نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، علی باباجان٬ از اوج و فرود تا تبخیر

به گزارش مجله دور زمین، باباجان٬ هیچ چیز خاصی نگفت! طوری رفتار کرد که هیچ کسی را نترساند و هیچ گروهی را حساس نکند. در آن مصاحبه٬ همه فهمیدند که باباجان به شدت حساب گر است و هیچ برنامه خاصی برای ترکیه ندارد و نمی تواند کار خاصی انجام دهد.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، علی باباجان٬ از اوج و فرود تا تبخیر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می شود٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

علی باباجان٬ از اوج و فرود تا تبخیر

احمد هاکان، روزنامه حریت

مرحله اوج علی باباجان: علی باباجان از اعضای مهم و برجسته حزب عدالت و توسعه٬ پس از استعفا از جمع یاران اردوغان٬ در قدم نخست٬ کاری کرد که اهدافش٬ همچون یک معمای پیچیده به نظر برسد. ابتدا٬ اتمسفری به وجود آورد که همه حس کردند قرار است کار خاصی انجام دهد! توجه محافل سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرد و همه او را جدی گرفتند. همه مشتاق و کنجکاو بودند که بدانند باباجان می خواهد در چه مسیری قدم بردارد. کاری کرد همه بگویند: داوود اوغلو مهم نیست او را ول کنید و باباجان را بگیرید! حتی عبدالله گل را نیز به عنوان حامی به داخل تیم خود کشاند.

موضوع بحث تمام گروه های سیاسی ترکیه شد و کاری کرد که یک باد سیاسی جدید در ترکیه٬ وزیدن بگیرد.

مرحله افول و فرود علی باباجان: بعد از مدت ها٬ با یک روزنامه٬ گفت وگوی مفصلی انجام داد. با آن که مصاحبه طولانی بود٬ اما باباجان٬ هیچ چیز خاصی نگفت! طوری رفتار کرد که هیچ کسی را نترساند و هیچ گروهی را حساس نکند.

در آن مصاحبه٬ همه فهمیدند که باباجان به شدت حساب گر است و هیچ برنامه خاصی برای ترکیه ندارد و نمی تواند کار خاصی انجام دهد. چنین شد که باباجان٬ با کله به زمین خورد.

مرحله تبخیر: ارتش ترکیه در شمال سوریه٬ دست به عملیات نظامی گسترده ای به نام چشمه صلح زد. تمام جهان در خصوص ترکیه صحبت کردند. ترکیه اول در آنکارا با آمرکایی ها و سپس در سوچی با روس ها توافق کرد. اما هیچ صدایی از باباجان درنیامد. نه موضعی گرفت٬ نه پیغام توییتی منتشر کرد. هیچ.چنین شد که باباجان٬ همچون قطره ای آب٬ تبخیر شد و به آسمان رفت و ناپدید شد.

رفاقت اردوغان و رهبر اروپایی ضد اسلام

مراد صابونجی، پایگاه خبری تحلیلی تی 24

آیا می دانید این جملات از کیست؟ من٬ آن انسان ها را همچون آوارگان مسلمان نمی بینم. به نظر من٬ آنها یک عده مسلمان اشغال گر هستند که به دنبال استیلا بر سرزمین های ما هستند.

آیا می دانید در قاره اروپا٬ کدام رهبر٬ به قاطعنه ترین شکل با ورود مهاجرین مسلمان مخالفت نموده است؟ آیا می دانید که در تمام قاره اروپا٬ چه کسی پیشگام و سلسله جنبان سیاست مداران ضداسلام است؟

پاسخ به هر سه پرسش این است: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان. یعنی همان فردی که دیروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر به مجارستان دست او را به گرمی فشرد و او را دوست عزیز٬ خطاب کرد.

اوربان تاکنون چندین بار در خصوص خطر افزایش جمعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی هشدار داده و گفته است: تنوع و تکثر فرهنگی فقط شعار است. ما مسیحیان٬ هیچ دلیلی برای همراهی و همنشینی با مسلمانان نداریم.

توافق عربستان و امارات در یمن

احمد وارُل، روزنامه ینی آکیت

پس از مدت ها بحران٬ ناامنی و ناآرامی در یمن٬ در ریاض پایتخت عربستان٬ توافق جدیدی صورت گرفت.

سعودی ها٬ در ظاهر چنین نشان دادند که این توافق٬ به معنی انتها دادن به ناآرامی در یمن خواهد بود. اما شواهد نشان می دهد که چنین نیست و این توافق٬ نه راهکاری برای حل بحران یمن و انتها دادن به ناامنی٬ بلکه راهی برای توافق ضمنی بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی است و چنین اقدامی٬ هیچ کمکی به یمنی ها نخواهد کرد.

ریاض به دنبال این است که نشان دهد بین یمنی ها میانجی گری نموده و آنها را به یک توافق نهایی رسانده است. اما صورت واقعی مساله٬ این است که هنوز هم دو سوی شمالی و جنوبی یمن و گروه مورد پشتیبانی امارات در برابر عبدالربه منصور هادی نشسته و متنی را امضا نموده اند که اصل آن٬ به معنی توافق بین عربستان و امارات است و تنش بین حوثی ها و عدن٬ ادامه دارد و نتوانسته اند به طرحی برسند که به مسائل جنوب هم انتها دهد.

ای سازمان تشکیلات دینی خیانت نکن!

اورهان اوغور اوغلئو، روزنامه ینی چاغ

امروز٬ روز مبارک آدینه است و تنها دو روز مانده به هشتاد و یکمین سالگرد وفات آتاتورک. اما متاسفانه٬ سازمان تشکیلات دینی٬ سال جاری نیز همچون سالیان گذشته٬ نام آتاتورک و یاد کردن از قهرمانی او را در دستور کار خطبه های نماز آدینه امروز قرار نداده است.

متاسفانه حکومت برآمده از حزب عدالت و توسعه٬ نه تنها در سالگرد وفات آتاتورک٬ بلکه در جشن ها و آیین های ملی هم٬ به آتاتورک بی اعتنایی نموده و نمی خواهد کوچکترین اشاره ای به این موضوعات صورت بگیرد. به همین خاطر٬ از همین جا٬ خطاب به علی ارباش رئیس تشکیلات دینی ترکیه می گویم به کوتاهی و قصور در این زمینه انتها دهد. بی اعتنایی به آتاتورک و نگنجاندن نام او در خطبه نماز آدینه٬ عین خیانت است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 686

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، علی باباجان٬ از اوج و فرود تا تبخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، علی باباجان٬ از اوج و فرود تا تبخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید