میوه خشک صنعتی گزینه ای مناسب سبد غذایی شهروندان، توجه به صنعت میوه خشک نان چند صنف را تامین می نماید

به گزارش مجله دور زمین، میوه خشک در صنایع فرآوری می تواند به جای تنقلات جایگزینی مناسب برای سبد غذایی خانواده باشد.

میوه خشک صنعتی گزینه ای مناسب سبد غذایی شهروندان، توجه به صنعت میوه خشک نان چند صنف را تامین می نماید

به گزارش خبرنگار از ، تنقلات تغذیه نامناسبی است که می تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد، اما راه حل هایی هم برای تغذیه مناسب وجود دارد، راهی که بانوی کارآفرین آباده ای موفق شده با راه اندازی کارگاه فراوری چیپس میوه، میوه های خشک را جایگزین تنقلات شور و شیرین صنعتی کند.

چیپس میوه جات به میوه هایی گفته می گردد که قسمت خوراکی آن پس از رسیدن به طور طبیعی رطوبت فراوانی دارد که این رطوبت با خشک کردن به شیوه های گوناگون برای افزایش عمر نگهداری یا کاربرد های دیگر میوه گرفته می گردد.

انواع روش های خشک کردن میوه عبارتند از خشک کردن در آفتاب، که محصولات در معرض نور آفتاب قرار می گیرند.

خشک کردن صنعتی با استفاده از هوای داغ در این روش مصنوعی محصولات در زمان کمی خشک شده و تغییرات نامطلوب در محصول کاهش یافته و محصول با کیفیت بهتری فراوری می گردد.

خشک کردن تصعیدی در این روش محصولات در دمای زیر نقطه انجماد قرار گرفته و کیفیت محصول خشک شده با روش تصعیدی قابلیت باز گردانی آن ها به حالت اولیه نسبت به محصولات خشک شده دیگر با روش ها بسیار سریع تر است، اما اسفنجی بودن این محصولات فساد اکسایشی میوه ها را افزایش می دهد.

نادر جعفری کارشناس صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مصاحبه با خبرنگار از، توضیح داد: انتخاب مواد اولیه از میوه های درجه 3 و 2 استفاده می گردد که در کاهش ضایعات بسیار تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: شستشو و جدا کردن مواد اولیه از جمله سیب، گلابی، زردآلو و سایر میوه های هسته دار پوست گیری می شوند و میوه هایی مانند آلبالو و گیلاس دم گیری، آنزیم بری، متعادل کردن رطوبت، بسته بندی و انبار می شوند.

کارشناس صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: نوع واریته، پایداری رنگ، بالا بودن ماده جامد محلول در میوه و فیبری نبودن بافت بسیار مهم بوده و میوه ها از نظر سایز جداسازی شده و برش می خورند که در صورت احتیاج هسته گیری و پوست گیری دستی با ماشین یا با بخار و محلول قلیایی است، و برش دادن به وسیله دستگاه یا ورقه ای انجام می گردد.

وی افزود: در مرحله آنزیم بری میوه ها وارد دستگاه های خشک کن متفاوت می شوند یا خشک کن های کابینتی به طوری که بافت میوه حفظ گردد و از نظر سفتی و نرمی به میزان رطوبت لازم برسند و در نهایت بسته بندی و انبار می شوند.

بی بی معصومه جان نثار کارآفرین شهرستان آباده در خصوص فرآوری میوه خشک در مصاحبه با خبرنگار از ،گفت: از سال 86 در یک مجموعه کوچک با 3 نفر از دوستان این را شروع کردیم که موفق به تاسیس کارگاه فرآوری میوه خشک شدیم.

هلو، کیوی، انجیر، شلیل و گلابی از جمله محصولاتی هستند که به صورت میوه خشک در این کارگاه فراوری می شوند.

آستانه کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان آباده بیان نمود: در محصولات کشاورزی به خصوص میوه جات خشک مواد افزودنی و نگهدارنده استفاده نمی گردد و به صورت طبیعی تهیه می گردد که این کار گسترش پیدا نموده است.

بی بی معصومه جان نثار تا کنون برای 20 نفر اشتغالزایی نموده و افرادی که در این کارگاه مشغول به کار هستند از کار خود رضایت کامل را دارند.

میوه های خشک منبع غنی از ویتامین ها هستند، کسپول های طبیعی که می توانیم به عنوان یکی از میان وعده های سالم، مغذی و مفید برای تمام گروه های سنی معرفی کنیم.

شناور کارشناس ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر مصاحبه با خبرنگار از ، افزود: پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین به خصوص در میوه هایی که برگ هایی زرد و نارنجی دارند از جمله برگ های هلو و زردآلو است، و توصیه می گردد میوه تازه، انواع برگ ها، یا چیپس میوه جایگزین میان وعده ها گردد.

از آنجا که 30 درصد محصولات کشاورزی دچار ضایعات می گردد ایجاد واحده های فرآوری میوه خشک می تواند درصد قابل توجهی از هدر رفت محصول را کاهش دهد.

دولت با حمایت از این صنعت می تواند رونق را به باغداری برگرداند و فرصت مناسبی را برای صادرات این محصول فراهم کند.

ت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 196

به "میوه خشک صنعتی گزینه ای مناسب سبد غذایی شهروندان، توجه به صنعت میوه خشک نان چند صنف را تامین می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه خشک صنعتی گزینه ای مناسب سبد غذایی شهروندان، توجه به صنعت میوه خشک نان چند صنف را تامین می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید