ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در بدن افراد

به گزارش مجله دور زمین، دانشمندان آمریکایی اعلام کردند احتمالاً واکسن کووید 19 فقط می تواند ایمنی کوتاه مدت در بدن افراد ایجاد کند.

ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در بدن افراد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دانشمندان در حال کوشش برای یافتن راهکاری مطمئن برای مبارزه با کرونا هستند. آمار های مبتلایان و قربانیان کرونا در هفته های گذشته بار دیگر سیر صعودی گرفته است.

هم اینک در هر 16 ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به کووید 19 جان خود را در کره زمین از دست می دهد. از این رو، دولت ها با همکاری غول های داروسازی دنیا در کوشش برای یافتن واکسنی موثر برای مقابله با کرونا هستند. با این حال، هنوز هیچ امیدی برای یافتن واکسن کرونا در آینده ای نزدیک مشاهده نمی گردد.

کووید 19 تنها ویروس خانواده کرونا نیست که تا به امروز انسان ها را آلوده نموده است، با این حال تا به امروز مرگبارترین ویروس این خانواده بوده است. محققان می گویند حتی اگر واکسن کرونا نیز یافت گردد شاید این واکسن نتواند آنگونه که باید در بدن افراد ایجاد ایمنی کند.

یک تحقیق 35 ساله نشان می دهد احتمالاً ایجاد ایمنی در مقابل کووید 19 موقت خواهد بود و بدن نمی تواند در بلند مدت در مقابل آن مصونیت ایجاد کند. دانشمندان در تحقیقاتی 10 نفر را در طول بیش از 35 سال در مقابل ابتلا به 4 ویروس مختلف خانواده کرونا مورد آنالیز قرار دادند. این ویروس ها گاهی باعث ایجاد سرماخوردگی معمولی در این افراد می شدند و گاهی بدون آنکه علائمی در فرد بروز کند، بدن او را درگیر می ساختند. در طی این مدت دانشمندان به طور پیوسته اقدام به نمونه گیری و سنجش میزان آنتی بادی (پادتن) در خون این افراد کردند.

زمانی که دانشمندان شاهد سطح آنتی بادی بالایی در خون این افراد بودند، این بدان معنا بود که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عوامل بیماری زاست. متخصصان مشاهده کردند بدن افراد نمی تواند در بلند مدت اقدام به ایجاد مقاومت در برابر ویروس های خانواده کرونا کند. ایمنی ایجاد شده پس از بیماری کوتاه مدت بود و افراد پس از 12 ماه و حتی کمتر دوباره به این عامل بیماری زا مبتلا می شدند. این بدان معناست که نباید انتظار داشت واکسن کرونا سلاح جادویی برای انتها بخشیدن به همه گیری کووید 19 در دنیا باشد.

پیش تر نیز دانشمندان آمریکایی نسبت به احتمال ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در مقابل کووید 19 هشدار داده بودند.

رابرت پرل، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا در این باره می گوید: از جنبه تاریخی برای بعضی انواع ویروس کرونا مانند سرماخوردگی هیچ آنتی بادی (پادتن) بلند مدتی ساخته نشده است. با این حال، بعضی افراد که به انواع دیگر ویروس کرونا مانند سارس و مِرس مبتلا شده بودند برای 2 تا 3 سال در مقابل این بیماری های ایمنی پیدا نموده بودند.

تحقیقات جدید درباره کووید 19 نشان می دهد افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند پس از 2 تا 3 ماه سطح آنتی بادی خونشان کاهش یافته است و ایمنی خود در مقابل ویروس را از دست داده اند. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است سطح ایمنی بیماران پس از بهبودی در ماه های آینده کاهش می یابد.

گزارش های مشابه اعلام می نماید احتمالا افراد یک سال پس از بهبودی از کووید 19 دیگر هیچ آنتی بادی در خونشان برای ایجاد ایمنی نخواهند داشت. بعضی دانشمندان نگران آن هستند نتوان هیچ واکسن موثری که باعث ایجاد ایمنی بلند مدت در افراد گردد را یافت. تحقیقات درباره واکسن ویروس کرونا پیشتر نشان داده بود نسخه اولیه واکسن کووید 19 تنها 73 روز در بدن افراد ایجاد ایمنی می نماید.

با این حال، دانشمندان آمریکایی می گویند نباید از یافتن واکسن کووید 19 ناامید شد. واکسن در واقع ویروس کشته شده و یا ضعیف شده است که با ترزیق به بدن فرد، باعث ابتلای خفیف او به بیماری و سپس ایجاد ایمنی بلند مدت در فرد در مقابل عامل بیماری زا می گردد. با این حال، ابتلای مجدد افراد به کووید 19 به این معنا نخواهد بود که واکسن موثر برای کرونا یافت نخواهد شد و یا سیستم ایمنی بدن نمی تواند با آن مقابله کند.

واکسن ها با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی از واکسن ها تنها در صورت تزریق با دوز بالا باعث ایجاد مصونیت در فرد می شوند. برای مثال، مصرف سه دوز از واکسن فلج اطفال تقریبا 100 درصد فرد را در مقابل این بیماری ایمن نگاه می دارد و واکسن سرخک تنها پس از یک بار مصرف، 93 درصد در فرد ایجاد ایمنی می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1400

به "ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در بدن افراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتوانی واکسن کرونا در ایجاد ایمنی بلند مدت در بدن افراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید