8 راه برای داشتن خانه سازگارتر با محیط زیست

به گزارش مجله دور زمین، احتمالاً برای اغلب ما پیش آمده باشد که در جمعی قرار بگیریم که از محیط زیست حرف می زنند. حفظ محیط زیست و آگاهی از آسیبی که بشر به آن می زند، دغدغه ما شده است و امروز ما به راستی نگران آینده زمین هستیم. همه ما از خودمان می پرسیم که زمین گرم و پر از زباله چیزی است که ما برای آیندگان به میراث باقی خواهیم گذاشت؟ بسکمک از ما که روزی این ادعاها را آنقدر جدی نمی دیدیم تا رفتارمان را تغییر دهیم، امروز احساس خطر کرده ایم و می خواهیم دست به عمل بزنیم و سوال بسکمک از ما این است که بدون صرف زمان و هزینه زیاد می شود کاری کرد که در خانه هم محیط زیستی تر عمل کنیم؟ آیا می توانیم روش زندگی خود را به گونه ای تغییر دهیم که انرژی کمتری را اتلاف و به محیط زیست کمک کنیم؟ ما می توانیم از اقدامات کوچک شروع کنیم و کم کم عادات خودمان را اصلاح کنیم. اگر تا امروز به محیط زندگی خودمان آسیب می زدیم، می توانیم این رویه را اصلاح کنیم و امیدوار باشیم زمین به حیات خود ادامه خواهد داد.

8 راه برای داشتن خانه سازگارتر با محیط زیست

صدای دلخراش زمین به گوش می رسد

آینده زمین یکی از مسائل بحرانی بشر امروز است. سال هاست که انسان بی رویه به پیش رفته است و امروز صدای زمین به گوش رسیده است. در این میان بسیاری از مردم از خانه خودشان شروع کرده اند. تلاش جمعی برای استفاده کمتر از وسایل حمل و نقل شخصی راهی برای جلوگیری از گرمتر شدن کره زمین است. یکی دیگر از اقدامات موثر حرکت به سمت تولید کمتر زباله است. به نام مثال بسیاری از مردم از بسیاری از چیزها دوباره مصرف می کنند. مصرف گرایی را کنار گذاشته و به جای خریدن لباس های بیش از حد نیاز، نوآوری خود را به جریان می اندازند و از لباس های قدیمی استفاده می کنند یا آن ها را به دیگران می بخشند. حتی فرهنگ استفاده از لباس دسته دوم نوزاد در بسیاری از کشورها جا افتاده است. خانه های ما هم با اندکی تغییر می توانند به سمت سازگاری بیشتر با محیط زیست پیش فرایند.

راه های ساده برای داشتن خانه محیط زیستی تر

· خانه را با گیاهان تزیین کنیم

خاک گلدان ها می توانند هوای سمی مانند بنزن را تمیز کنند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی مانند آگلونما، پتوس، پاپیتال، بامبو، بنجامین فیکوس، سانسوریا و بسیاری دیگر از انواع گیاهان خاصیت تصفیه هوا دارند و خانه ما را با نشاط تر و آلودگی های هوا را کم تر می کنند.

· زباله های خود را مدیریت کنیم

پسماندهای خانه خود را مدیریت کنیم. در اولین قدم تلاش کنیم زباله کمتری تولید کنیم. از ظرف های قابل حمل آب استفاده کنیم تا شیشه های آب معدنی کم تری را به محیط زیست بازگردانیم. از بسیاری از شیشه ها در خانه استفاده کنیم و آن ها را دور نیندازیم. در قدم بعدی زباله های خود را تفکیک کنیم و این کار را به بچه ها هم یاد دهیم.

· اتلاف گرما را کنترل کنیم

بهترین راه برای بهبود شرایط بهره وری انرژی در خانه این است که سقف خود را بررسی کنیم و ببینیم دیوارها و کفها به درستی عایق بندی شده باشند. اگر عایق بندی خانه مناسب نباشد، خانه مقدار زیادی گرما از دست خواهد داد و در نتیجه مجبوریم سر ماه صورتحساب بیشتری پرداخت کنیم. همچنین عایق بندی پنجره ها را هم جدی بگیریم.

· از لامپ های کم مصرف استفاده کنیم

همه ما با صرف هزینه کمی می توانیم با جایگزین کردن لامپ های کم مصرف در مصرف برق صرفه جویی کنیم. لامپ های کم مصرف ال ای دی با گارانتی بخریم که هم دوام بیشتری دارند و هم در در صورت سوختن امکان تعویض آن ها وجود دارد.

· ترموستات را به سیستم گرمایشی خانه خود اضافه کنیم

رادیاتور ترموستاتیک روش بسیار ساده ای در راستای سازگاری با محیط زیست است. این امکان که رادیاتور در دمای اتاق بتواند خود را خاموش و در صورت لزوم روشن کند مصرف انرژی را کاهش می دهد.

· نشتی شیر آب را برطرف کنیم

قطره قطره رفتنش دلیل بر بی اهمیت بودنش نیست. چندین گالن آب از دست رفته، نتیجه هدر رفتن قطره قطره آب است که ما حتی متوجه آن نمی شویم. بنابراین اگر شیری در خانه نشتی دارد زودتر با لوله کش محل تماس بگیریم.

· از مواد طبیعی برای خوشبو کردن خانه استفاده کنیم

بسیاری از اسپری هایی که در بازار برای خوشبو کردن توالت و خانه وجود دارند، گازهای سمی را در هوا پخش می کنند. از اسپری های طبیعی استفاده کنیم. به نام مثال یکی از راه های جالب برای خوشبو کردن خانه، جوشاندن دارچین در آب است.

· مصرف پلاستیک را محدود کنیم

در مهمانی های خود به فکر محیط زیست باشیم و از ظروف یک بار مصرف کم ترین استفاده را بکنیم. درخریدهای خانه می توانیم از کیسه پارچه ای استفاده کنیم. ضمن اینکه کیسه های پارچه ای با دوام تر هستند و تا مدت ها می توان از آن ها استفاده کنیم، راه خوبی برای سازگار شدن خانواده با محیط زیست محسوب می شود.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1970

به "8 راه برای داشتن خانه سازگارتر با محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه برای داشتن خانه سازگارتر با محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید