گروه کُر ایرانی به فستیوال خاورمیانه می رود، دوبی میزبانی می نماید

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران، مهدی قاسمی سرپرست و گروه کر شهر تهران در نشست خبری که پیرامون این موضوع روز آدینه پانزدهم اسفند ماه در آکادمی موسیقی پارت برگزار گردید، با بیان این مطلب گفت: گروه کر شهر تهران از سال 78 فعالیت خود را به صورت رسمی شروع نموده که از آن موقع تاکنون ما سالانه دو کنسرت را برگزار کردیم که خوشبختانه برنامه هایی که برگزار گردیده با اسقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز روبرو شده است.

گروه کُر ایرانی به فستیوال خاورمیانه می رود، دوبی میزبانی می نماید

موسیقی دوره باروک در کنار ملودی های حنانه

وی ادامه داد: ما در بعضی از شبکه های اجتماعی نمونه هایی از کارهایمان را منتشر کردیم که چندی پیش برگزارنمایندگان فستیوال کر خاورمیانه آثار ما را در این شبکه های اجتماعی دیده بودند و بعد از مدتی خودشان پیشنهاد دادند که ما در این فستیوال نوپا شرکت کنیم و ما هم بعد از آنالیز هایی که پیرامون این فستیوال انجام گرفت پذیرفتیم که در این رویداد بین المللی حضور داشته باشیم.

رهبر گروه کر شهر تهران درباره نحوه حضور این مجموعه موسیقایی در فستیوال بین المللی کر خاورمیانه شرح داد: تیم ما متشکل از 39 هنرمند است که از این تعداد 33 نفر اعضای گروه کر و بقیه گروه هنرمندان نوازنده شامل یک پیانیست و کوارتت زهی هستند. از سوی دیگر قطعاتی که قرار است برای این فستیوال اجرا کنیم بخشی مربوط به دوره باروک و بخشی هم مربوط به چند قطعه ایرانی از آهنگسازان ایرانی است. این قطعات شامل آثاری از استاد احمد پژمان، محمدرضا تفضلی، اسلامی و قطعه فردوسی زنده یاد مرتضی حنانه است که برای مخاطبان این فستیوال اجرا می شود.

قاسمی درباره فستیوال بین المللی کر خاورمیانه نیز گفت: این فستیوال سه برنامه دارد که در روز اول جشنواره گروه های شرکت نماینده پشت سر هم به مدت 20 دقیقه اجراهایی را خواهند داشت که ما به دلیل اینکه قطعه های ایرانی نیز برای اجرا در نظر گرفتیم یک زمان 40 دقیقه ای را برای کنسرت برنامه ریزی کردیم. در روز دوم نیز تمامی گروه ها یک قطعه را تمرین و در کنسرتی به نام شب هزار صدا اجرای مشترکی همراه با یک گروه کر صاحب نام از کشور کانادا خواهند داشت. روز سوم هم به مسابقه اختصاص دارد که در این روز گروه ها آثار خود را در معرض رقابت می گذارند.

وی در این نشست خبری اعلام کرد: فستیوال بین المللی کر خاورمیانه که به نوعی یکی از فستیوال های نوپا در عرصه موسیقی است طی روزهای 20 تا 24 اسفند در دوبی برگزار می شود. در این فستیوال گروه هایی از کشورهای عراق، افغانستان و چندین گروه کر اماراتی حضور دارند که اغلب اعضای این گروه های اماراتی را هنرمندانی از کشورهای آمریکا و فیلیپین و تعدادی دیگر از کشورها تشکیل می دهند و نوع کار آنها به شکلی است که نباید هیچکدام را دست کم گرفت.

وی اضافه کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز به طور کامل در جریان حضور ما در این فستیوال بین المللی است و به دلیل اینکه شرکت هواپیمایی امارات اسپانسر این فستیوال است و تمامی هزینه اسکان و ایاب و ذهاب ما به عهده این موسسه هواپیمایی است ما درخواست اقتصادی از دولت نداشتیم اما بنا به وظیفه ای که داشتیم به مسوولان دفتر موسیقی اطلاع دادیم که در جریان کارها باشند. از سویی دیگر ما برای کسب مدال و مقام واین چیزها به این فستیوال نیامدیم چرا که این رویداد را تجربه ای می پنداریم که می تواند اتفاق بسیار خوبی باشد.

سوتک علی شریعتی در دوبی

سرپرست و رهبر گروه کر شهر تهران در بخش دیگری از این نشست خبری پیرامون مکان اجرای این برنامه ها اضافه کرد: مکان اجرای برنامه تالار سرپوشیده ای نیست و این یک مقدار من را می ترساند چرا که صدادهی برای کر در فضای باز بسیار سخت است اما تا آنجا که آنالیز کردیم گویا مکانی که برای فستیوال در نظر گرفته اند در یکی از مراکز تجاری معتبر دوبی است که دارای قابلیت های خوبی برای اجرای برنامه است.

محمدرضا تفضلی آهنگساز و عضوهیات علمی دانشگاه هنر نیز در این نشست خبری گفت: قطعه ای که قرار است از من توسط گروه کر شهر تهران در این فستیوال اجرا شود، قطعه سوتک با شعری از علی شریعتی است که به نظرم می تواند برای مخاطبان قابل توجه باشد. البته من قطعات دیگری را هم برای کارهای بعدی گروه کر شهر تهران برگرفته از اشعار شاعران معاصر دارم که چندی پیش بخشی از آنها در فستیوال هفته موسیقی معاصر اجرا و با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان روبرو شد.

وی ادامه داد: دغدغه من همواره هارمونی است اما همواره تصمیم گرفته ام که از هارمونی متعارف فاصله بگیرم که البته مهدی قاسمی با چالش های متفاوتی با این روش کاری من رو به رو بود اما به خوبی از اجرای این قطعه برآمد و این به نظر من اتفاق خوبی است که گروه های کر کوشش می نمایند آثار متفاوتی را در این گونه موسیقایی اجرا نمایند. این در حالی است که با توجه به اینکه پیشینه کر در اروپا به خاطر فرهنگ مسیحیت پشتوانه ای به مراتب قوی تر از ایران دارد بنابراین غیر طبیعی نیست که در عرصه های بین المللی فعلا نتوانیم با آنها در یک رقابت هم تراز حرکت کنیم به همین جهت از این منظر که یک گروه کر ایرانی می آید و در یک فستیوال بین المللی حضور پیدا می نماید می تواند اتفاق خوبی باشد.

چالش های شیرین یک رهبر ارکستر با خوانندگان غیر حرفه ای

گلاره وزیری زاده مربی آواز گروه کر شهر تهران نیز در این نشست خبری شرح داد: سابقه همکاری من با مهدی قاسمی و گروه کر شهر تهران به سال های 81 تا 82 باز می شود؛ زمانی که وی به عنوان سرپرست گروه کر فرهنگسرای بهمن فعالیت می کرد اما بعد از چندی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و مدتی این همکاری متوقف شد تا اینکه دوباره برگشتم و در اولین فرصت کوشش کردم که در پروسه کوتاهی که برای اجرا وقت داریم کارهایی را آماده کنیم.

وی اضافه کرد: ما در این مدت روی تکنیک های آوازی و قطعات گروه کار کردیم که واقعا قطعات سنگینی بودند و اعضای گروه به نسبت اینکه ما در ایران خواننده حرفه ای زیاد نداریم توانستند به خوبی از انجام این قطعات برآیند و البته در این راه سختی رهبر ارکستر دیده می شود که باید وقت بیشتری را برای خوانندگان غیر حرفه ای بگذارد که واقعا از پس کار به خوبی برآمدند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 559

به "گروه کُر ایرانی به فستیوال خاورمیانه می رود، دوبی میزبانی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه کُر ایرانی به فستیوال خاورمیانه می رود، دوبی میزبانی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید