بودجه نظامی 2020 آمریکا؛ خواب هایی که واشنگتن برای چین دیده است

به گزارش مجله دور زمین، بودجه نظامیی آمریکا درحالی برای سال 2020 افزایش یافته که تمرکز این کشور بر روی مقابله همه جانبه در برابر رقیبی است به نام چین که به تازگی جنگ تجاری پر سر و صدایی علیه آن به راه انداخته است.

بودجه نظامی 2020 آمریکا؛ خواب هایی که واشنگتن برای چین دیده است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پایان بودجه ارتش آمریکا برای سال 2020 تعیین شد. کنگره ایالات متحده روز پنجشنبه نسخه نهایی لایحه نظامی ارتش برای سال 2020 را برای دونالد ترامپ ارسال کرد. این لایحه بخشی از بودجه 1.4 تریلیون دلاری فدرال برای 2020 و جلوگیری از تعطیلی دولت بود. بدین ترتیب لایحه نظامی 738 میلیارد دلار برای ارتش اختصاص خواهد داد که 20 میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. طبق قانون ملی اختیارات دفاعی، ششمین شاخه ارتش آمریکا با عنوان نیروی فضایی تأسیس می گردد که یکی از اهداف ایجاد آنچیزی است که حفاظت از دارایی های آمریکا در فضا در مقابل تهدیدهای روسیه و چین عنوان شده است.

به نظر می رسد کوشش های پکن و مسکو برای توسعه سیستم های موشکی با توانایی سرنگونی ماهواره های نظامی باعث نگرانی واشنگتن شده است. از این رو بودجه سال اقتصادی 2020 اولویت را بر به روز رسانی ارتش آمریکا قرار داده تا این کشور همچنان توان رقابت با چین را داشته باشد و سطح آمادگی بالای خود برای مقابله با این رقیب سرسخت را همچنان حفظ کند. البته دو عامل هرساله باعث نگرانی مقامات آمریکایی می گردد، که عبارتند از: کاهش رشد واقعی بودجه در آینده و کاهش میزان حمایت عمومی از این افزایش بودجه. این بودجه به فراوری سیستم های موجود ادامه می دهد و تحقیق و توسعه برای فراوری سیستم ها در آینده را افزایش می دهد.

راهبرد دفاع ملی آمریکا چندین سال است که روسیه، چین، کره شاقتصادی و ایران را به عنوان مهمترین تهدیدات برای ایالات متحده برشمرده است. اما در سال آینده دولت ترامپ برخلاف پیشینیان خود در کاخ سفید به جای روسیه اصلی ترین تهدید آمریکا را چین معرفی نموده است. با این حال طبق راهبرد دولت ترامپ تاکید بیشتری به چین و روسیه به نسبت ایران و کره شاقتصادی شده است. اکثر کارشناسان بر روی این مسئله اتفاق نظر دارند که چین چالش برانگیزترین رقیب آمریکا در بلند مدت به شمار می رود و باتوجه به این که سهم این کشور از ثروت جهانی بین سالهای 1994 تا 2015 سه برابر شده و از 3.3 درصد به 11.8 درصد رسیده، آمریکا به دقت تحرکات این رقیب تازه را زیر نظر دارد.

حتی پیش از تایید نهایی از سوی کنگره به این مسئله اشاره شد که برای تصمیم گیری به گزارش هایی درباره قابلیت های نظامی پکن، سرمایه گذاری های چین در منطقه قطب شمال و کوشش های چین برای تاثیرگذاری در انتخابات تایوان احتیاج است. حتی جیم اینهوف، سناتور منطقه اوکلاهوما نیز در صحن سنا گفت: این سند (مورد تایید دوحزبی) خلاصه ای از چالش هایی است که برای رقابت راهبردی با چین و روسیه باید برای آنها آماده باشیم.

در لایحه نظامی آمریکا از مدیر بخش اطلاعات ملی این کشور خواسته شده تا ظرف 45 روز گزارشی درباره انتخابات 11 ژانویه تایوان و اقدامات چین برای تاثیرگذاری بر فرایند این انتخابات منتشر کند.

طبق این لایحه از مقامات عالیرتبه دولتی و نظامی خواسته شده تا دیدارهای متقابلی با همتایان تایوانی خود انجام داده، به منظور حمایت از راهبرد دفاعی تایوان اقدام به فروش تسلیحات به آنها نموده و گزارشی درباره فعالیت های امنیت سایبری بین تایوان و آمریکا ارائه دهد.

پس از کوشش آمریکا برای حمایت از قدرت نظامی تایوان و همچنین طرح موضوع مسلمانان اویغور در سین کیانگ به منظور تحت فشار قرار دادن پکن باعث واکنش چین شد. یو ون زی، سخنگوی کمیته امور خارجی کنگره چین دراین باره گفت: برنامه آمریکا برای مداخله در مسائل داخلی کشورهای دیگر تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر هرگز پیروز نخواهد شد. موضوع مربوط به سین کیانگ به هیچ عنوان حقوق بشری، نژادی و یا مذهبی نیست، بلکه صرفا ضدتروریستی است.

باتوجه به حمایت آمریکا از اوکراین به منظور اعمال فشار به روسیه، بدیهی است که مقامات این کشور برای تحت فشار قرار دادن پکن از هر حربه ای استفاده نمایند. تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ نیز صرفاً ابزاری برای دستیابی واشنگتن به اهدافش علیه پکن به شمار می فرایند. البته باتوجه به قدرت و نفوذ کنونی آمریکا می توان انتظار داشت چین فعلاً موضعی انفعالی به این موضوع داشته باشد اما پس از تثبیت احتاقتصادی موضع چین به عنوان قدرت برتر آیا پکن همچنان از موضع دیپلماسی به دنبال حل مسائل خود خواهد بود یا راهبرد خصمانه تری پیش خواهد گرفت؟

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 697

به "بودجه نظامی 2020 آمریکا؛ خواب هایی که واشنگتن برای چین دیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه نظامی 2020 آمریکا؛ خواب هایی که واشنگتن برای چین دیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید