نمایش کتابی به قدمت 400 سال به نام جامع التواریخ در کاخ گلستان

به گزارش مجله دور زمین، کاخ گلستان میزبان نمایش نسخه 400 ساله جامع التواریخ یا تاریخ رشیدی می شود.

نمایش کتابی به قدمت 400 سال به نام جامع التواریخ در کاخ گلستان

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، در مورد به نمایش گذاشتن نسخه 400 ساله جامع التواریخ گفت:

این نسخه ارزشمند در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می شود و یکی از شاهکارهای جهان در حوزه تاریخ و جغرافیا بوده که 435 سال پیش از طریق رشیدالدین فضل الله همدانی یکی از مورخان بزرگ ایرانی تألیف شده است، این کتاب از نظر مطالب دست اول اهمیت دارد و تا زمان خود در اختیار هیچ فردی قرار داده نشده بود، همچنین از نظر صحت و دقت اصول تاریخ نیز بسیار ارزشمند است.

او مطرح نمود:

این کتاب به نثری ساده و روشن نوشته شده و از شاهکار تاریخی جهان و نیز مهم ترین منبع برای تاریخ اقوام حکومت های ترک و مغول است، بیشتر مطلب کتاب جامع التواریخ به نثری عالمانه بیان شده و یکی از ویژگی های آن اهمیت دادن به منابع شفاهی بوده که بسیار قابل توجه است.

نصرتی اضافه کرد:

اگر رشیدالدین فضل الله همدانی نوشته های پراکنده و در خطر نابودی و افسانه های شفاهی مغولان و ترکان را به رشته تحریر درنیاورده بود، امروز از هیچ کدام از آن ها خبری در دسترس نبوده و به فراموشی سپرده می شد. نویسنده کتاب با بیان اینکه از کارگزارن ایلخانان و از آنان به احترام یاد کرده اما در تاریخ نویسی و واقع گرایی خود به درستی سخن گفته و پس از بیان ویرانگری ها و غارتگری مغولان تعصب خود را نیز به صراحت بیان کرده است.

با توجه به توضیحات مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، شجاعت و قلم توانای رشیدالدین فضل الله همدانی در بیان وقایع تاریخی او را در ردیف تواناترین مورخان قرار داده است. همچنین قلم تحریری، نثر ساده، روشن و زیبایی اثر این مؤلف از لحاظ ادبی، تاریخی و حتی نگارگری باعث شده تا به عنوان سندی معتبر و باارزش شناخته شود، تمامی این ویژگی ها باعث ثبت جهانی این اثر شده است.

وی ادامه داد:

نسخه جامع التواریخ کاخ گلستان در قطع سلطانی حجیم با کاغذ کشمیری بوده و با خط نستعلیق تحریر شده است. این نسخه دارای 98 نگاره نقاشی آب و رنگ کار نقاشان و طراحان هندی و 2 سرلوح مذهب مرصع دارد و در پایین هرصفحه نام نقاش و طراح آن نوشته شده است.

کتاب تاریخی جامع التواریخ برای اولین بار نهم اسفند ماه ساعت 14 در موزه مردم شناسی کاخ گلستان در معرض دید عموم قرار می گیرد. نمایش این کتاب تا 10 روز ادامه دارد. همچنین از دو اثر گنجینه نسخ خطی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی که اثری منحصر به فرد است، رونمایی می شود. سازمان هایی نظیر موزه و کتابخانه کاخ گلستان، اداره ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، کمیته ملی یونسکو، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در برگزاری این نمایشگاه همکاری دارند.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2146

به "نمایش کتابی به قدمت 400 سال به نام جامع التواریخ در کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش کتابی به قدمت 400 سال به نام جامع التواریخ در کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید