خبرنگاران بهترین راهنما برای راهنمایی تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند

به گزارش مجله دور زمین، تهران- خبرنگاران- مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: بهترین و امین ترین راهنمایان راهنمایی شغلی و تحصیلی دانش آموزان، مشاوران مدارس هستند.

خبرنگاران بهترین راهنما برای راهنمایی تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی افزود: همه ساله هفته معرفی مشاغل با هدف شناسایی ظرفیت های شغلی و همچنین استعدادها و توانایی ها و رغبت دانش آموزان با توجه به ظرفیت های شغلی موجود مناطق، شهرستان ها و استان های کشور برگزار می گردد تا دانش آموزان متناسب با این اطلاعات بتوانند انتخاب رشته تحصیلی صحیحی داشته باشند.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته در حوزه معرفی مشاغل نمایشگاه های مدرسه ای، منطقه ای و استانی از اوایل بهمن ماه شروع و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و بخش دیگری از کارها مربوط به برگزاری مسابقات بود که در رشته های مختلف مانند خوشنویسی، نقاشی و مقاله نویسی با موضوع معرفی مشاغل و همچنین بازدیدهای شغلی طی این مدت به وفور انجام می شد.

شکوهی افزود: سعی بر این بود تا همه دانش آموزان این بازدیدها را در طول سال تحصیلی داشته باشند زیرا مهمترین تجربه آموزی که یک دانش آموز می تواند داشته باشد، این است که از نزدیک یک فعالیت شغلی را مشاهده کند و به طور عینی دریابد که فارغ التحصیلان رشته های مختلف به چه کاری مشغول شده اند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته با توجه به بعضی از اسناد بالاستی جهت گیری ما در معرفی مشاغل بیشتر معرفی فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش بود که در این راستا جشنواره هایی از دست سازه های دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش داشتیم که توسط معاونت آموزش متوسطه انجام می شد و ما نیز با آنها مشارکت داشتیم.

وی توضیح داد: سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا در دستورالعملی که برای هفته مشاغل صادر کردیم و به استان ها ارسال شد، تاکید شده است استان ها امکان تورهای بازدید مجازی شغلی را برای دانش آموزان ایجاد نمایند. علاوه بر این سامانه ht.medu.ir را فعال کردیم که این سامانه ظرفیت بسیار خوبی دارد تا ما به والدین و دانش آموزان یاری کنیم که چگونه بین استعداد تحصیلی و استعداد روانشناختی خود و جهانی مشاغل ارتباط برقرار نمایند تا در نهایت برای یک راهنمایی تحصیلی صحیح و آگاهانه آماده شوند.

شکوهی یادآور شد: همانطور که می دانید یکی از مهمترین سیاست های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تهیه اطلس مشاغل مناطق مختلف کشور است که به همین دلیل محتوا های کوتاهی را مرتبط با مشاغل مختلف در قالب بروشور آماده نموده ایم که به وسیله مشاوران مدارس برای دانش آموزان ارسال می گردد.

وی توضیح داد: علاوه بر این مشاوران مدارس در فضای مجازی مصاحبه های فردی و گروهی با دانش آموزان یا اولیا دارند و کانال های مربوط به معرفی مشاغل را در شبکه های اجتماعی مختلف به آنها معرفی می نمایند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ضمناً فصل آخر کتاب کار و فناوری پایه نهم مربوط به طرح ریزی تحصیلی و شغلی است که معلمان مربوطه آن را تدریس می نمایند بنابراین فرآیند معرفی مشاغل در کتب درسی نیز پیگیری می گردد.

وی ادامه داد: آنچه در هفته معرفی مشاغل بسیار اهمیت دارد این است که ما بسته ای کامل از فعالیت هایی مهم مورد احتیاج برای یک راهنمایی تحصیلی و شغلی آگاهانه را به دانش آموزان ارائه دهیم تا بتوانند به خوبی آینده تحصیلی و شغلی خود را از هم اکنون طرح ریزی نمایند و درک نمایند که ورود به جهانی بزرگسالی نزدیک است.

شکوهی افزود: همچنین سعی می کنیم آنها را از فضای آلوده طرح ریزی تحصیلی که بیشتر متمرکز بر بعضی از رشته های خاص است دور کنیم تا بتوانند تصمیمات آگاهانه و عاقلانه ای بگیرند زیرا در تمام جهان اعتقاد بر این است که وقتی شما جهت تحصیلی و شغلی خاصی را انتخاب می کنید جهت زندگی شما نیز بر همان پایه و اساس شکل می گیرد.

شکوهی خاطر نشان کرد: بنابراین دانش آموزان باید ضمن پرهیز از شتابزدگی در انتخاب رشته تحصیلی بدانند که بهترین راهنما برای یک راهنمایی تحصیلی و شغلی مناسب مشاوران مدارس هستند و اگر قرار است دانش آموزان اطلاعاتی را در زمینه های مختلف تحصیلی و شغلی به دست بیاورند یا از آنها آزمون های خاص گرفته گردد، امین ترین افراد مشاوران مدارس هستند.

وی توضیح داد: والدین نیز وظیفه دارند بستری را برای دانش آموزان فراهم نمایند که آنها به خودشناسی دست یابند و انتخاب رشته صحیح و آگاهانه داشته باشند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این سال جاری نیز آزمون های توانایی و رغبت را برگزار کردیم که اطلاعاتی را در حوزه های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که درک آن ها را نسبت به زمینه های مختلف شغلی که در رشته ها و زمینه های تحصیلی خلاصه می گردد را می سنجد و می تواند یک زمینه مستعد برای راهنمایی تحصیلی و شغلی دانش آموزان باشد.

وی ادامه داد: کار دیگری که قصد داریم انجام دهیم این است که دانش آموزان یک صفحه در سامانه جامع مشاوره داشته باشند و فضای این کار فراهم شده که دانش آموزان آنچه را در 9 سال تحصیل خود به آن رسیده اند را به عنوان طرح ریزی شغلی و تحصیلی خود وارد نمایند تا مشاوران اطلاعات کامل تری از آنها در اختیار داشته باشد.

شکوهی افزود: بیشتر جهت گیری های ما در راهنمایی تحصیلی شغلی جهت گیری های کارآفرینی است و اگر قرار است دانش آموزان وارد یک شغل شوند بهتر است که به عنوان کارآفرین باشند و علاوه بر این بتوانند دانش آموزان رزومه نویسی را یاد بگیرند بنابراین می توان گفت این یک بسته کامل مشاوره برای راهنمایی تحصیلی دانش آموزان است که شامل آزمون های توانایی و برطرف معرفی مشاغل فیلم ها و کانال های شغلی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1115

به "خبرنگاران بهترین راهنما برای راهنمایی تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بهترین راهنما برای راهنمایی تحصیلی دانش آموزان مشاوران مدارس هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید