پاییزی پر از اما و اگر، ذخیره ای اندک برای آب شرب اصفهان

به گزارش مجله دور زمین، ذخیره سد زاینده رود اواخر سال گذشته از خطر قرمز عبور کرد و شرایط تامین آب شرب اصفهانی بحرانی اعلام شد، با وجود بارش های خوب بهاره مدیریت استان به سختی تابستان سال جاری را گذراند. با این وجود گزارش های موجود حاکی از این است که در دو ماه آینده اصفهان بارش های خوبی را نخواهد داشت بنابراین تامین آب شرب در پاییز با اما و اگرهایی همراه است.

پاییزی پر از اما و اگر، ذخیره ای اندک برای آب شرب اصفهان

به گزارش خبرنگاران، هفته گذشته مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران در گزارشی اظهار داشت که تمامی سدها باید ذخیره ای استراتژیک برای مدت 18 ماه داشته باشند که در 46 سد کشور ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای این بازه زمانی نداریم.

به گفته سیف الله آقا بیگی این وضعیت ناشی از تغییرات جوی و کاهش محسوس بارندگی ها است و بر اساس الگوی بارندگی که در کشور وجود دارد مطمئنا تا سرانجام سال آبی جاری اتفاقی خاصی نخواهد افتاد و پرونده سال آبی 96-97 با 169 میلیمتر بارندگی بسته خواهد شد، هم چنین با این شرایط در طبیعت برای اکثر نقاط کشور تا ماه های مهر و آبان نیز بارش جدی نخواهیم داشت، بنابراین همواره میزان مصرف و خروجی سدها از میزان ورودی آب به آنها بیشتر خواهد بود.

بنابر این آمارها و هشدارهای قبلی وزارت نیرو وضعیت تامین آب شرب کشور طی پاییز 97 دوباره در وضعیت بحرانی واقع شده است و اصفهان نیز در این شرایط مستثنا نیست و شاید شرایط بدتری را تجربه کند، چرا که تابستان امسال، اصفهانی ها بارها کاهش شدید فشار و قطعی آب تجربه کردند. از سوی دیگر مدیر کل هواشناسی استان اصفهان هفته گذشته در خصوص بارش های آتی اصفهان در ماه های پیش رو و پاییز، توضیح داد که در شهریور و مهرماه بارشی که بتواند بر منابع آبی استان اثرگذار باشد، نخواهیم داشت.

مجید بیجندی با اشاره به اینکه میانگین بارش از ابتدای مهر تا سرانجام مردادماه امسال در استان اصفهان برابر با 114 میلی متر است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 28 درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشته است.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان اصفهان، بر اساس آخرین خروجی مدل های پیش بینی وضع هوا و تحلیل های الگوهای هواشناسی طی شهریورماه مطابق مقادیر بلندمدت و با توجه به استقرار الگوهای پایداری گذر امواج غربی بر روی استان ضعیف بوده و بارش خاصی در سطح استان انتظار نمی رود و در مجموع در ماه های شهریور و مهر ماه مطابق مقادیر بلندمدت بارش قابل توجهی که بتواند بر منابع آبی استان تاثیر گذارد، انتظار نمی رود، البته در نیمه دوم پاییز 97 (ماه های آبان و آذر) شرایط برای فعالیت سامانه بارشی بر روی استان مهیا می گردد.

بنابر این اظهارات و گزارش ها به نظر می رسد بارش های قابل توجهی که بتواند نیازهای آبی استان اصفهان را در حداقل در پاییز امسال تامین کند، رخ نخواهد داد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان نیز در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران-منطقه اصفهان، با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره سد زاینده رود حدود 196 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: سال گذشته ذخیره سد زاینده رود بدون احتساب توزیع آب کشاورزان 248 میلیون متر مکعب که در درازمدت 830 میلیون متر مکعب بود.

حسن ساسانی اضافه نمود: هم اکنون ورودی سد زاینده رود 6 متر و خروجی آن 22 متر در ثانیه است و حتی اگر بارش های پاییزی به موقع شروع گردد به دلیل روان آب و زمان بر بودن حرکت آن به سمت مخزن سد، نیازمند صرفه جویی 30 درصدی مصرف آب شرب هستیم تا از پاییز امسال عبور کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ذخیره استراتژیک سد زاینده رود برای اصفهان تا چند ماه است؟ گفت: شرکت آب منطقه ای اصفهان کوشش نموده تا ذخیره حداقلی برای تامین آب شرب به گونه ای باشد که بتوانیم با صرفه جویی از شرایط بحرانی عبور کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا نسخه حل بحران آب اصفهان تنها صرفه جویی است؟ اظهار کرد: ما کوشش کردیم تا در تابستان امسال، کمترین تنش آبی را در اصفهان داشته باشیم و چنین سیاستی را در پاییز خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: البته صرفه جویی آب در اصفهان نسبت به سایر استان ها بهتر است، اما نسبت به میانگین جهانی هنوز فاصله داریم، امروز منابع آبی ایران محدود است و باید خود را با این منابع سازگار کنیم و طبیعت نیز ما را محکوم به صرفه جویی بیش از این نموده است.

ساسانی در خصوص اعلام سازمان هواشناسی و وزارت نیرو مبنی بر اینکه طی دو ماه آینده بارش های خوبی نخواهیم داشت، گفت: بارش های حوضه های زاینده رود و کوهرنگ عمدتا از نیمه دوم آبان ماه شروع می گردد و نرمال بودن یا نبودن بارش ها اهمیت دارد، اما پیش بینی هواشناسی برای نیمه دوم آبان ماه این است که بارش های نرمال را پیش رو خواهیم داشت.

وی در خصوص مصاحبه قبلی خود مبنی بر اینکه با ریسک آب را برای آبیاری باغات غرب اصفهان رهاسازی کردیم، تاکید نمود: حتی اگر این میزان آب برای آبیاری باغات غرب اصفهان رهاسازی نمی شد شرایط آبی اصفهان همین گونه بود، از سوی دیگر 17 هزار هکتار از باغات غرب اصفهان در حال نابودی بود و ما مجاز به از بین بردن این درختان به عنوان تنفسگاه اصفهان نبودیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه اصفهان اضافه نمود: در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در خصوص بازگشایی 10 روزه سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان تمام ملاحظات در نظر گرفته شد، بنابراین با همین میزان ذخیره محدود سد زاینده رود، آب شرب اصفهان را در پاییز 97 تامین خواهیم کرد.

وی درباره اینکه در شرایط بحران آبی اصفهان، آیا سهم آب انتقالی به یزد و صنعت نیز در پاییز امسال کاهش می یابد یا خبر؟ گفت: اگر در تامین آب شرب اصفهان طی پاییز امسال تحت فشار باشیم، حتی آب صنعت را قطع خواهیم کرد، از سوی دیگر سهم آب انتقالی به یزد نیز کاهش یافته است.

ساسانی در پاسخ به این سوال که آب انتقالی اصفهان به یزد در کشاورزی و صنعت استان یزد مصرف می گردد، توضیح داد: در حال حاضر سالانه 54 میلیون متر مکعب آب از اصفهان به یزد منتقل می گردد که صرفا برای تامین آب شرب یزد است و این میزان جزئی آب نمی تواند برای کشاورزی و صنعت این استان مصرف گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 104

به "پاییزی پر از اما و اگر، ذخیره ای اندک برای آب شرب اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاییزی پر از اما و اگر، ذخیره ای اندک برای آب شرب اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید