بلاتکلیفی 14 ساله استادیوم بزرگ یزد، 56 طرح نیمه تمام روی دست ورزش

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران - گروه استان ها: در گزارشی که به تازگی درباره سرانه ورزشی استان های مختلف کشور تهیه شده، یزدی ها سرانه ورزشی مناسبی ندارند. البته توزیع این سرانه های موجود هم اهمیت بسیاری دارد اما در نهایت امر، شهر یزد به عنوان مرکز استان، پایین ترین سرانه جمیتی و بیشترین جمعیت را دارد و شهروندان یزدی از این شرایط راضی نیستند.

بلاتکلیفی 14 ساله استادیوم بزرگ یزد، 56 طرح نیمه تمام روی دست ورزش

بیشترین سرانه ورزشی استان، متعلق به شهرستان اشکذر است که بخشی از آن از سوی شهروندان یزدی در حال بهره برداری است اما همه مردم نمی توانند برای دریافت این خدمات به شهرستان مجاور بروند پس باید برای تأمین فضای ورزشی مورد احتیاج شهروندان یزدی چاره ای اندیشید. این در حالی است که شرایط سرانه ورزشی شهرستان های دیگر استان هم چندان رضایت بخش نیست.

بر اساس این گزارش سرانه ورزشی استان یزد با احتساب فضاهای ورزشی اداره کل ورزش و جوانان و سایر دستگاه های اجرایی، 83 سانتیمتر است و سرانه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی به 62 سانتیمتر می رسد.

فاصله زیاد یزد تا سرانه ورزشی استاندارد

در این میان سرانه ورزشی شهرستان یزد کمتر از 50 سانتیمتر و بیشترین سرانه ورزشی مربوط به شهرستان اشکذر با 117 سانتیمتر است. تا سال 1404 سرانه فضای ورزشی استاندارد در استان یزد یک مترمربع پیش بینی شده است، اما این استان تا رسیدن به این اندازه سرانه ورزشی، فاصله زیادی دارد.

تعداد پروژه های نیمه تمام ورزش استان، بیش از 80 مورد است که بزرگ ترین آنها، ورزشگاه بزرگ یزد با 30 زیر پروژه است که ازجمله آنها، می توان به پیست دوچرخه سواری اشاره نمود. این پروژه از مصوبات دولت نهم در استان یزد است که به علت پایدار نشدن در بودجه، از گردونه تخصیص اعتبار خارج شده بود.

مسئولان استان برای اینکه تکمیل ورزشگاه بزرگ یزد که نقش زیادی در افزایش سرانه ورزشی یزدی ها و بهره مندی مردم بسیاری از شهرستان ها دارد، تصمیم گرفتند که در قالب ریز پروژه ها، این پروژه بزرگ را تکه تکه نموده و کمتر در بودجه جای دهند تا ذره ذره تکمیل گردد که در بخش هایی از جمله یک سالن ورزشی پیروز بودند و در سایر بخش ها نیز کوشش ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

تاریخچه ورزشگاه بزرگ یزد

مشکل ورزشگاه بزرگ یزد تنها کمبود اعتبار نیست. این طرح کشور فاقد مصوبه ماده 215 برای جلب اعتبارات ملی است و همین موضوع باعث شده است که تأمین اعتبار این طرح بزرگ ورزشی به کندی صورت گیرد.

حتی این ورزشگاه که در سفرهای هیأت دولت به تصویب رسیده بود، زمینی با کاربری ورزشی نداشت و این تغییر کاربری در سال 1397 رخ داد. سال 1398 از سفر رئیس جمهور این پروژه ها خرد شده و اعتبار جذب کردند.

تکه تکه شدن هم مسئله ای از ورزشگاه بزرگ حل نکرد

در این طرح بیش از 40 فضای ورزشی جانمایی شده است، اما با تکه تکه کردن این مجموعه بزرگ، فضاهایی از جمله سالن ورزشی، استخر، پیست های مختلف به صورت مجزا تعریف شده تا بتوان اعتبار لازم را برای اجرا جذب کرد و با احتساب همین شرایط هم تکمیل شدن آن خواب و خیالی بیش نیست.

ورزشگاه بزرگ یزد با 142 هکتار وسعت در حاشیه جاده کنارگذر یزد در حال ساخت است، عملیات ساخت این مجموعه از سال 86 شروع شده و با گذشت 14 سال پیشرفت لاک پشتی را شاهد هستیم که نه ورزشکاران غیرحرفه ای و نه حرفه ای ها از این شرایط راضی نیستند.

قطعاً انتظار همه آنها است که در سفر هیأت دولت به استان یزد، به صورت ویژه به این طرح که به نظر می رسد، بزرگترین طرح نیمه تمام استان در حوزه ورزش و شاید در تمام حوزه ها باشد، توجه گردد چرا که از قدیم گفته اند، عقل سالم در بدن سالم است و داشتن بدن سالم، احتیاجمند ورزش و فضای ورزشی مناسب است.

ورزشکاران یزدی به ویژه در حوزه حرفه ای و قهرمانی جایی برای تمرین در اختیار ندارند و خبرهای ناگوار ناشی از وارد شدن صدمه برای آنها به ویژه دوچرخه سوارانی که از حاشیه جاده ها برای تمرین استفاده می نمایند، گواه این کمبودها است.

استان ظرفیت بالایی در حوزه ورزش دارد و ورزشکاران بسیاری از استان یزد در تیم های مختلف کشور جذب شده اند و بخش قابل توجهی از آن مربوط به کمبود زیرساخت های استاندارد برای تمرین کردن است.

این فهرست طرح های نیمه تمام ورزشی است که اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در سایت خود به عنوان طرح های نیمه تمام از آن نام برده است. این طرح ها شامل ورزشگاه شهید چمران میبد، تکمیل ورزشگاه دهنو، ورزشگاه ابرندآباد، ورزشگاه گردفرامرز، ورزشگاه رضوانشهر، ورزشگاه آزادی تفت، ورزشگاه مروست، ورزشگاه هرات، ورزشگاه پوراکبری، ورزشگاه محمودآباد، ورزشگاه 17 شهریور زارچ، سالن 1200 نفره میبد، سالن 1200 نفره اردکان، استخر سرپوشیده هرات، پیست دو و میدانی یزد و سالن سرپوشیده اشکذر است که از شروع عملیات اجرایی همه آنها از سال 1385 یعنی نزدیک به 15 سال گذشته است.

طرح های سالن فیروزآباد، سالن بافق و سالن شهیدیه میبد هم از زمره این طرح های نیمه تمام است که عملیات اجرایی آن از سال 1387 شروع شده است.

در حوزه ورزش معلولان استان کبودهایی دارد، در حال حاضر یک سالن برای نابینایان و یک سالن برای معلولان در حال استفاده است، یک سالن ورزشی ویژه نابینایان هم سال ها است که در مجموعه ورزشی لاله به کندی در حال انجام است.

56 طرح نیمه تمام در انتظار تخصیص اعتبار

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در تبادل نظر با خبرنگاران، تعداد طرح های نیمه تمام ورزشی استان را 56 پروژه با پیشرفت هایی تا 70 درصد مطرح نمود که بعضی از آنها در زمره پروژه هایی است که در سفر هیأت دولت به استان یزد برای دریافت اعتبار تکمیل پیشنهاد شده است.

مسعود شریعتی، بزرگترین طرح نیمه تمام ورزشی را ورزشگاه بزرگ یزد در بعد کلی و ریز پروژه هایی از جمله پیست دوچرخه سواری و پیست دو میدانی و استخر بانوان مطرح نمود و گفت: 12 رشته ورزشی دیگر در این طرح واقع شده است که باید به مرور اعتبار دریافت نموده و اجرا کند.

وی با بیان اینکه سرانه فضای ورزشی استان در حال حاضر 83 سانتی متر است، اعلام نمود: اگر این ورزشگاه تکمیل گردد سرانه ورزشی شهرستان یزد از 27 سانتی متر مفید به ازای هر نفر به چیزی حدود 70 سانتی متر افزایش خواهد یافت و با تکمیل همه پروژه های آن، این مجموعه به بزرگترین مجموعه ورزشی جنوب شرق کشور تبدیل خواهد شد.

برخورداری همه شهرستان ها از طرح های نیمه تمام ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان یزد با بیان اینکه طرح های نیمه تمام ورزشی در همه شهرستان های استان وجود دارد، گفت: درصد پیشرفت این پروژه ها نیز تا 70 درصد است و با پیشنهاد به هیأت دولت قرار شد که اعتبارات خوبی برای تکمیل آنها در سفر در نظر گرفته گردد که بیشترین آن به شهرستان یزد تعلق دارد.

وی به معرفی 28 پروژه نیمه تمام برای تکمیل در سفر هیأت دولت به استان یزد اشاره نمود و اضافه نمود: مهم ترین این طرح ها تکمیل پیست دوچرخه سواری و دو و میدانی و مجموعه استخر بانوان در مجموعه ورزشگاه بزرگ یزد است.

شریعتی در پاسخ به این دیدگاه مردم که تکمیل این مجموعه بزرگ اعتبارات هزار میلیاردی می خواهد و امری محال است، گفت: این ورزشگاه هم احتیاج استان یزد و هم استان های جنوب شرق کشور را پوشش می دهد، 2 ورزشگاه ورزشی و 12 رشته دیگر در آن طراحی شده، 2 استخر دارد که مجموعه آقایان آن در حال بهره برداری است و استخر بانوان هم در سفر هیأت دولت، اعتبار جذب خواهد نمود.

وی ادامه داد: سالن ویژه بانوان، سالن تیراندازی، پیست موتورسواری و اتومبیلرانی است هم بخش هایی از این مجموعه است که درصدی از آنها تکمیل شده است و برای مثال اگر بخواهیم 10 پروژه این طرح بزرگ را تکمیل کنیم هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که امر محالی نیست.

وی درباره ساخت مجموعه های ورزشی اختصاصی برای معلولان نیز گفت: یک سالن اختصاصی با دسترسی مناسب در اختیار معلولان واقع شده است و یک سالن هم از سوی نابینایان در حال بهره برداری است و سالن تخصصی نابینایان نیز در مجموعه ورزشی لاله در حال ساخت است.

افزایش بی سابقه فضاهای ورزشی استان در سال های اخیر

مدیرکل ورزش و جوانان یزد با تاکید بر اینکه اعتبارات بسیار کم و تعداد طرح ها بسیار است، اعلام نمود: در چند سال گذشته بیش از 235 هزار مترمربع فضای مفید و استاندارد ورزشی به فضاهای ورزش کل استان اضافه شده که معادل 40 سال گذشته است.

شریعتی با اشاره به اینکه این فضاها در نقاطی ایجاد شده است که یک متر فضای ورزشی نداشتند، گفت: عمده این زیرساخت ها زمین های چمن مصنوعی و بخشی سالن های ورزشی که بعضی از آنها نیمه تمام مانده است.

مردم یزد امیدوارند با نگاه ویژه دولت به بحث ورزش در استان صنعتی یزد که رکورددار بسیاری از بیماری های غیرواگیر است، شاهد تحول در حوزه ورزش استان باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2099

به "بلاتکلیفی 14 ساله استادیوم بزرگ یزد، 56 طرح نیمه تمام روی دست ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی 14 ساله استادیوم بزرگ یزد، 56 طرح نیمه تمام روی دست ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید