مانیتور 4K در برابر 1080p و 1440p؛ تفاوت بین آن ها چقدر است؟

به گزارش مجله دور زمین، مانیتورهای 4K، 1080p و 1440p هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. اما زمانی که می خواهید بین این مدل ها دست به انتخاب بزنید، باید ببینید که در واقع تفاوت بین آن ها آیا ارزش پرداخت مبلغ بیشتر را دارد یا نه. در این مطلب به همین موضوع می پردازیم تا برای خرید مانیتور تازه، انتخاب بهتری داشته باشید.

مانیتور 4K در برابر 1080p و 1440p؛ تفاوت بین آن ها چقدر است؟

مانیتورهای 1080p؛ مقرون به صرفه، سریع و بهینه

یک مانیتور 1080p در ردیف افقی از 1920 پیکسل و در ردیف عمودی از 1080 پیکسل بهره می برد. این رزولوشن به یک استاندارد تبدیل شده و در حال حاضر برای خرید مانیتور تازه، معمولا نمی توانید رزولوشنی پایین تر از این میزان پیدا کنید.

مزایای استفاده از مانیتور 1080p

مانیتورهای دارای این رزولوشن طبیعتا نسبت به مدل های مبتنی بر رزولوشن 1440p و 4K قیمت پایین تری دارند. بعلاوه با توجه به همین رزولوشن پایین تر، ساخت آن ها ساده تر و مقرون به صرفه تر از رقبای آن ها تمام می گردد. به همین دلیل اگر با بودجه محدودی روبرو هستید، احتمالا چاره ای جز خرید مانیتور 1080p ندارید.

به علت همین رزولوشن پایین، بعضی از این نوع مانیتورها می توانند به رفرش ریت بالایی ارائه نمایند. زیرا هرچقدر تعداد پیکسل ها کمتر باشد، افزایش سرعت به روز رسانی آن ها فشار کمتری به مانیتور وارد می نماید. به همین دلیل در بازار به راحتی می توانید مانیتورهای 1080p با رفرش ریت 240 هرتز و حتی بالاتر پیدا کنید. حتی شرکت Alienware فراوری مانیتورهای 1080p با رفرش ریت 500 هرتز را هم شروع نموده است.

در کنار راحت تر بودن ساخت این مدل مانیتورها، باید خاطرنشان کنیم مانیتورهای 1080p فشار زیادی به کارت گرافیک وارد نمی نمایند. بنابراین برای گیمنگ در این رزولوشن، حتی مدل های میان رده و بعضی مدل های معمولی هم می توانند تا حد زیادی به برترین شکل انجام وظیفه نمایند.

معایب استفاده از مانیتور 1080p

بزرگ ترین عیب مانیتور 1080p این است که نمی تواند انواع محتوا را با دقت کامل و رزولوشن بالا نشان دهد. این یعنی اگر می خواهید فیلم 4K دیدن کنید، پس طبیعتا می توانید رزولوشن 1080p از همین فیلم را دریافت کنید. محتوای 4K همانطور که از نامش پیداست، برای نمایشگرهای 4K آماده شده و از 2160 پیکسل در ردیف عمودی و 3840 پیکسل در ردیف افقی بهره می برند.

البته همین که می توانید محتواهای مبتنی بر رزولوشن بالاتر را با مانیتور 1080p مشاهده کنید، یک نکته مثبت محسوب می گردد ولی مثلا در خصوص محتواهای 4K، حدود نیمی از کیفیت بصری آن را از دست می دهید.

مانیتورهای 1440p؛ تعادل همه جانبه

یک مانیتور 1440p همانطور که از نامش پیداست، در ردیف های عمودی دارای 1440 پیکسل است و در ردیف های افقی از 2560 پیکسل استفاده می نماید. گاهی اوقات از این مانیتورها تحت عنوان مانیتورهای 2K هم یاد می گردد که به تعداد پیکسل های موجود در ردیف های افقی اشاره دارد. طی سال های اخیر، این نوع مانیتورها به خصوص در بین گیمرها محبوب تر شده اند و در کل تعداد پیکسل های آن ها حدود 1.5 برابر بیشتر از مانیتورهای 1080p است.

مزایای استفاده از مانیتور 1440p

هرچقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، طبیعتا محتواها با کیفیت بالاتر و مجذوب کنندهیت بیشتر نمایش داده می شوند. بنابراین مثلا محتوای 4K در مانیتور 1440p جلوه بهتری نسبت به مانیتور 1080p دارد زیرا برای این کار می تواند از پیکسل های بیشتری استفاده کند. بعلاوه همین افزایش رزولوشن، به کاربران اجازه می دهد که پنجره های بیشتری در محیط سیستم عامل باز نمایند و این موضوع برای افرادی که می خواهند به طور همزمان از برنامه های مختلف بهره ببرند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

مانند مانیتورهای 1080p، در این مورد هم شاهد ارائه رفرش ریت بالایی برای این مدل ها هستیم. البته هنوز مانیتورهای 1440p دارای رفرش ریت 500 هرتز راهی بازار نشده اند ولی ایسوس اخیرا از مانیتورهای 1440p مبتنی بر رفرش ریت 360 هرتز رونمایی نموده است.

معایب استفاده از مانیتور 1440p

متاسفانه در مانیتورهای 1440p، محتواهای 1080p کمی مات به نظر می رسند زیرا خود مانیتور باید جای خالی پیکسل ها را پر کند. بنابراین طبیعتا یک مانیتور با رزولوشن بالاتر نمی تواند برای محتواهای مبتنی بر رزولوشن پایین تر معجزه کند. البته اگر نمی خواهید با این مشکل روبرو شوید، برای پخش محتواهای مبتنی بر رزولوشن پایین تر می توانید رزولوشن مانیتور را پایین بیاورید. ولی بالا و پایین بردن رزولوشن مانیتور برای پخش محتواهای مختلف احتمالا چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

از طرف دیگر، این نوع مانیتورها هم برای پخش محتواهای 4K با محدودیت روبرو هستند ولی در هر حال در این زمینه نسبت به مانیتورهای 1080p عملکرد بهتری ارائه می نمایند. در زمینه گیمینگ هم باید بگوییم که مانیتورهای 1440p فشار بیشتری به کارت گرافیک وارد می نمایند. بنابراین اگر کارت گرافیک شما توان این رزولوشن را نداشته باشد، ممکن است حین اجرای بازی های 1440p با مسائلی مانند افت فریم ریت روبرو شوید.

مانیتور های 4K؛ ظاهر مجذوب کننده و احتیاجمند تجهیزات مناسب

در نهایت باید به مانیتور های 4K بپردازیم که در ردیفهای عمودی دارای 2160 پیکسل و در ردیف های افقی دارای 3840 پیکسل هستند. باید خاطرنشان کنیم برخلاف دو مدل مانیتور دیگر که نام آن ها به تعداد پیکسل های ردیف های عمودی اشاره دارد، مانیتورهای 4K این نام را از تعداد پیکسل های ردیف های افقی وام گرفته اند. روی هم رفته تعداد پیکسل های موجود در مانیتور 4K چهار برابر پیکسل های یک مانیتور 1080p است و بنابراین با تعداد پیکسل های بسیار بیشتری روبرو هستیم.

مزایای استفاده از مانیتور 4K

این نوع مانیتورها می توانند محتوای 4K را به برترین شکل نمایش دهند. بنابراین دیدنی فیلم ها و سریال های تازه مبتنی بر این رزولوشن، یک تجربه بسیار مجذوب کننده خواهد بود. علاوه بر این با توجه به افزایش قابل توجهی تعداد پیکسل ها، می توانید تعداد زیادی برنامه را به راحتی کنار یکدیگر باز کنید. طبیعتا این موضوع برای کاربران معمولی اهمیت زیادی ندارد ولی برای بعضی کاربران مانند تدوین گران، دسترسی به فضای بیشتر در مانیتور اهمیت بسیار زیادی دارد.

معایب استفاده از مانیتور 4K

یکی از معایب مهم مانیتورهای 4K این است که محتواهای دارای رزولوشن پایین تر را به شکل بسیار بدی نمایش می دهند. بعضی مانیتورها به شکل بهتری می توانند رزولوشن محتواها را برای نمایش در مانیتور 4K افزایش دهند و بعضی از آن ها در این زمینه عملکرد خیلی خوبی ندارند. با توجه به اینکه هنوز بخش بزرگی از محتواهای مورد استفاده از نوع 4K نیستند، بنابراین در صورت خرید مانیتور 4K باید به این موضوع هم توجه کنید.

از دیگر معایب مهم این نوع مانیتورها، باید به قیمت بسیار بالاتر نسبت به مدل های 1080p و 1440p اشاره کنیم. با توجه به وجود پیکسل های بسیار زیاد در مانیتور، ارائه مانیتورهای 4K مبتنی بر رفرش ریت بالا کار راحتی نیست. در این میان مدل هایی مانند سامسونگ Odyssey Neo G8 هستند که رفرش ریت 240 هرتز ارائه می دهند و البته طبیعتا قیمت بسیار بالایی هم دارند. اما در نهایت فاصله زیادی با مانیتورهای 500 هرتزی دارند.

در این میان باید به فشار زیاد وارد شده به کارت گرافیک هم اشاره کنیم. بنابراین اگر می خواهید گیمینگ با رزولوشن 4K را تجربه کنید، باید از یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند بهره ببرید. در غیر این صورت، با مسائل زیادی روبرو می شوید.

چگونه رزولوشن مناسبی برای مانیتور انتخاب کنیم؟

برای خرید مانیتور ابتدا باید احتیاجهای خود را تعیین کنید. مانیتورهای 1080p برای بیشتر کاربران گزینه های مناسبی هستند زیرا قیمت پایین تری دارند و می توانند احتیاجهای کاربران معمولی را به خوبی رفع نمایند. ضمناً اگر هم گیمر هستید و به رفرش ریت بالا علاقه زیادی دارد، خرید مانیتور 1080p عاقلانه تر است.

مانیتورهای 1440p مناسب کاربران و گیمرهایی است که رزولوشن 1080p چندان آن ها را راضی نمی نماید و می خواهند با رزولوشن بهتری روبرو شوند. این مانیتورها به کارت گرافیک های بسیار قدرتمند هم احتیاج ندارند و ضمناً افزایش رزولوشن به کاربران اجازه می دهد که در محیط سیستم عامل، به برنامه های بیشتری به طور همزمان دسترسی داشته باشند.

مانیتور 4K مناسب کاربرانی خاصی است که می خواهند فیلم ها و سریال های 4K را دیدن نمایند یا اینکه در پی اجرای بازی ها در این رزولوشن هستند. اگرچه گیمینگ 4K واقعا تجربه بسیار لذت بخشی است، ولی همانطور که گفتیم برای اجرای بازی ها با این رزولوشن باید از کارت گرافیک های فوق العاده و البته بسیار گران قیمت بهره ببرید.

بنابراین با توجه به نکات مطرح شده، باید ببینید که می خواهید از مانیتور برای انجام کارهای روزمره و اداری بهره ببرید یا اینکه گاهی اوقات می خواهید بازی های مختلفی هم اجرا کنید. بعد از تعیین کردن این موضوع و البته در نظر گرفتن بحث بودجه و تجهیزات موجود، می توانید راحت تر در این زمینه تصمیم گیری کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2401

به "مانیتور 4K در برابر 1080p و 1440p؛ تفاوت بین آن ها چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانیتور 4K در برابر 1080p و 1440p؛ تفاوت بین آن ها چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید