آیا اوضاع ادلب باعث تیرگی روابط روسیه-ترکیه خواهد شد؟

به گزارش مجله دور زمین، رئیس جمهوری ترکیه، طرف روسی را در اوضاع کنونی در استان ادلب مقصر می داند و از مسکو خواسته تا در اقدامات آنکارا در این رابطه دخالت نکند، البته روسیه سعی دارد راهی برای حل مسائل، بدون آسیب رساندن به روابطش با ترکیه پیدا کند.

آیا اوضاع ادلب باعث تیرگی روابط روسیه-ترکیه خواهد شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: کشته شدن نظامیان ترکیه ای در استان ادلب نه تنها ممکن است همکاری آنکارا-مسکو در سوریه را به خطر بیندازد، بلکه می تواند روابط روسیه و ترکیه را نیز به شدت تیره کند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با عصبانیت اوضاع بوجود آمده در ادلب را غیرقابل تحمل خوانده و روسیه را به وابستگی به رژیم سوریه (دولت سوریه) متهم کرد.

در مسکو و آنکارا دیدگاه متضادی نه تنها درباره دلایل تحولات اخیر، بلکه به طور کلی در رابطه با اتفاقاتی که در منطقه کاهش تنش ادلب در حال وقوع است و نیروهای دولتی سوریه با حمایت نظامیان روسیه تا در اعماق آن در حال حرکت هستند، وجود دارد. در نتیجه یکی از این عملیات ها، چهار نظامی ترک در اوایل ماه فوریه کشته شدند.

ترکیه شرایط کنونی در ادلب را غیرقابل قبول می داند

رجب طیب اردوغان دوشنبه، 3 فوریه (14 بهمن ماه) در جریان سفر خود به کی یف (پایتخت اوکراین گفت: متأسفانه، امروز صبح نیروهای رژیم (سوریه) به منطقه ادلب حمله هوایی کردند، در نتیجه سه غیرنظامی و پنج سرباز ترک جان خود را از دست دادند. ما نمی توانیم با این شرایط کنار بیاییم. ما تا به امروز شکیبا بودیم. ولی در نتیجه حملات رژیم سوریه، که روسیه چشمان خود را به روی آنها بسته، بیش از 1 میلیون نفر در حال فرار به سوی مرز ما هستند.

اردوغان اضافه نمود که ترکیه پاسخ قاطعی به اقدامات ارتش سوریه داده و به مواضع آنها از هوا و زمین حمله نموده و قصد ندارد در همین جا متوقف گردد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع ترکیه، در نتیجه حملات تلافی جویانه در ادلب، 54 هدف مورد اصابت نهاده شد و 76 سرباز سوری کشته شدند. البته مقامات رسمی در دمشق این اطلاعات را تأیید ننموده اند .

ادوغان از روسیه خواسته در عملیات نظامی این کشور در سوریه دخالت نکند

رسانه های گروهی مخالف از کشته شدن 13 نظامی سوری و 20 زخمی خبر دادند. براساس اطلاعات رسانه های ترکیه ای ، آنکارا از مسکو خواسته است که در عملیات علیه ارتش سوریه مداخله نکند.

به گفته اردوغان ، وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه از هم اکنون با هم گفت وگو نموده و مقامات نظامی دو کشور نیز در حال برنامه ریزی برای مصاحبه هستند. رئیس جمهوری ترکیه اضافه نمود: اگر نتیجه مطلوب بدسنت نیاید، من با همتای روسی خود مستقیماً صحبت خواهم کرد و بحرانی بودن اوضاع را به او منتقل می کنم.

پیش از این ، سخنگوی کرملین نیز گفت که در صورت بروز چنین ضرورتی، امکان مکالمه تلفنی بین روسای جمهور روسیه و ترکیه وجود دارد.

عدم اجرای تعهدات طرف ترکیه ای عامل اصلی ناآرامی ها در منطقه ادلب است

در محافل کارشناسی، نظرات مختلفی درباره اینکه چه کسی مسئول شرایط اخیر در منطقه کاهش تنش ادلب است ، وجود دارد. یوری لیامین ، کارشناس نظامی معتقد است، این حادثه برای کسانی که تحولات در ادلب را دنبال می نمایند تعجب آور نبود.

وی گفت: تا آنجا که می توان از خارج قضاوت کرد ، نیروهای سوری اکنون می خواهند حداقل گروه های تروریستی را از بزرگراه M5 حلب - حماه بیرون نمایند ، ولی ترکها طی چند روز گذشته فعالانه نیروهای اضافی به منطقه ادلب اعزام نموده اند تا منطقه حائلی در نقاط کلیدی ایجاد شده و از پیشرفت ارتش سوریه جلوگیری نمایند. همین اقدامات منجر به آخرین واقعه و کشته شدن سربازان ترک شد.

این کارشناس اضافه نمود: آنچه که در استان ادلب در حال اتفاق افتادن است، عمدتاً نتیجه مستقیم این واقعیت است که ترکیه نتوانسته اجرای توافقات روسیه-ترکیه در سوچی در پاییز سال 2018 را تضمین کند و همانطور که در تفاهم نامه تثبیت اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب تصریح شده ، یعنی یک منطقه عاری از اقدامات نظامی ایجاد گردد. واقعیت این است که در امتداد مرزهای منطقه کاهش تنش، نقاطی که باید نیروهای گروه های رادیکال و سلاح های سنگین خارج شوند ، هنوز طی یک سال و نیم گذشته ایجاد نشده و درگیری های مسلحانه و تیراندازی همچنان در همانجا ادامه دارد.

روسیه به دنبال یافتن راهی برای حل اوضاع و بهبود روابط با ترکیه است

آنتون مارداسوف، کارشناس ارشد شورای امور خارجه روسیه نیز یادآور شده که مسکو هنوز در جستجوی تعادل بین توسعه روابط با آنکارا و تقویت موقعیت خود در داخل سوریه است. وی گفت: تحقق این دو خواسته با توجه به ویژگی های سیاست خارجی روسیه در جهت گیری به سمت سوریه سخت است، در حالیکه سازمان های نظامی و اطلاعاتی فدراسیون روسیه مدت هاست که دیپلمات ها را به سمت نقشه از قبل طراحی شده سوق می دهند ، مسکو لزوم ایجاد یک منطقه حائل (در شمال سوریه) را درک می نماید ، ولی علاقه مند است تا مخالفان سوری از مسیرهای اصلی عقب نشینی نموده و حتی مواضعشان بیشتر تضعیف گردد.

به عقیده این کارشناس ، مسکو از همکاری تاکتیکی بین مخالفان سوری و گروه های تندرو برای توجیه پیشرفت نیروهای دولتی سوریه سود می برد. وی می گوید: علاوه بر این ، مسکو می ترسد که بازگشت پناهندگان به مناطق حائل باعث تقویت موقعیت گروه های مسلح غیرقانونی گردد که در نتیجه با حمایت از جانب ترکیه و نقش آفرینان اروپایی، از دمشق خواهان خودمختار کامل شوند.

به گفته وی، مسکو روی حل و فصل اوضاع در روابط با آنکارا حتی تحت منفی ترین سناریوها در منطقه کاهش تنش ادلب امیدوار است. چرا که دو کشور زمینه های دیگری برای همکاری دارند که مهمترین آنها: مشکل جدایی طلبان کرد سوری و درگیری های مسلحانه در لیبی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 884

به "آیا اوضاع ادلب باعث تیرگی روابط روسیه-ترکیه خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اوضاع ادلب باعث تیرگی روابط روسیه-ترکیه خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید