تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کووید-19

به گزارش مجله دور زمین، ایرنا/ به گزارش روز یکشنبه پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال، شناخت تأثیر تغییرات فصلی دما بر انتقال ویروس کووید-19، عامل مهمی برای کاهش شیوع این ویروس در سال های آینده است.

تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کووید-19

کووید-19 (SARS-CoV-2) به خانواده بزرگی از کرونا ویروس های انسانی تعلق دارد که از مشخصه بیشتر آنها افزایش قدرت سرایت در ماه های خنک و کمتر مرطوب و کاهش قدرت انتقال در ماه های گرم و مرطوب است.

اکنون محققان دانشگاه لوئیزویل دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مراکز هوش مصنوعی وزارت دفاع آمریکا با علم بر این موضوع، این نظریه را مطرح کردند که آیا دمای جوی نیز بر قدرت انتقال SARS-CoV-2 تأثیر دارد.

این محققان در مطالعه ای، داده های روزانه دمای پایین هوا را با موارد ابتلا به کووید-19 در 50 کشور در نیم کره شمالی زمین در فاصله زمانی میان 22 ژانویه و 6 آوریل 2020 مقایسه کردند. تحقیق آنها که هفته گذشته در نشریه PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که با افزایش دمای هوا، میزان موارد جدید ابتلا به کووید-19 کاهش می یابد.

تحلیل این داده ها که مرتبط با دمای میان 30 و 100 درجه فارنهایت (منفی 1 تا 37 درجه سانتی گراد) بود، نشان داد که یک درجه فارنهایت افزایش در درجه حرارت پایین روزانه هوا با کاهش یک درصدی در میزان افزایش موارد ابتلا به کووید-19 همراه بود ، و یک درجه کاهش دمای هوا نیز با افزایشی در این میزان تا 3.7 درصد ارتباط داشت.

این نتایج از تجزیه و تحلیل داده ها از ابتدای این همه گیری و بدون توجه به تاثیر چشم گیر تدابیر پیشگیرانه مانند قرنطینه، استفاده از ماسک های صورت و رعایت فاصله اجتماعی بدست آمده است.

محققان نتیجه گرفتند که ماه های تابستان با انتقال کند کووید-19 مانند سایر ویروس های فصلی تنفسی همراه است. این تاثیر فصلی می تواند در برنامه ریزی های محلی برای مداخلات اجتماعی و مشخص زمان تجدید فعالیت این ویروس مفید باشد.

داده های این مطالعه همچنین نشان می دهد که ارتباط میان دمای هوا و سرایت کووید-19 نسبت به ارتباط میان دمای هوا و بهبودی و یا مرگ ناشی از آلودگی به این ویروس بسیار بیشتر است.

آدام کاپلین دکترای پزشکی از دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده اول این مطالعه، گفت: شناخت حساسیت دمایی SARS-CoV-2، پیامدهای مهمی برای پیش بینی فرایند همه گیری دارد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر نمی دانیم که واکسن های موجود تا چه مدت مزایای خود را حفظ می نمایند و نیز از خطرات بروز گونه های جدید در طول زمان در صورت ادامه تبادل کووید-19 در نیم کره های شمالی و جنوبی زمین با توجه به فصل های مخالف این دو نیم کره، بی خبریم.

اما در عین حال این محقق گفت: منطقی است که بر اساس این تحقیق نتیجه بگیریم که مانند سایر ویروس های فصلی، مهار SARS-CoV-2 با گذشت زمان بسیار سخت می گردد مگر اینکه یک کوشش جهانی و هماهنگ برای سرانجام دادن به این همه گیر وجود داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1671

به "تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کووید-19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تغییرات فصلی دما بر شیوع کووید-19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید