روش جدید احیای سلولی برای درمان دیابت

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در یک لوزالمعده سالم، هورمون های انسولین و گلوکاگون به طور همزمان کار می نمایند تا سطح قند خون را کنترل نمایند، اما گاهی اوقات این رابطه از بین می رود و منجر به بیماری دیابت می گردد. لوزالمعده سالم در صورت افزایش قند خون دست به ترشح سلول های انسولین می زند تا کاهش قند خون ممکن گردد. همچنین در صورت کاهش سطح خون نیز در لوزالمعده هورمون گلوکاگون ترشح می گردد.

روش جدید احیای سلولی برای درمان دیابت

این هورمون ها توسط سلول هایی موسوم به آلفا در لوزالمعده ترشح می گردد و سطح قند خون را به خصوص بعد از غذا خوردن تنظیم می نماید. این دو فرایند برای تنظیم بالا و پایین شدن قند خون به طور مرتب در لوزالمعده در جریان است و محققان برای احیای آن در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دو دست به اقداماتی زده اند.

افراد مبتلا به دیابت شاهد مقاومت بافت های بدن در برابر انسولین هستند و این امر موجب مرگ بعضی سلول های دیگر بدن می گردد که از انسولین اشباع شده اند. در افراد مبتلا به دیابت نوع اول بعضی سلول های بدن در اثر حملات سیستم ایمنی بدن از بین می فرایند.

محققان برای حل این مشکل از پروتئین های دست سازی به نام آنتی بادی های مونوکلونال استفاده کردند که برای یاری به سیستم ایمنی بدن در جهت شناسایی و خنثی سازی گیرنده های گلوکاگون در موش های مبتلا به دیابت استفاده شده است. پروتئین یادشده به بازتنظیم رابطه هورمون های انسولین و گلوکاگون یاری می نماید و استفاده از آن در موش ها موجب جلوگیری از تخریب سلول ها و احیای سلول ها و بافت های بدن این حیوان شده است. انتظار می رود روش یادشده با بعضی به روزرسانی ها در خصوص انسان ها نیز قابل استفاده باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1673

به "روش جدید احیای سلولی برای درمان دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش جدید احیای سلولی برای درمان دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید