نقش جراحان کوچک در طب مدرن

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران/مازندران با توجه کشف فواید بسیار زیاد زالوهای طبی در جهان، آموزش پرورش زالو هم از لحاظ پزشکی و هم از لحاظ مالی بسیار حائز اهمیت است.

نقش جراحان کوچک در طب مدرن

به گزارش خبرنگاران، زالو از 2500 سال قبل در هند، یونان، روم، ایران و سپس در اروپا مورد استفاده پزشکی داشته است. در قرن نوزدهم از این جانور کوچک برای درمان هر دردی از جمله سردرد، تب، زخم های عفونی شده، دمل و آبسه، ورم ها، هموروئید و سایر بیماری ها استفاده می شده است.به دلیل اثر ضد انعقادی هیرودین (Hirudin) بزاق زالو، امروزه ثابت شده است که پس از عمل جراحی آنژیوپلاستی قلب و در بیماری های کرونری قلب، زالو می تواند نقش مؤثری ایفا نماید و Risk جراحی و Side Effect و خطر حملات قلبی را به حداقل کاهش دهد. در هندوستان 20 بیمار با واریس اندام تحتانی داوطلب زالو درمانی شده اند و پاسخ درمانی شگفت آوری مشاهده شده و تمامی بیست نفر کاملاً درمان شدند.

مرضیه فرهمند کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: از آنجایی که در گذشته زالو در طبیعت ایران صید و در پزشکی استفاده می شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی ناشی از مصرف بی رویه سموم کشاورزی، تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته است.

وی اضافه نمود: زهکشی تالاب ها و دریاچه ها و شخم زدن زمین های کشاورزی با تراکتور به جای اسب از دیگر دلایل کم شدن زالوی طبیعی در ایران است و همین امر فراوری زالو را به ضرورتی پر سود تبدیل نموده است.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآور شد:در حال حاضر نیز تکثیر و پرورش زالو در ایران با موفقیت انجام پذیرفته، به طوری که بیش از 200 هزار قطعه زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد و این در حالی است که پرورش زالو توجیه مالی خوبی دارد.

فرهمند اظهار داشت: امروزه هر قطعه زالو در ایران 500 تا 2000 تومان به فروش می رسد و این در حالی است که قیمت این آبزی در اروپا 8 تا 12 دلار است.

کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآور شد: با توسعه آموزش پرورش زالو در ایران به صورت اصولی از یک سو فرصت های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می گردد و از سوی دیگر افزایش درآمد مالی روستاییان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه گذاران می گردد.

وی گفت: زالو هم مانند سایر جانوران و موجودات پرورشی می تواند با برنامه مدون و شکل صحیح آموزش پرورش زالو و فراوری به شغلی پر درامد تبدیل گردد.

فرهمند اظهار داشت: برای این صنعت دو روش درآمد زایی وجود دارد یکی پرورش زالو یعنی نگه داری و رشد زالو در سیکل های مختلف رشدی با مدت زمان کمتر برای رسیدن به سود و دیگری تکثیر و فراوری زالو که اگر با روش های روز جهان انجام گردد ضریب تبدیل زالو به 50 تا 100 برابر می رسد.

وی توضیح داد: زالو به عنوان طرح خانگی و هم طرح خانگی می تواند حرفه درآمدزایی باشد.

فرهمند اضافه نمود: شاید برای خیلی ها باور نکردنی نباشد، اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است؛ هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت 11 دلار به دست مصرف کننده می رسد، یعنی ارزش هر چهار زالو معادل یک بشکه نفت اوپک است.

وی گفت: زالوی طبی جانور عجیبی است که صدها سال است از آن به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری ها استفاده می گردد.

فرهمند توضیح داد: امروزه باز هم استفاده از زالو در بسیاری از کشورهای جهان و حتی در کشورهای پیشرفته رایج شده است؛ چنان چه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچک ( Micro Surgeon ) می شناسند.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی توضیح داد: مکیدن خون بیمار و ترشح آنزیم هایی با خواص درمانی متعدد، باعث شده است که زالو درمانی، روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد.

وی اضافه نمود: در طب سنتی ایران، زالو درمانی همراه با سایر روش های درمانی مثل گیاه درمانی به صورت ترکیبی برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز شده است.

فرهمند اظهار داشت: بیش از دو هزار سال است که از زالو به شکل ابزار سوزن مانند - ابزاری که به بدن می چسبد و خون را می مکد و در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد.

وی توضیح داد: در حال حاضر آموزش پرورش زالو و تکثیر و پرورش آن در بعضی از استان های ایران مانند مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان با موفقیت انجام می گردد، به طوری که در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد.

این کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی یادآورشد: سرمایه لازم برای فراوری زالو بسیار کم است. به عنوان مثال از ملزومات پرورش زالو تهیه استخرهایی کوچک است که عمق آن نیم متر باشد و درکف استخر، سیمان ها با خاک رس پوشانده شوند. بنا به گفته کارشناسان، با سرمایه اندک 5 تا 10 میلیونی می توان کارگاه کوچک فراوری زالو را به راه انداخت.

فرهمند اظهار داشت: پرورش زالو از اهمیت مالی فوق العاده ای برخوردار است و سودآور بودن این حرفه امری غیرقابل انکار می باشد اما این حرفه نیز مانند دیگر حرفه های جهان نیازمند به آموزش صحیح است تا نتیجه ای از آن حاصل گردد؛ آموزش پرورش زالو امروزه در ایران از صندلی بسیار مهمی برخوردار است و هر کس که بخواهد در این حرفه وارد گردد باید دوره های آموزش پرورش زالو را بگذراند تا به آن صندلی مالی مورد انتظار برسد.

به گزارش خبرنگاران، برای آموزش و پرورش زالو بهتر است از تجربیات افرادی که این راستا را طی نموده اند، بهره ببرید، پکیج های آموزشی و راه های دیگر هرچند عالی ولی باز هم نمی توانند جای آموزش پرورش زالو و پشتیبانی حضوری را بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 775

به "نقش جراحان کوچک در طب مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش جراحان کوچک در طب مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید