کشف کاشی های 500 ساله به سرقت رفته ترکی در هلند

به گزارش مجله دور زمین، کاشی های درختی که توسط خانه حراج Oriental Art Auctions برای فروش ارائه شده و کاشی دیگری که معین شده از استان قونیه در آناتولی مرکزی به سرقت رفته بود، در نتیجه مذاکرات اجرا شده توسط ترکیه به آنکارا آورده شد.

کشف کاشی های 500 ساله به سرقت رفته ترکی در هلند

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

اومر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه (AKP) در اینباره گفت: دو قطعه از 223 قطعه کاشی 500 ساله قدیمی ازنیک و یک صفحه کاشی دزدیده شده از مسجد آدانا اولو در طی مرمتی 19 سال پیش به سرقت رفته بود که هم اکنون در هلند کشف شد.

وی اظهار کرد: موسسات ترکیه دارایی های دزدیده شده از کشور را از نزدیک دنبال می نمایند و آن ها بازگشت دارایی های باستانی و تاریخی ترکیه را به کشور تضمین می نمایند.

در واقع کاشی های قرن شانزدهم که در حراج هنر اسلامی در تاریخ 4 ژوئن سال 2020 میلادی برای فروش گذاشته شد، مورد توجه کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و موزه های وزارت فرهنگ و جهانگردی نهاده شد. سپس آن ها دریافتند که کاشی های موجود در کاتالوگ حراج، از ترکیه به سرقت رفته است.

همچنین در حراجی با عنوان هنر اسلامی و آسیایی که در 20 اکتبر سال 2020 میلادی نیز در همان خانه حراج برگزار گردید، تابلو کاشی ارائه شده برای فروش نیز توسط کارشناسان مورد آنالیز نهاده شد. تحقیقات دقیق تر نشان داد که تابلو کاشی دارای شکل ستاره ای است که می توان آن را در سازه های مربوط به دوره سلجوقیان آناتولی از اواخر قرن 11 تا اوایل قرن 13 مشاهده کرد و نمونه های مشابه این کاشی هم در کاوش های باستان شناسی در قونیه یافت شد.

مقامات ترکیه با خانه حراج تماس گرفتند و شواهدی مبنی بر قاچاق غیرقانونی این آثار از ترکیه ارائه شد. پس از ماه ها مذاکره، شواهد ارائه شده به خانه حراج ثابت کرد که این آثار ریشه آناتولی دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1847

به "کشف کاشی های 500 ساله به سرقت رفته ترکی در هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف کاشی های 500 ساله به سرقت رفته ترکی در هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید