دریاچه مهارلو، عجیب ترین جاذبه استان فارس

به گزارش مجله دور زمین، دریاچه مهارلو که به آن تالاب مهارلو هم می گویند یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس و شهر شیراز می باشد که در 18 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده است. این دریاچه فصلی به علت جلبک هایی که در آن واقع شده است به دریاچه صورتی نیز معروفیت پیدا نموده است. دریاچه مهارلو زیستگاه پرندگان بسیاری می باشد که این موضوع باعث شده این منطقه را شکار ممنوع اعلام کنند. اگر شما هم از علاقمندان جاذبه های طبیعی هستید و یا تمایل دارید برای بازدید از این دریاچه به شیراز سفر کنید به شما پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله گروه خبرنگاران را تا پایان دنبال نمایید.

دریاچه مهارلو، عجیب ترین جاذبه استان فارس

دریاچه مهارلو جاذبه طبیعی با معروفیت دنیای

دریاچه مهارلو جزو قشنگ ترین دریاچه های ایران است که توانسته با رنگ صورتی متمایزی که دارد معروفیت دنیای پیدا کند. زیبایی منحصر به فرد این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر نمایند. فاصله این دریاچه تا شیراز چیزی حدود یک ساعت است و شما می توانید با رفتن به این دریاچه از چشم انداز زیبایی آن با فلامینگوها عکس های زیبا و جذابی ثبت کنید. این دریاچه در حدود 60 کیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس واقع شده است. در ادامه بعضی از ویژگی های این دریاچه را بیان می کنیم.

معرفی ویژگی های دریاچه مهارلو

وسعت دریاچه مهارلو که محلی ها به آن مهلو یا مهلویه هم می گویند حدود 25 هزار هکتار می باشد و مساحتی حدود 600 کیلومتر مربع دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود 1500 متر است. عمق میانه این دریاچه چیزی در حدود 50 سانتی متر می باشد و در فصول پربارش سال عمق آن به 3 متر هم می رسد.

یکی از ویژگی مهم این دریاچه فصلی بودن آن است، به این صورت که در فصل تابستان این دریاچه تقریبا خشک می گردد و با آغاز فصول پاییز و زمستان که بارش ها افزایش می یابد، این دریاچه آبگیری می گردد. آب این دریاچه به وسیله بارش های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تأمین می گردد. در حوزه آبریز این رودخانه چشمه های زیادی هم قرار دارند که آب آنها هم به دریاچه می ریزد. آب این دریاچه به علت وجود انواع نمک ها همانند نمک پتاسیم و آلاینده های مضر برای مصارف شرب قابل مصرف نمی باشد.

دریاچه مهارلو به چه نام هایی شناخته می گردد؟

این دریاچه به علت مجاورت با روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو به این نام شناخته شده است. مردم محلی به این دریاچه، دریاچه صورتی هم می گویند. در گذشته این دریاچه با نام جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می شد، دیگر نام های این دریاچه فصلی مهلو، مهلویه و ماهلویه می باشد.

نام جنکال را اصطخری، جغرافی دان قرن چهارم هجری قمری بر روی این دریاچه گذاشت، بعلاوه در فارسنامه ابن بلخی و جغرافیای حمدالله مستوفی نیز نام این دریاچه ماهلویه نوشته شده است.

چرا دریاچه مهارلو قرمز رنگ است؟

اندازه تبخیر آب این دریاچه بسیار بالاست. تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده است تا شوری آن به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام کشند قرمز در آن تکثیر گردد. رشد و تکثیر بیش از حد این جلبک در این دریاچه باعث شده است تا تمام آب آن به رنگ قرمز متمایل گردد و هیچ موجود زنده ای به جز یک نوع آبزی به نام آرتیما نتواند در آن زنده بماند.

محیط زیست دریاچه مهارلو

این دریاچه زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر است که اغلب آنها اگر شرایط زیست در منطقه مساعد باشد تا اوسط فصل پاییز در این منطقه می مانند. فلامینگوها جزو پرندگانی هستند که هر ساله جمعیت فراوانی از آنها به دریاچه مهارلو فارس مهاجرت می نمایند. این فلامینگوها از نوعی جلبک به نام آرتمیا که در آب شور این دریاچه رشد می نماید تغذیه می نمایند به همین علت آب شور این دریاچه برای زیست فلامینگوها بسیار ایده آل می باشد.

از دیگر پرندگانی که در این تالاب زندگی می نمایند می توان به آنقوت، تنجه، انواع کاکایی، انواع پرندگان کنار آبزی مانند گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی اشاره نمود. در اطراف دریاچه نیز گونه های مختلفی از جانوران مانند شغال، گربه وحشی، کفتار و روباه نیز دید می شوند.

اهمیت مالی دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو، علاوه بر اینکه از جاذبه طبیعی گردشگری محسوب می گردد، به علت نمک فراوانی که در آن وجود دارد، یکی از منابع مهم تامین نمک صنعتی و خوراکی استان فارس نیز می باشد. این دریاچه به لحاظ تجاری و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است و توانسته سودآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

در این دریاچه علاوه بر نمک، نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا نیز رشد می نماید که در صنایع غذایی، لوازم آرایشی و فراوری دارو از آن به عنوان رنگ دانه استفاده می نمایند. این نوع جلبک غذای نوعی میگو بنام آرتمیا می باشد که در آب شور زندگی می نماید و در این دریاچه نیز یافت می گردد. از این نوع میگو در صنعت پرورش ماهی های زینتی، خاویاری و میگو استفاده می نمایند که صادرات آنها سودآوری بسیار زیادی دارد.

رنگ خاص دریاچه مهارلو

در آب شور ایران دریاچه که نور فراوانی هم به آن می تابد نوعی جلبک با نام آرتمیا یا کشنده قرمز رشد می نماید. این موجود که خوراک میگوی آب شور می باشد یک نوع جلبک سبز بی خطر تک سلولی با طولی حدود یک سانتی متر است. این جلبک با افزایش دما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکارتن از خودش فراوری می نماید که باعث تغییر رنگ آب دریاچه به رنگ صورتی می گردد؛ بتاکاروتن خطری برای اکولوژیک و اکوسیستم این دریاچه ندارد.

تهدیدات زیست محیطی

این دریاچه نیز از تغییرات آب وهوایی که در ایران رخ داده بی نصیب نمانده و چند سالی است که به علت کاهش بارش ها و خشکسالی به کانون ریزگردها تبدیل شده و موجب آلودگی هوای منطقه می گردد. این دریاچه به علت رطوبتی که دارد، نقش مهمی در متعادل کردن آب وهوای استان فارس دارد و باعث می گردد این استان از گرمای شدید در تابستان و سرمای شدید در زمستان در امان بماند.

خشکسالی و کم آبی بر کشاورزی در این منطقه تاثیر زیادی گذاشته است و اگر این روند به همین صورت ادامه یابد ممکن است در نهایت باعث شور شدن زمین های کشاورزی گردد. علت برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز باعث شده جمعیت پرندگان مهاجر نیز به این منطقه کاهش یابد.

از دیگر تهدیدات زیست محیطی در منطقه تالاب مهارلو، آلودگی این دریاچه با آلاینده ها و فلزات سنگینی مانند سرب می باشد که به وسیله آب رودخانه ها و فاضلاب وارد آب مهارلو می شوند. به علت تبخیر زیاد آب این دریاچه در فصل گرم سال، آلاینده ها بیش از حد مجاز افزایش می یابد.

جاذبه های اطراف دریاچه مهارلو

در نزدیکی این دریاچه، روستای مهارلو قرار گرفته است. در دوران صفویه به این روستا که در شیب جنوبی زاگرس واقع شده است دشت گل می گفتند. وسعت این روستا چیزی حدود 25 هزار هکتار می باشد. از دیگر مکان های دیدنی در نزدیکی این روستا می توان به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفوی، بقعه بی بی شریفه، قلعه شاهرخ پسر تیمور لنگ، چشمه آب گوگردی و امامزاده خدیجه بانو اشاره نمود.

برترین فصل سفر

مهارلو دریاچه ای فصلی است و در فصل تابستان بخش عمده ای از آن خشک می گردد. با آغاز بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، دوباره به سطح آب دریاچه افزوده می گردد. از پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه، برترین فصل بازدید از این دریاچه است

از چه مسیری می توانیم به دریاچه مهارلو برویم؟

برای بازدید از این دریاچه که در مسیر شیراز به فسا قرار گرفته است باید به استان فارس و شهر شیراز سفر کنید و سپس در مسیر شیراز به فسا مسافتی حدود 57 تا 60 کیلومتر را طی کنید تا به روستای مهارلو یا همان دشت گل برسید تا بتوانید از آنجا راهی دریاچه مهارلو شوید. پیشنهاد می کنیم فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت را برای بازدید از این دریاچه انتخاب کنید، زیرا در این زمان ها هوای منطقه خنک تر و دریاچه پرآب است.

1. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید از چه مسیری بروید ؟

برای بازدید از این دریاچه که در مسیر شیراز به فسا قرار گرفته است باید به استان فارس و شهر شیراز سفر کنید و سپس در مسیر شیراز به فسا مسافتی حدود 57 تا 60 کیلومتر را طی کنید تا به دریاچه مهارلو برسید.

2. این تالاب زیستگاه چه پرندگانی می باشد؟

فلامینگوها یکی از پرندگانی هستند که هر سال جمعیت فراوانی از آنها به این تالاب مهاجرت می نمایند و از دیگر پرندگان می توان به آنقوت، تنجه، انواع کاکایی، انواع پرندگان کنار آبزی مانند گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی اشاره نمود.

3. چه فصل هایی سفر به این دریاچه پیشنهاد می گردد؟

پیشنهاد میکنیم سفر به این دریاچه را به پاییز و زمستان موکول کنید، زیرا در این فصل ها دریاچه پرآب تر است و آب و هوای خنک تری دارد.

نتیجه گیری

اگر علاقه به بازدید از جاذبه های طبیعی دارید به شما پیشنهاد میکنیم حتما به روستای مهارلو در فارس بروید و از دریاچه مهارلو در این استان بازدید کنید. این دریاچه آب شور که یک دریاچه فصلی نیز می باشد به علت تنوع پرندگان و موجوداتی که در آن زندگی می نمایند و رنگ صورتی خاصی که دارد توانسته زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها باشد. این دریاچه یکی از جاذبه های استان فارس و شهر شیراز محسوب می گردد که در فاصله 18 کیلومتری از جنوب شرقی شیراز و در مسیر جاده شیراز به فسا قرار گرفته است. وجود جلبک آرتمیا در این دریاچه به رونق صادرات ماهی های زینتی، خاویاری و میگو یاری بسیاری نموده است. برای اینکه بیشتر با جاذبه های طبیعی ایران آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم با خبرنگاران همراه باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2471

به "دریاچه مهارلو، عجیب ترین جاذبه استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه مهارلو، عجیب ترین جاذبه استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید