چشیدن این غذاهای خوشمزه در مالزی شما را شگفت زده میکند!

به گزارش مجله دور زمین، امتحان کردن غذاهای خوشمزه شهرها و کشورهای مختلف، یکی از اصلی ترین لذت های سفر است. با چشیدن طعم غذاهای سنتی و مخصوص یک کشور می توانیم به مردم آن کشور احساس نزدیکی بیشتری داشته باشیم. گاهی اوغات هم سر زدن به یک رستوران سنتی و امتحان کردن غذاهای یک کشور می تواند به ما یاری کند که با آداب و رسوم آن کشور بیشتر آشنا شویم. کشور مالزی هم یکی از کشورهایی است که فرهنگ بسیار غنی و کهنی داشته و غذاهای محلی و خوشمزه زیادی در این فرهنگ جای دارند. اگر شما هم دوست دارید تا با غذاهای مالزی آشنا شوید و در سفر آینده خود به این کشور این غذاها را نوش جان کنید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. چرا که در ادامه این مقاله از خبرنگاران قصد داریم شما را با بعضی از خوشمزه ترین غذاهای مالزی آشنا کنیم.

چشیدن این غذاهای خوشمزه در مالزی شما را شگفت زده میکند!

می گورنگ ماماک - Mee goreng mamak

این غذا یک از غذاهای مالزی مخصوص مسلمانان است. می گورنگ ماماک یک بشقاب از تمامی چیزهایی است که بدن شما برای یک فعالیت دراز مدت احتیاج دارد. در این غذا می توانید ماکارانی یا نودل های مالزی را به همراه پروتئین های مختلف مانند گوشت گوساله، گوشت مرغ، ماهی یا میگو پیدا کنید. تمامی این مواد به همراه سبزیجات و تخم مرغ با یکدیگر مخلوط شده و با سس سویا و ادویه های مخصوص طعم دار می شوند. طعم این غذا بسیار عالی بوده و می تواند با ذائقه بیشتر افراد جور در بیاید. حتی در خود مالزی هم ترجیح می دهند تا این غذای خوشمزه را در رستوران نوش جان نمایند. چرا که طعم این غذای خوشمزه در رستوران های مالزی زمین تا آسمان با غذایی که در منزل تهیه می گردد تفاوت دارد. بیشتر این تفاوت به علت استفاده از ادویه های مخصوص در هر رستوران است.

آپام بالیک - Apam balik

یکی از غذاهای مالزی که طعم شیرینی داشته و به نوعی یکی از غذاهای ملی مالزی محسوب می گردد، آپام بالیک است. این غذا که بیشتر به عنوان صبحانه یا عصرانه میل می گردد، ترکیب نوعی نان شیرین که به پنکیک شباهت دارد با املت است. در این نان یک املت خوشمزه گذاشته و می گردد بنا بر درخواست مشتری روی آن تاپینگ های مختلفی مانند ذرت شیرین، شکر قهوه ای، بادام زمینی و تاپینگ های دیگری ریخته می گردد. این غذا یکی از غذاهای خیابانی مالزی است که می توانید در دکه های کنار خیابان آن را تهیه کنید.

ناسی کرابو - Nasi kerabu

یکی از غذاهای مالزی که هوادار بسیاری هم در بین مردم محلی و هم در بین مسافران دارد، غذایی بر پایه برنج به نام ناسی کرابو است. ناسی کرابو یکی از غذاهای محبوب استان کلانتون مالزی است که در تهیه آن از گل نخود پروانه ای استفاده می گردد. این گل را هنگام پخت برنج به آن اضافه می نمایند که باعث می گردد برنج به رنگ آبی دربیاید. سپس روی برنج را با تاپینگ هایی مانند لوبیا، نارگیل سرخ نموده، ماهی مزه خشک شده و سبزیجات تزئین می نمایند. رنگ آبی و زیبای برنج ناسی کرابو یکی از دلایل محبوبیت این غذا در بین افراد است. جالب است بدانید که نام دیگر ناسی کرابو، سالاد برنج مالزی است.

آیام پرسیک - Ayam percik

یکی از غذاهای مالزی که با مرغ پخته می گردد و هواداران بسیاری دارد، آیام پرسیک یا مرغ با سس پرسیک است. پرسیک در واقع نوعی سس تند است که با سیر، زنجبیل، شکر قهوه ای و شیر نارگیل ترکیب می گردد. سپس این ترکیب را روی مرغ زده و آن را روی باربیکیو کبابی می نمایند. آیام پرسیک یکی از غذاهای مالزی است که در رستوران های KFC این کشور هم سرو شده و هواداران بسیاری دارد. نکته پخت این غذا این است که مقدار سس اضافه شده را کنترل نموده و تنها به مقدار لازم سس به آن بزنید. زیادتر یا کم تر شدن سس از مقدار لازم می تواند به کلی مزه مرغ را خراب کند.

ناسی لماک - Nasi lemak

یکی دیگر از برترین غذاهای مالزی برای هواداران برنج، ناسی لماک است. بعضی از افراد باور دارند که ناسی لماک در واقع محبوب ترین غذای ملی مالزی است و همه در مالزی این غذا را دوست دارند. برای تهیه ناسی لماک ابتدا باید برنج را به جای آب در شیر نارگیل بپزید. اما مهم تر از روش پخت برنج، دورچین های این غذا هستند که آن را به یکی از محبوب ترین غذاهای مالزی تبدیل نموده اند. دورچین های ناسی لماک تا حدودی به این بستگی دارد که این غذا را در کدام یک از شهرهای مالزی امتحان می کنید. این دورچین ها شامل ترکیب چیزهایی مانند تخم مرغ آبپز، بادام زمینی، سبزیجات، گوشت گوساله، مرغ، خورش کاری، غذاهای دریایی و سس چیلی می گردد. این غذا اصالتا به عنوان صبحانه خورده می گردد. اما امروزه رستوران ها ناسی لماک را در تمامی ساعت های روز سرو می نمایند.

روتی جان - Roti john

روتی جان یکی از غذاهای مالزی است که به صورت ساندویچی سرو می گردد. این ساندویچ ترکیبی از گوشت چرخ نموده و تخم مرغ است که در لای یک نون نازک قرار گرفته و میل می گردد. این ساندویچ که طعمی شبیه به طعم همبرگر دارد، با سس دلخواه مشتری سرو می گردد. مشتری می تواند از بین سس های مایونز، خردل، کچاپ، سس باربیکیو و سس چیلی یک یا چند سس را انتخاب نموده و به ساندویچ گوشت چرخ نموده خود اضافه کند. روتی جان هم یکی از غذاهای خیابانی مالزی است که می توانید هنگام گشت و گذار در خیابان های مالزی آن را تهیه و نوش جان کنید.

رندانگ - Rendang

با وجود این که بعضی از افراد رندانگ را همان خورش کاری می دانند، اما باید بگوییم که طعم رندانگ با خورش کاری زمین تا آسمان فرق دارد. برای مثال یکی از بزرگترین تفاوت های رندانگ با خورش کاری، در نحوه طبخ آن است. پخت این غذا نسبت به خورش کاری یا سایر غذاهای مالزی زمان بیشتری می برد. تمامی مواد مانند کاری، شیر نارگیل و ادویه های دیگر را به گوشت انتخابی خود که بیشتر اوقات گوشت گوساله است زده و سپس اجازه بدهید تا این غذا به آرامی بپزد. پس از آن که تمامی شیرنارگیل تبخیر شد، گوشتی به جای مانده کاملا مزه دار شده و مواد در خورد آن رفته است. با هر لقمه ای که از این غذا می خورید، انفجاری از طعم و مزه ها را در دهان خود حس خواهید کرد.

ناسی کاندار - Nasi kandar

ناسی کاندار در واقع یکی از غذاهای مالزی است که می توانید مواد اولیه آن را به دلخواه خود تغییر بدهید. پایه اصلی این غذای مالزی برنج است. برنج را در بشقاب می کشید و از بین یکی از تاپینگ های موجود، یک گزینه را انتخاب می کنید. معمولا تاپینگ هایی که برای ناسی کاندار موجود است شامل خورش کاری، ماهی و تخم مرغ می گردد. می توانید در رستوران ها یا دکه های خیابانی این غذا را با تاپینگ مورد علاقه خود سفارش بدهید. این غذا در واقع در کل طول روز در مالزی قابل تهیه است. دکه هایی که این غذا را می فروشند و رستوران های کوچکی که ناسی کاندار سرو می نمایند 24 ساعت شبانه روز پیدا می شوند. به همین علت این غذا یکی از محبوب ترین غذاهای مالزی شناخته می گردد.

لاکسا - Laksa

لاکسا یک بشقاب سوپ نودل تند است که تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای مالزی شده و راه خود را به کشورهای دیگری در آسیای شرقی هم باز نموده است. پایه اصلی لاکسا سوپ تند به همراه رشته های نودل است. اما افراد می توانند طبق سلیقه خود یا طبق رستوران و محلی که لاکسا را از آن خریداری می نمایند، مواد دیگر آن را تغییر بدهند. یکی از محبوب ترین موادی که به عنوان پروتئین غذا به لاکسا اضافه می گردد ماهی است. بعضی دیگر هم دوست دارند به جای ماهی از میگو در این غذا لذت ببرند. این سوپ یکی از محبوب ترین و برترین غذاهای مالزی برای هواداران غذاهای دریایی و تند است.

پوپیا باساه - Popia basah

پوپیا باساه یکی از غذاهای مالزی است که در دسته اسپرینگ رول یا دست پیچ قرار می گیرد. اما طرز تهیه این غذا با اسپرینگ رول های معمولی کمی تفاوت دارد. در پوپیا باساه موادی مانند کاهو، پیاز سرخ شده کاهو و جوانه لوبیا استفاده می گردد. این اسپرینگ رول یکی از برترین غذاهای مالزی برای افرادی است که عاشق بافت ترد و کریسپی اسپرینگ رول یا دست پیچ هستند، اما نمی خواهند غذایی چرب بخورند. چرا که در مراحل پخت پوپیا باساه به هیچ عنوان از روغن سرخ کردنی استفاده نمی گردد.

بوبور - Bubur

اگر در برنامه های تلویزیونی یا در اینترنت درباره غذاهای خیابانی مالزی دیده باشید، بی شک یکی دوباره دکه های فروشنده های بوبور به چشمتان خورده است. فروشندگان بوبور همان فروشندگان غذاهای خیابانی مالزی هستند که یک قابلمه استیل با یک ملاقه جلویشان هست و یک سوپ زیبا و هوس انگیز برای مشتریان خود سرو می نمایند. این غذای خیابانی که یکی از محبوب ترین غذاهای مالزی است، بر پایه سوپ بوده و مواد دیگری که داخل آن استفاده می گردد به منطقه ای که در آن قرار دارید بستگی خواهد داشت. مواد اصلی که در این سوپ استفاده می گردد ترکیبی از سبزیجات، شیر نارگیل و گوشت است. اما دستورپخت مشخصی برای آن وجود نداشته و در هر کدام از استان های مالزی دستور پخت و مواد اولیه مخصوص به خود را دارد.

مورتاباک - Murtabak

این غذا هم یکی دیگر از غذاهای مالزی است که شباهت زیادی به دست پیچ یا اسپرینگ رول دارد. برای تهیه این غذا از یک نان نازک که تنها کمی از نان لواش کلفت تر است استفاده می گردد. داخل نان را مانند سمبوسه یا بوریتو پر می نمایند و سپس آن را می پیچند. لقمه آماده شده باید برای چند دقیقه در روغن سرخ گردد و سپس آماده مصرف خواهد بود. مواد داخلی این غذا شامل گوشت چرخ نموده، پیاز داغ و گاهی پیازچه می شوند. پس از سرخ شدن باید لقمه را داخل یک سس تند زده و نوش جان کنید. ضمناً این غذا به عنوان وعده اصلی میل می گردد، چرا که بسیار سیر نماینده و مغذی است.

آسام پداس - Asam Pedas

یکی دیگر از غذاهای مالزی که در بین هواداران غذاهای دریایی محبوبیت زیادی دارد، آسام پداس است. این غذا که با نام خورش کاری ماهی هم شناخته می گردد، بیشتر در فصل صید ماهی طبخ می گردد. چرا که در دستورپخت اصیل آن باید از ماهی های تازه استفاده کرد. برای طعم دار کردن ماهی باید به آن کاری، زنجبیل، رب میگو، سیر، چیلی و گیاهان معطر استفاده می گردد. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، آسام پداس را به هیچ عنوان از دست ندهید.

کلام آخر

در این مقاله سفری به مالزی داشتیم و در کنار هم با 13 مورد از برترین و خوشمزه ترین غذاهای مالزی آشنا شدیم. به علت این که غذاهای مالزی ادویه زیادی داشته و در بیشتر آن ها از غذاهای دریایی استفاده می گردد، شاید به نظر بیاید که این غذاها باب میل تمامی افراد نیست. اما با این وجود شاید برایتان جالب باشد که غذاهای مالزی در فهرست محبوب ترین غذاهای آسیایی قرار دارند. اگر شما هم تجربه خوردن غذاهای خوشمزه مالزی در رستوران های این کشور را داشته اید یا خودتان یکی از این غذاهای خوشمزه را پخته اید، تجربیات و نظرات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. ضمناً اگر دوست دارید بیشتر با مالزی و سایر کشورهای آسیایی آشنا بشوید، مقاله های دیگر مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید. از همراهی شما سپاس گذاریم.

سوالات متداول غذاهای مالزی

  • معروف ترین غذاهای مالزی کدام اند؟

ناسی لماک، لاکسا و مورتاباک از جمله معروف ترین غذاهای مالزی هستند که تقریبا در تمامی رستوران ها و دکه های غذا فروشی مالزی پیدا می شوند.

  • غذای ملی مالزی چیست؟

با وجود این که این موضوع در هیچ کجا به ثبت نرسیده است، اما بیشتر مردم مالزی هم عقیده هستند که غذای ملی این کشور، ناسی لماک است. این غذا در این مطلب معرفی شده است.

  • مواد اصلی غذاهای مالزی چیست؟

بیشتر غذاهای مالزی بر پایه برنج هستند و در آن ها گوشت و ماهی بسیار دیده می گردد. اسفناج، کلم و خیار هم از جمله سبزیجاتی هستند که در غذاهای مالزی استفاده می شوند.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2379

به "چشیدن این غذاهای خوشمزه در مالزی شما را شگفت زده میکند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشیدن این غذاهای خوشمزه در مالزی شما را شگفت زده میکند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید