دلیل خارش شدید گوش چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

به گزارش مجله دور زمین، گاهی اوقات، خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد.

دلیل خارش شدید گوش چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

عصرایران نوشت: ما برای دریافت اصوات از دنیای اطراف به گوش های خود وابسته هستیم. اما این اندام ها نیز همچون دیگر بخش های بدن گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند. خارش گوش مسئله ای رایج است که می تواند آزاردهنده باشد، اما معمولاً مضر نیست. درمان خارش گوش به علت زمینه ای آن بستگی دارد و ممکن است شامل استفاده از قطره ها، آنتی بیوتیک ها یا تزریق گردد. از دلایل خارش گوش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عفونت گوش

گاهی اوقات، خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد. باکتری ها و ویروس ها می توانند موجب عفونت های گوش مرتبط با سرماخوردگی و آنفلوانزا شوند. عفونت ها می توانند به واسطه به دام افتادن آب در گوش یا انباشت جرم گوش نیز شکل بگیرند. عفونت های مزمن گوش عودنماینده هستند و برای بهبودی ممکن است به درمان پزشکی احتیاج باشد.

خشکی گوش

گوش ها معمولاً چربی و جرم فراوری می نمایند تا تمیزی و سلامت خود را حفظ نمایند. اگر فردی گوش خود را بیش از حد تمیز کند، این شرایط می تواند به حذف جرم گوش و خشکی آن منجر شده و خارش گوش را موجب گردد. بعلاوه، بعضی افراد ممکن است به مقدار کافی جرم گوش فراوری ننمایند که این شرایط نیز می تواند به خشکی گوش منجر گردد. اگر فردی به خشکی گوش مبتلاست ممکن است با پوسته های خشک پوست در اطراف گوش خود روبرو گردد.

آلرژی های غذایی

یک واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می تواند موجب احساس خارش در گوش گردد. از آلرژی های غذایی شایع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مغز دانه ها

شیر

ماهی

گندم

سویا

افراد ممکن است خارش در دیگر قسمت های صورت را نیز تجربه نمایند. بعضی افراد نیز با بروز کهیر روبرو می شوند. سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک است که معمولاً موجب خارش در اطراف دهان می گردد، اما بعضی افراد خارش در گوش ها را نیز گزارش نموده اند. از غذاهای رایج که موجب سندرم آلرژی دهانی می شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

میوه هایی از قبیل سیب، ملون، گیلاس، کیوی، و موز

دانه های آفتابگردان

بادام

فندق

دشواری در تنفس پس از مصرف یا تماس با این آلرژن ها ممکن است با آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) روبرو شده باشد. این یک شرایط اضطراری و احتیاجمند دریافت یاری پزشکی فوری است.

انسداد جرم گوش

انباشت جرم گوش می تواند موجب خارش در گوش ها شده و شنوایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. گوش ها برای یاری به پاکسازی خود و محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت جرم فراوری می نمایند. جرم گوش به طور طبیعی به سمت بیرون گوش حرکت می نماید و سلول های مرده پوست و مواد زائد دیگر را نیز با خود حمل می نماید. انباشت جرم گوش می تواند به واسطه وارد کردن چیزی به کانال گوش، تونلی کوچک است که گوش خارجی را به گوش میانی و داخلی مرتبط می نماید، رخ دهد. استفاده از گوش پاک کن، یا ورود هر چیز دیگر به داخل گوش می تواند کانال گوش را تحریک نموده، جرم گوش را به سمت عقب هل داده و موجب انسداد گردد. انسداد جرم گوش می تواند باکتری ها را در گوش به دام انداخته و زمینه ساز یک عفونت گردد.

وسایل یاری شنوایی

گاهی اوقات، وسایل یاری شنوایی می توانند به واسطه پوشش پلاستیکی خود موجب خارش گوش شوند. بعضی افراد ممکن است دارای پوستی حساس باشند یا یک واکنش آلرژیک خفیف به ماده داشته باشند. افرادی که از وسایل یاری شنوایی استفاده می نمایند در صورت به دام افتادن آب پشت آن ممکن است خارش گوش را تجربه نمایند. اگر با خارش گوش به واسطه یک وسیله یاری شنوایی روبرو هستید، می توانید با یک متخصص درباره استفاده از گزینه ای دیگر صحبت کنید.

بیماری گوش شناگر

در صورت به دام افتادن آب در گوش، این شرایط می تواند موجب شرایطی به نام بیماری گوش شناگر گردد. شایع بودن این شرایط بین شناگران علت چنین نامگذاری است. باکتری ها می توانند در آب به دام افتاده تکثیر شده و موجب عفونت شوند. بیماری گوش شناگر می تواند موجب خارش شدید گوش گردد. از دیگر علائم این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گوش درد

درد در گردن، صورت یا سر

التهاب در اطراف گوش

احساس مسدود شدن گوش

ترشح از گوش

دشواری در شنوایی

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به نام تب یونجه نیز شناخته می گردد، به واسطه یک واکنش آلرژیک به ذرات موجود در هوا مانند گرده، گرد و غبار یا خز حیوانات رخ می دهد. رینیت آلرژیک موجب خارش گوش، چشم ها، و گلو شده و از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آبریزش چشم

آبریزش بینی

سردرد

عطسه

احتقان

افراد ممکن است خارش گوش را به واسطه احتقان ناشی از سرماخوردگی تجربه نمایند. این شرایط معمولاً پس از بهبود سرماخوردگی از بین خواهد رفت.

بیماری های پوستی

افراد مبتلا به یک بیماری پوستی ممکن است خارش گوش را تجربه نمایند. بعضی افراد ممکن است متوجه وصله های پوسته پوسته و ملتهب رو یا اطراف گوش خود شوند. از بیماری هایی که ممکن است موجب خارش گوش شوند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پسوریازیس

درماتیت

اگزما

درمان

افراد ممکن است قادر به درمان بعضی موارد خارش گوش در خانه باشند. اگر خشکی پوست موجب خارش گوش شده است، می توانید چند قطره روغن زیتون یا روغن نوزاد در گوش خود بریزید. یک قطره روغن می تواند به تسکین خارش ناشی از وسایل یاری شنوایی نیز یاری کند. روغن نباید با وسایل یاری شنوایی در تماس باشد، از این رو بهتر است پیش از خواب این کار را انجام دهید. وسایل یاری شنوایی به خوبی باید روی گوش سوار شوند، در غیر این صورت ممکن است موجب تحریک آن شوند. بعلاوه، پزشک می تواند تشخیص دهد آیا فرد دارای واکنش آلرژیک از طریق یاری شنوایی خود است یا خیر. افراد می توانند بخش بیرونی گوش را با استفاده از یک پارچه تمیز نمایند، اما نباید چیزی وارد کانال گوش گردد. اگر جرم گوش موجب انسداد در آن شده است، چند قطره روغن نوزاد یا قطره های گوش بدون نسخه می توانند به شل شدن جرم یاری نمایند. اگر این روش کارآمد نبود، پزشک ممکن است یک محلول سالین درون گوش تزریق نموده تا جرم اضافه از آن خارج گردد. اگر یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس موجب خارش گوش شده است، افراد ممکن است به استفاده از یک داروی موضعی برای درمان این شرایط احتیاج داشته باشند.

افراد مبتلا به بیماری گوش شناگر با چند قطره از یک محلول اسیدی خفیف ممکن است قادر به تسکین خارش باشند. این می تواند به خشک شدن آب اضافه در گوش یاری کند. اگر این روش های درمانی مؤثر نبودند، یا اگر فرد به نوع دیگری از عفونت گوش مبتلا بود، قطره های گوش یا آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند مؤثر باشند. افراد مبتلا به خارش گوش در نتیجه رینیت آلرژیک ممکن است به مصرف آنتی هیستامین ها برای مدیریت این شرایط احتیاج داشته باشند. اگر آلرژی های غذایی علت خارش گوش هستند، افراد می توانند رژیم غذایی و علائم خود را مورد آنالیز قرار داده تا غذاهایی که محرک علائم هستند، شناسایی شوند. اگر درمان های خانگی به تسکین خارش گوش یاری نکرد یا با علائم شدیدتری مانند درد یا از دست دادن شنوایی روبرو هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری

شما می توانید خطر خارش گوش و عفونت های گوش را با وارد نکردن اشیا مختلف، از جمله گوش پاک کن، خلال دندان، مداد، یا پارچه لوله شده به درون گوش کاهش دهید. وارد کردن اشیا مختلف به درون گوش می تواند جرم گوش را از بین برده، به گوش آسیب رسانده، و یا جرم گوش را به سمت عقب هل دهد. اگر به طور مکرر با خارش گوش و انباشت جرم گوش روبرو می شوید، می توانید برای پاکسازی گوش به یک متخصص گوش مراجعه کنید.

شما می توانید با مدنظر قرار دادن موارد زیر احتمال ابتلا به بیماری گوش شناگر را کاهش دهید:

استفاده از محافظ های گوش

استفاده از سشوار با درجه حرارت کم و فاصله ایمن از گوش برای خشک کردن درون آن پس از خیس شدن

استفاده از حوله برای خشک کردن قسمت بیرونی گوش

منبع: عصر ایران

منبع: فرادید
انتشار: 30 آذر 1401 بروزرسانی: 30 آذر 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2329

به "دلیل خارش شدید گوش چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خارش شدید گوش چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید