رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان

به گزارش مجله دور زمین، یک کارشناس مسائل ترکیه معتقد است که انکارا به چند دلیل راهبرد سیاست خارجی خود را تغییر داده است که مهمترین آن بازگشت به کشورهای عربی است.

رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان

سیامک کاکائی درباره تغییر راهبرد سیاست خارجی ترکیه و بازگشت او به سوی اعراب و منطقه به خبرنگاران گفت: به نظر می رسد که حرکت ترکیه و پالس های مثبتی که از سوی عربستان و تا جدودی مصر صورت گرفته تحت تاثیر چند مساله است. اول روی کار آمدن دولت دموکرات ها در امریکاست که تا حدودی بر نوع نگرش ترکیه و عربستان در مسائل منطقه ای موثر بود. به نظر می رسد تا حدودی مجال سیاست تهاجمی ترکیه در منطقه محدود گردد و روابط عمیقی که بین عربستان و امریکا بود، نه اینکه دچار شکاف عمده گردد اما از شدت گرمای آن تا حدودی در دوره بایدن فروکش نموده است.

مساله دوم فرایند تحولات یمن است که در ماه های گذشته شاهد یک نوع همراهی ترکیه با سعودی ها در ارتباط با این کشور هستیم و عملا ترکیه از حملات موشکی انصارالله انتقاد نموده. این مساله با استقبال سعودی ها روبرو شد و معین بود که رایزنی هایی پیش از آن هم صورت گرفته و حتی می توان به سفری که حریری به ترکیه انجام داد هم مرتبط دانست که ممکن است به نوعی واسطه گری باشد. عربستان مایل است که به نوعی همکاری انکارا را برای برون رفت از بحران یمن داشته باشد.

مساله سوم فرایند تحولات مدیترانه شرقی است. ترکیه با توجه به تغییر سیاستی که در اواخر 2019 و بعد از توافقنامه ای که با لیبی بست و همچنین توافقی که منجر به حضور نظامی این کشور در لیبی شد، سیاستش مخالفت زیادی برانگیخت. امارات و عربستان هم منتقد این سیاست ها بودند. در شرایط کنونی به نظر می رسد که انکارا به دنبال این است که مدلی از توافقنامه های مشابه با آنچه با لیبی انجام داده را با مصر هم داشته باشد و به نظر می رسد که این هم موثر باشد در بازگشت ترکیه به اغوش مصرو عربستان و ممکن است اگر روابط به سمت عادی سازی برود دو هدف را دنبال کند؛

اول همان که در خصوص بستن توافقی مشابه با لیبی در قبال مصر گفتیم و دیگری اینکه انکارا مایل است که قاهره رایزنی هایی را برای توافقنامه جمعی کشورهای مدیترانه شرقی انجام دهد.

مساله این نیست که ترکیه از اخوان المسلمین دل بریده باشد. اردوغان به دنبال بازگشت به سوی کشورهای عربی است چون ترکیه به دنبال آن است که برگردد به مسیری که منافع ملی و مالی اش را در انجا دنبال کند. در شرایط فعلی حمایت از این گروه نمی تواند دستاوردی برای انکارا داشته باشد.

>>> مشروح این مصاحبه را بخوانید:

اردوغان با چه هدفی سران عرب را به آغوش کشید؟

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1825

به "رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید