تور چین: اولین سفر خارجی رئیس جمهور و شروع سیاست آسیامحور؛ اهمیت و مزایای عضویت ایران در شانگهای چیست؟

به گزارش مجله دور زمین، تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای یک موقعیت ممتاز به وجود می آورد اظهار داشت ایران به اسم یک بازیگر مهم در منطقه و بعلاوه کشوری که از منابع بسیار خوبی بهره مند است، می تواند عرصه ای برای همکاری با کشورهای عضو این سازمان باشد.

تور چین: اولین سفر خارجی رئیس جمهور و شروع سیاست آسیامحور؛ اهمیت و مزایای عضویت ایران در شانگهای چیست؟

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

روز گذشته و در انتها بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه مرکز تاجیکستان برگزار گردید، سران 8 کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به اسم یکی از اعضای اصلی سازمان شروع شده و کشورمان از این پس به اسم عضو اصلی این سازمان مهم منطقه ای با کشورهای عضو، همکاری و تعامل خواهد داشت.

حسین نوش آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درخصوص سفر رئیس جمهور به تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و بعلاوه پیامدهای عضویت ایران در این سازمان، گفت: سفر آقای رئیس جمهور یک سفر خوبی بود و در کنار آن بحث عضویت ایران در سازمان شانگهای دنبال شد و به نتیجه رسید، بعلاوه رایزنی ها در جهت روابط دوجانبه میان ما و دیگر کشورها در این سفر دنبال شد.

وی ادامه داد: ایران تا به امروز به اسم عضو ناظر در این سازمان فعال بود و اکنون عضویت دائمی در آن یک موقعیت ممتاز برای کشورمان به وجود می آورد.

نوش آبادی بعلاوه اعلام نمود: ایران به اسم یک بازیگر مهم در منطقه و بعلاوه کشوری که از منابع بسیار خوبی بهره مند است، می تواند عرصه ای برای همکاری با کشورهای عضو این سازمان باشد، از سوی دیگر رویکرد ها و پتانسیل اعضای این سازمان فرصت مناسبی برای کشور ما محسوب می گردد و به نوعی می توان گفت این دائمی شدن عضویت بسترساز فرصت های مناسب متقابل و دوطرفه است.

نماینده ورامین در ادامه اعلام کرد: بنای جمهوری اسلامی ایران این است که روابط خود را با کشورهای آسیایی و منطقه ای توسعه دهد و حضور ما در سازمان شانگهای می تواند نویدبخش بهره مندی ما از ظرفیت های عظیمی که اعضای این سازمان دارند، باشد.

وی اضافه نمود: در کنار روابط دوجانبه ای که داریم و خواهیم داشت، هرچه حضورمان در سازمان های منطقه ای و قاره ای بیشتر و پررنگ تر باشد، بهتر و بیشتر می تواند تقویت کننده سیاست های کلی ما در حوزه های مالی، تجاری و فرهنگی باشد.

سفر گروسی فنی و در چارچوب همکاری با آژانس بود

نوش آبادی بعلاوه درخصوص سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و رفتار مجلس در این خصوص، گفت: نظرات مجلس شخصی نیست و آنچه که مطرح می گردد مصالح و منافع ملی است، ما در قانون اقدام راهبری برای لغو تحریم ها یک چارچوبی را مشخص نموده و آن را به دولت ابلاغ کردیم و دولت براساس آن باید حرکت کند؛ لذا ما در جزئیات دخالت نمی کنیم مگر جایی ضرورت داشته باشد.

وی اضافه نمود: با توجه به روی کار آمدن دولت تازه و عزم دولت برای اینکه منافع ملی را در قالب مذاکرات هسته ای دنبال کند و طرف های مقابل را به تمکین و عمل به تعهدات عمل کند، این فرایند ادامه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: سفر آقای گروسی هم براساس عضویت ما در آژانس بود، ما عضو آژانس هستیم و پروتکل الحاقی را پذیرفتیم لذا انجام چنین سفری در همان جهت و البته در چارچوب های فنی بود که در این سفر توافقی درخصوص تعویض کارت های حافظه دوربین ها صورت گرفت. چیزی در اختیار آن ها قرار نمی گیرد؛ تنها در صورتی که به تعهدات خود عمل کردند این کارت های حافظه در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1950

به "تور چین: اولین سفر خارجی رئیس جمهور و شروع سیاست آسیامحور؛ اهمیت و مزایای عضویت ایران در شانگهای چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین: اولین سفر خارجی رئیس جمهور و شروع سیاست آسیامحور؛ اهمیت و مزایای عضویت ایران در شانگهای چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید