میان عایدی و بودجه گردشگری فارس تفاوت از زمین تا آسمان است

به گزارش مجله دور زمین، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، میان عایدی و بودجه گردشگری فارس تفاوت از زمین تا آسمان است.

میان عایدی و بودجه گردشگری فارس تفاوت از زمین تا آسمان است

استان فارس با 11 اثر ثبت جهانی شده رتبه نخست را در کشور دارد؛ استانی با حدود 3000 اثر تاریخی و فرهنگی و مذهبی ثبت شده ملی که همیشه سهم قابل توجهی از عایدیهای ناشی از جذب توریست را داشت اما به علت متمرکز بودن این عایدیها، نتوانسته سهمی متناسب از اعتبارات تخصیصی را داشته باشد. ایجاد توازن بین تاثیرگذاری و اعتبارات حوزه توریستی یکی از مطالبات مطرح بوده است.

طی سالهای گذشته تا به امروز صاحب نظران بارها پیرامون لزوم اجرای اقدامات حفاظتی مختلف در مورد آثار ارزشمند تاریخی نظیر تخت جمشید و اهمیت بازسازی و احیای بناهایی نظیر آتشکده و کاخ ساسانیان و قلعه دختر در فیروزآباد یا اجرای برنامه های حفاظتی و مرمی در بیشابور بعلاوه تدوین برنامه های مستمر کاوش در پهنه های مختلف تاریخی و میراثی خصوصا نقاطی که کمتر مورد آنالیز و کاوش باستان شناسی قرار گرفته نظیر دارابگرد و محوطه های باستانی اطراف آن و حتی تپه ها پوستچی در شیراز که طی کاوش های متوقف مانده آثاری از تمدن 7500 ساله در آنجا کشف شد؛ تذکر و هشدار داد و توصیه های اکیدی را مطرح نموده اند.

سهم اندک استان فارس از بودجه و اعتبارات میراثی در حالیست که تا قبل از همه گیری کرونا اماکنی نظیر تخت جمشید، حافظیه، سعدیه، باغ ارم، باغ عفیف آباد، پاسارگاد و بیشابور و ... همیشه درصدر جدول تعداد بازدیدها و عایدیهای ناشی از این بازدیدها قرار داشته است؛ اما عایدیهای حاصله مستقیم به حساب خزانه واریز شده و مدیریت استان هیچ نظارت و دخل و تصرفی در آن ندارد.

صاحب نظران اعتقاد دارند که اگر استان فارس می توانست مدیریت کل عایدیهای حاصله از جذب توریست را داشته باشد، امکان بیشتری برای حفاظت، بازسازی، احیا و توسعه توریستی را داشت؛ عایدیهایی که حتی اگر به اماکن دارای بیشترین تاثیر در جذب توریست هم اختصاص می یافت، بسیاری از مسائل کنونی وجود نداشت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس گفت: در آمدهای ناشی از فروش بلیط های توریستی بیشتر مربوط به تعداد کمی از اماکن مثل تخت جمشید، پاسارگاد و حافظیه است که میتوان از این اعتبار کسب شده برای ارتقای دیگر مکان های استان که جنبه توریستی دارند، استفاده کرد و آنها را نیز به سطح عایدیزایی بناهای مطرح استان رساند که لازمه این اتفاق تخصیص درون استانی عایدیهای توریستی فارس است.

سید علی نقی طبیب لقمانی اظهار داشت: البته طی دوسال اخیر بعلت شیوع کرونا اماکن توریستی استان تعطیل یا نیمه فعال عمل نموده اند و همین عامل باعث شد تا عایدی توریستی فارس به حداقل میزان خود برسد.

وی در این باره اضافه نمود: برابر با مقررات برنامه های ششم توسعه باید بتوانیم هیئت امنایی برای اداره اماکن توریستی تاسیس نموده و تشکیل داده و حساب متمرکز برای برگرداندن اعتبارات تشکیل دهیم تا این مشکل برطرف گردد.

لقمانی اظهار داشت که سهم اندکی از عایدیهای توریستی واریز شده به حساب دولت به استان بازگردانده می گردد.

او اضافه نمود: در آمدهای ناشی از فروش بلیط های اماکن توریستی بیشتر مربوط به تعداد کمی از اماکن مثل تخت جمشید، پاسارگاد و حافظیه است که میتوان از این اعتبار کسب شده برای ارتقای دیگر مکانهای استان که جنبه توریستی دارند، استفاده نموده و آنها را نیز به سطح عایدیزایی بناهای مطرح فرهنگی و مذهبی رساند.

لقمانی در عین حال، طرح نظراتی در مورد اینکه عایدی کنونی فارس از محل توریستی می تواند منجر به ایجاد زیرساخت های کلان توریستی گردد را اغراق آمیز دانست و گفت: در کل میتوان اعتبارات کسب شده یک مکان توریستی را برای نگهداری و هزینه های جاری و رونق همان مکان بکار گرفت.

رئیس کمیسیون توریستی اتاق بازرگانی فارس گفت: عایدی توریستی استان فارس و شهر شیراز نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر اما سهم استفاده از این بودجه بسیار کمتر از حق این استان است.

سهراب شرفی اظهار داشت که بارها برای اختصاصی شدن عایدیهای اماکن توریستی فارس و شیراز، مکاتبات و مراوداتی با مجلس و دولت انجام و قول هایی نیز گرفته شد، اما هیچ یک از وعده ها تا به امروز عملیاتی نشده است.

شرفی با بیان اینکه گستره پهناور توریستی فارس و شیراز نیازمند توجه افزون تر از آنچه وجود دارد، است، اضافه نمود: اگر عایدیهای اماکن توریستی با اندیشیدن و اجرای راهکاری نظیر هیئت امنایی شدن مدیریت این اماکن، به حساب دولت واریز نگردد، میتوان اقدامات موثری را حداقل برای جاذبه توریستی انجام داد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2089

به "میان عایدی و بودجه گردشگری فارس تفاوت از زمین تا آسمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میان عایدی و بودجه گردشگری فارس تفاوت از زمین تا آسمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید