هرمانس: رویایم، قهرمانی ایران در جام جهانی است

به گزارش مجله دور زمین، سرمربی سابق ایران و تایلند که برای تدریس در دوره پیشرفته فوتسال به ایران آمد، درباره حضورش در کشورمان، شکست ایران در سال 2012 و مسائل دیگر صحبت های جالبی مطرح نمود.

هرمانس: رویایم، قهرمانی ایران در جام جهانی است

به گزارش خبرنگاران، ویکتور هرمانس که به سبب پیروزیتش در فوتسال ایران و تایلند، به یکی از مربیان و تئوریسین های مطرح دنیا تبدیل شده، برای تدریس در دوره آموزشی پیشرفته به ایران آمده و تجربیاتش را در اختیار مربیانی چون شمسایی، ناظم الشریعه و حیدریان قرار می دهد.

این مربی هلندی که در سال 2001 راهنمایی تیم ملی فوتسال ایران را به عهده داشت، از سال 2012 نیز راهنمایی تایلند را به عهده گرفت و این تیم که مقامی در آسیا نداشت را به نائب قهرمانی قاره کهن رساند. تایلند در جام ملت های 2012 پیروز شد با شکست ایران در نیمه نهایی، شگفتی بزرگی خلق کند. بعد از این نتیجه بود که عصر جدیدی برای فوتسال ایران و همچنین تایلند شروع شد. ایران در راستا تغییر نهاده شد و بازیکنان، مربیان و مدیران بسیاری رفتند. تایلند نیز با اعتماد به هرمانس توانست به جام دنیای صعود نموده و به پیروزیت هایش ادامه دهد.

در حاشیه کلاس پیشرفته فوتسال به سراغ این مربی رفته و از او درباره حضورش در ایران، پیروزی چهار سال پیش مقابل ایران، تحول فوتسال تایلند و ... سوال کردیم. متن گفت وگو را در ادامه بخوانید:

آقای هرمانس! ابتدا از حضورتان در ایران و تدریس در کلاس پیشرفته فوتسال بگویید.

از اینکه در ایران هستم احساس خوبی دارم. ایران مثل کشور خودم است و ارتباط خوبی هم با ایرانی ها دارم. این اولین دوره ای است که در بالاترین سطح آسیا برگزار می گردد و تمام مربیان حاضر در این کلاس جزو بهترین های ایران هستند.

در گذشته در چنین کلاسی تدریس داشته اید؟

به صورت غیر رسمی یک بار در مالزی تدریس کردم اما این اولین دوره ای است که به صورت رسمی برگزار می گردد.

بعد از جدایی شما از تیم ملی ایران، آقایان شمس و صالح جایگزین شما شدند و این دو در کلاس نیز دستیار شما هستند.

بله این تصمیمی بود که آن موقع گرفته شد تا آنها جایگزین شوند. تصمیم فدراسیون بوده و نظر خاصی ندارم. آن ها مربیان سطح بالا و مدرسان خوبی هستند. در این دوره هم به عنوان دستیار در کنارم حضور دارند تا در آینده خودشان به عنوان مدرس این دوره را تدریس نمایند.

چه شد که در جام ملت های 2012 ایران را با تایلند بردید. فکر می کردید آن نتیجه رقم بخورد؟

آن موقع تایلند خیلی شرایط خوبی داشت و روی روند پیروزیت قدم برمی داشت اما باید اشاره کنم که در آن نتیجه، شانس هم دخیل بود. ما حتی می توانستیم مقابل ایران بازنده باشیم. همه یادشان است که ایران آن موقع چقدر قدرتمند بود. ما بعد از آن بازی به ژاپن باختیم و به قهرمانی نرسیدیم اما خودم از اینکه توانستیم ایران را شکست دهیم شگفت زده شدم.

تیم ملی 2012 یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتسال ایران بود اما شما کاری کردید، با آن باخت پوست اندازی در تیم ملی و کمیته فوتسال به وجود آمد و افراد زیادی رفتند.

همانطور که شما می گویید اتفاقات زیادی بعد از آن بازی افتاد اما این به نوعی روند طبیعی فوتبال یا فوتسال است. در جام دنیای 2016 دیدید تیم ایران با یک نسل جدید تیم بسیار قوی شده بود با این حال این تغییرات به عهده من نیست و سازمان های تصمیم گیرنده می توانند درباره اش بهتر نظر دهند. به عنوان مثال تایلند هم مرا قبل از جام دنیای برکنار کرد. تیمم به جام دنیای صعود نموده بود اما تصمیم گرفتند من نباشم. چرا رئیس جدید فدراسیون این تصمیم را گرفت؟

روزی که ایران را شکست دادید، علی صانعی سرمربی ایران بود و حالا او به عنوان شاگرد در کلاس درس شما نشسته است. در کلاس به صانعی می گویید چطور ایران را بردید؟

بله، البته؛ کار من همین است. به تمام افراد و تیم ها یاد می دهم چه کار نمایند تا با استفاده از دانش و تجربیات من، بتوانند هر تیمی را شکست دهند.

چه برنامه هایی را در فوتسال تایلند پیاده کردید که پیروز به تحول فوتسال این کشور شدید؟

دو نکته را در جواب شما می توانم بگویم. من ابتدا کوشش کردم فوتسال جذابی را با آن ها جلو ببرم. فوتسالی که تسلط روی توپ داشته باشند و بازی را کنترل نمایند که تایلند هم به خوبی از عهده این کار برآمد. نکته دوم نگاه و دید درونی است که خودم راجع به فوتسال دارم و هر جای دنیا بروم با توجه به این دید عمل می کنم و تیم هم پیشرفت می نماید.

سوفاووت یکی از بهترین بازیکن های شما سال جاری به ایران آمده و در تیم مس بازی می نماید.

او بازیکن بسیار خوبی است. قبلا هم برای مدت کوتاهی در پرسپولیس بوده و ارتباطش را با فوتسال ایران از قبل داشته است. تایلندی ها را جایی را انتخاب می نمایند که احساس خوبی نسبت به آن داشته باشند.

به سال 2001 برگردیم. چه شد که راهنمایی ایران را پذیرفتید اما بیشتر از یک سال نماندید؟

مطمئنا کیفیت دلیل اصلی انتخاب ایران بود؛ دقیقا همان دلیلی که باعث شد مربیگری تایلند را انتخاب کنم. من کشورهایی را برای مربیگری انتخاب می کردم که بتوانند توسعه پیدا نمایند. البته کیفیت لازم را داشتند اما توسعه یافته نبودند. به همین دلیل هیچ وقت اسپانیا، برزیل و روسیه را انتخاب ننموده ام. اما الان دیدگاهم متفاوت شده و تیم هایی را انتخاب می کنم که پتانسیل قهرمانی داشته باشند.

شما به عنوان سرمربی زمان کوتاهی در ایران بودید.

من سال 1997 هم برای تدریس به ایران آمده بودم. سپس سرمربی تیم ملی هلند شدم و دوباره در سال 2003 هم به ایران آمدم. اما به این دلیل با ایران قطع همکاری کردم چون دیگر شمس سرمربی این تیم بود و من جایی در تیم نداشتم. با این حال ارتباطم با همه ایرانی ها خوب مانده و هنوز با علی تارقلی زاده و حسین شمس ارتباط بسیار محبت آمیز و صمیمی دارم.

در تمام این سال ها بازهم پیشنهادی از ایران داشتید؟

تنها از یک باشگاه به من پیشنهاد سرمربیگری شد.

کدام باشگاه؟

نمی توانم نام ببرم. من برای تماشای بازی های جام باشگاه های آسیا در ناگویا بودم و بازی تیم های ایرانی با چونبوری را زیر نظر داشتم که چونبوری در آن بازی پیروز شد. من سطح باشگاه های ایرانی را نظاره می کردم و دیدم با تیم ایرانی هم می توانم کار کنم سپس آن پیشنهاد را به من دادند.

شما جواب من را دادید. پس این پیشنهاد گیتی پسند بود چون این تیم در ناگویا به چونبوری تایلند باخت.

(می خندد) من در یک ماه گذشته سفرهای متعددی به کشورهایی مثل آمریکا، سوئد و سوییس داشتم تا آن ها را برای سرمایه گذاری در فوتسال ارزیابی کنم. حتی هفته پیش در عربستان سعودی بودم. آنجا پول زیاد است اما فوتسال تعطیل! برخی کشورها به سطح کاری من نمی خورند.

اما همواره بعد از ناکامی های ایران، یکی از گزینه های اصلی کمیته فوتسال ایران بوده اید.

هیچ گاه از کمیته فوتسال ایران با من صحبت نشده چون مربیان خوبی در ایران هستند. اما به هر حال وقتی رئیس یک سازمان عوض می گردد، همواره یک سری اسم ها مطرح می گردد و من خوشحالم که جزو گزینه های فوتسال ایران بوده ام.

جام دنیای 2016 با اتفاقات بسیاری مثل حذف تایلند، سومی ایران و ناکامی برزیل، اسپانیا و ایتالیا همراه بود.

ابتدا بگویم اگر مربی تایلند بودم حتما حذف نمی شدند. آنها به آذربایجان باختند و من بعد از جام دنیای آذربایجان را در هلند دیدم؛ آنها اصلا تیم خوبی نبودند و تایلند می توانست به راحتی این تیم را شکست دهد. جام دنیای کلمبیا نکته مهم و خوبی داشت و تیم های برزیل و اسپانیا به مرحله بالاتر نرسیدند. این نشان می دهد که فوتسال در همه جای دنیا در حال توسعه است. ایران هم عالی بود و این نشان می دهد که مرحله به مرحله پیشرفت نموده و توانسته به این مقام برسد. ایران از کل دنیا فقط اول و دومی را بدست نیاورده و این نتیجه فوق العاده ای است. یکی از رویاهای من قهرمانی ایران در جام دنیای بوده و اگر این اتفاق بیفتد مطمئن می شوم که کارم را در ابتدای حرکت فوتسال ایران به درستی انجام داده ام.

دوست دارید زمانی که ایران قهرمان می گردد، شما سرمربی اش باشید؟

نمی دانم. تیم ملی ایران الان مربیان خوبی دارد. باید زمان بگذرد تا ببینیم چه اتفاقی رقم می خورد. اما هر زمان که این پیشنهاد گردد وقت می گذارم و درباره اش فکر می کنم.

و صحبت پایانی...

خیلی خوشحالم که در ایران هستم و این مصاحبه را با شما انجام دادم. امیدوارم فوتسال ایران به چیزهایی که مد نظرش است مثل حق پخش برسد و اینکه بتوانیم با سایر نقاط دنیا ارتباط فوتسالی داشته و باهم دوست باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 511

به "هرمانس: رویایم، قهرمانی ایران در جام جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمانس: رویایم، قهرمانی ایران در جام جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید