نوکیا 6600؛ آغاز رویای گوشی های هوشمند!

به گزارش مجله دور زمین، در طول تاریخ صنعت گوشی های تلفن همراه، همواره دستگاه هایی بودند که به عنوان شاخص ساز در نظر گرفته می شوند که از میان آن ها گوشی نوکیا 6600 افسانه ای، جایگاه ویژه ای دارد. این گوشی که در سال 2003 عرضه شد، با مشخصات جدیدی که در زمینه چند رسانه ای ارائه می داد، برای اولین بار مفهوم گوشی های هوشمند را جهانی کرد و پس از آن بود که این رویه در صنعت گوشی های تلفن همراه توسعه و تا به امروز ادامه یافت.

نوکیا 6600؛ آغاز رویای گوشی های هوشمند!

به گزارش خبرنگاران، امروزه صنعت گوشی های هوشمند با سرعت خیره کننده ای به جلو پیش می رود و ما هر روز خبر هایی از نوآوری های تازه در این دستگاه ها می شنویم. صفحه نمایش های بسیار قوی، دوربین های فوق العاده، سیستم عامل های مجذوب کننده و حافظه های بی نظیر، تنها بخشی از اخباری است که ما هر روزه درباره گوشی های هوشمند می شنویم. با این حال تنها دو دهه پیش چنین قابلیت های در تلفن های همراه بیشتر شبیه به یک رویا و جادو بود تا واقعیت.

دو دهه پیش شرکت فنلاندی نوکیا یکی از بازیگران اصلی بازار تلفن های همراه بود. این شرکت اگرچه تنها برند مشهور در بازار نبود، اما گوشی های همراه آن به علت دوام و قیمت های مقرون به صرفه، محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران داشت. اما نوکیا فقط با این ویژگی ها نبود که در بازار موبایل به یک شاخص بدل شد. این شرکت در جهت برنامه های توسعه ای خود در این صنعت، گوشی هایی را عرضه کرد که حتی تا به امروز یک افسانه محسوب می شوند. یکی از این گوشی های شاخص ساز، نوکیا 6600 است که می توان آن را جزو اولین طلایه داران گوشی های هوشمند برشمرد.

چه چیزی نوکیا 6600 را خاص کرده است؟

برای کسانی که با این گوشی آشنا هستند و از آن در همان دوران معروفیت استفاده کرده اند، علت خاص بودن این گوشی کاملاً مشخص و روشن است، اما برای کسانی که اولین تجربه خود را با گوشی های هوشمند امروزی آغاز کرده اند، بهتر کمی توضیح ارائه دهیم. واقعیت این است که تأثیر عمیق گوشی نوکیا 6600 بر صنعت گوشی های هوشمند را شاید حتی خود استفاده کنندگان از آن هم درک نکرده باشند. در اوایل دهه 2000، اصطلاح گوشی های هوشمند به تازگی ابداع شده بود و نوکیا و بلک بری رهبران بازار در این بخش بودند. این دستگاه ها تعدادی ویژگی را ارائه می کردند که در آن زمان در بیشتر تلفن های همراه دیگر در دسترس نبودند و مجذوب کننده ترین آنها، امکان اتصال دستگاه به اینترنت بود.

گوشی نوکیا 6600 با عنوان پیشرفته ترین تلفن همراه این شرکت فنلاندی در در اکتبر 2003 راه اندازی شد. این دستگاه روی سیستم عامل سیمبین 7 با ویژگی هایی مانند پخش کننده موسیقی، پخش کننده ویدیو، دوربین، حافظه قابل توجه، مرور وب و موارد دیگر اجرا شد. برای کاربران امروزی این مشخصات ممکن است حتی خنده دار باشد، اما توجه داشته باشد که چنین امکاناتی را در 20 سال پیش فقط می توانستید روی یک دستگاه کامپیوتر بدست بیاورید و هیچ تلفن همراه به این امکانات مجهز نبود.

همین امر دقیقاً مشخصه اصلی نوکیا 6600 بود، زیرا در دو دهه پیش، مجموعه ای کامل از امکانات چند رسانه ای را در اختیار کاربر قرار می داد. این گوشی یک درگاه اسلات کارت نیز داشت که کاربر را قادر می ساخت تا حافظه ذخیره سازی گوشی را برای استفاده از ویدئو ها و دیگر موارد افزایش دهد. این برند فنلاندی حتی تعدادی بازی موبایلی روی نوکیا 6600 ارائه کرد که با چیدمان کلی دکمه و جوی استیک آن بسیار خوب کار می کردند. این بازی ها از این ویژگی برای کنترل ها استفاده می کردند، که آن را شبیه به چیدمان کنترل کننده های اولیه بازی ها می کرد که فقط یک جوی استیک داشتند.

این تلفن همراه حتی کاربر را قارد می ساخت تا طیف وسیعی از نرم افزار ها مانند پخش کننده های mp3 و چند رسانه ای و همچنین بازی ها و تم های مختلف را نصب کند. چنین قابلیت هایی در آن زمان به معنای یک تجربه شگفت انگیز بود، زیرا نوکیا 6600 به معنای واقعی کلمه، در ان زمان یک رایانه جیبی بسیار کارآمد بود. کاربران این گوشی در آن زمان واقعاً احساس می کردند که یک کامپیوتر جیبی به همراه دارند که می تواند بسیار از خواسته های آن ها را برآورده سازد.

تأثیر نوکیا 6600 بر صنعت گوشی های هوشمند

همه ما با تأثیر آیفون بر صنعت گوشی های هوشمند آشنا هستیم، اما اگر بخواهیم 10 گوشی تأثیرگذار تاریخ بر این صنعت را فهرست کنیم، بی شک نوکیا 6600 به راحتی می تواند آیفون را کنار بزند. نوکیا 6600 وقتی وارد بازار شد، موج عظیمی در بازار تلفن ها همراه ایجاد کرد و نگاه کاربران به گوشی های همراه را به طور کلی تغییر داد. تا آن زمان گوشی ها، تنها دستگاه هایی برای برقراری تماس بودند، اما از آن پس همه در پی تلفن های همراهی بودند که امکانات چند رسانه ای از جمله یک کنسول بازی را در جیب آن ها فراهم می کرد.

نوکیا 6600 آنقدر محبوب و پُرخواهان بود که تولید و عرضه آن تا سال 2007 ادامه یافت؛ بنابراین جای تعجب نیست که نوکیا 6600 یکی از پرفروش ترین دستگاه های تمام دوران است. در طول عمر خود، بیش از 150 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد. پس از آن نیز، مشخص بود که برند های رقیب باید مشخصات و ویژگی های مطابق با این دستگاه را ارائه می کردند. علاوه بر این، ویژگی های موجود در دستگاه های پرچم دار مانند 6600 به زودی به دستگاه های نسبتاً مقرون به صرفه این شرکت نیز راه یافت، که به تثبیت موقعیت نوکیا به عنوان رهبر بازار کمک کرد. این امر سبب شد تا گوشی هایی با قابلیت های چند رسانه ای که ما آن ها را با نام گوشی های هوشمند می شناسیم، عمومیت یابند و به روال معمول در این صنعت بدل شوند.

طراحی، مشخصات و قیمت نوکیا 6600

از آنجایی که 6600 یک دستگاه محبوب بود، به راحتی نیز قابل تشخیص بود. بدنه ای ضخیم داشت که برخی از آن به عنوان آجر کوچک و گرد یاد می کردند. اما این طراحی اتفاقاً به دوام و استحکام آن اشاره می کرد. بخشی از موفقیت آن را می توان به ارائه دکمه ها و چیدمان صفحه کلید آن نیز نسبت داد که در زمان خود منحصر به فرد بود. در آن زمان، بسکمک از تلفن ها دکمه های اختصاصی را برای پیمایش در برنامه ها و منو ها ارائه می کردند، اما 6600 دارای یک جوی استیک 5 جهته بود که ناوبری را راحت تر و بازی را نیز سرگرم کننده تر می کرد. این جوی استیک حتی با پخش کننده های چند رسانه ای نیز به خوبی کار می کرد.

در مورد مشخصات نوکیا 6600 باید گفت که این دستگاه به صفحه نمایش 2.16 اینچی TFT با رزولوشن 176 در 208 مجهز بود. تراشه آن با سرعت کلاک 104 مگاهرتز کار می کرد و 6 مگابایت حافظه داخلی داشت. اگرچه دوربین VGA آن بر اساس استاندارد های امروزی خیلی قدرتمند نبود، اما در آن زمان یک ویژگی برجسته بود، زیرا حتی از ضبط ویدیو و همچنین زوم دیجیتال 2 برابری پشتیبانی می کرد. به عنوان یک دستگاه پرچمدار، نوکیا 6600 یک گوشی گران قیمت بود که در سال 2003 با قیمتی در حدود 600 یورو یا حدود 690 دلار آمریکا عرضه شد. اگرچه مدتی پس از انتشار شاهد کاهش قیمت بود و در سال های بعد نیز مقرون به صرفه تر شد که بر محبوبیت آن افزود.

منبع: gizmochina

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2159

به "نوکیا 6600؛ آغاز رویای گوشی های هوشمند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "نوکیا 6600؛ آغاز رویای گوشی های هوشمند!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوکیا 6600؛ آغاز رویای گوشی های هوشمند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید