زیرزمین فروشی در شمیران نو

به گزارش مجله دور زمین، حفر پنهانی زمین زیر خانه های کلنگی و ساخت یک واحد دیگر، جدیدترین تخلف دلالان و متخلفان ساختمانی در محله شمیران نو است که این روزها فراگیر شده است.

زیرزمین فروشی در شمیران نو

خبرنگاران- پریسا نوری: بعد از بام فروشی و به دنبال سریال ساخت و سازهای غیرقانونی در محله شمیران نو، این بار تخلف دیگری به نام زیرزمین فروشی در خانه های کلنگی این محله دیده شده است. یعنی ابتدا خانه، طبقه زیرزمین ندارد، اما بعد از چند روز، با حفر زمین، زیرزمین ساخته می گردد. نورعلی توحیدلو شهردار ناحیه 7 منطقه 4 در این باره می گوید: به دلیل اینکه اغلب خانه های این محله سند ندارند و قولنامه ای خرید و فروش می شوند، دست متخلفان برای دور زدن قانون در ساخت و ساز باز است و با وجود نظارت ها، این معضل از چند سال قبل رواج داشته است.

توحیدلو درباره فرایند ساخت زیرزمین می گوید: دلالان، خانه کلنگی را به دلیل نداشتن سند به کمترین قیمت می خرند و به بهانه مقاوم سازی در عرض چند روز، کف خانه را تا 3 متر حفر نموده و با ایجاد چاه ستون و آهن کشی کف، سقف می زنند، و کم کم مخفیانه خاک زیرزمین را خالی می نمایند. او در ادامه می افزاید: متخلفان به همین هم قانع نیستند و با دور زدن قانون در عرض چند ماه، 4 یا 5 طبقه روی این زیرزمین می سازند و یک خانه کلنگی یک طبقه را که حداکثر 100 تا 200 میلیون خریده اند را به آپارتمان 5 طبقه با زیرزمین تبدیل می نمایند و سود چند صد میلیونی از این قانون شکنی نصیبشان می گردد. به نظر می رسد تخلف زیرزمین فروشی از سال های گذشته در این محله شروع شده و در ماه های اخیر شدیدتر شده، به طوری که شهرداری گشت های انضباط شهری را در این محله افزایش داده است. توحیدلو در این باره می گوید: با وجود افزایش نظارت ها. متخلفان از روزهای تعطیل که گشت زنی کمتر است بیشتر سواستفاده و اقدام به حفر زمین می نمایند. در حال حاضر هم پفراینده 32 مورد زیرزمین فروشی در شهرداری باز است و جلوی 7 مورد را هم در مرحله چاه ستون گرفته ایم.

  • 80 میلیون تومان خرید زیرزمینی که وجود ندارد

موضوع فروش زیرزمین هایی که وجود خارجی ندارد را با یکی از بنگاه داران این محله در میان می گذاریم. او می گوید: تقریبا هر روز دلالان ساختمانی به بنگاه ما و سایر همکاران می فرایند و سراغ خانه های کلنگی در کوچه های فرعی را می گیرند. آنها به بهانه بی سند بودن خانه، آن به ارزان ترین قیمت می خرند و در اولین اقدام زیرزمینش را حفر می نمایند. گاهی با مالک همدست می شوند تا توافقی از زیرزمین خانه یک واحد مستقل دربیاورند. البته گاهی بعضی مالکان خودشان اقدام به فروش زیرز مین خانه می نمایند. مثلا برای یک خانه 80 متری، 80 میلیون تومان پول می گیرند و به سازنده اجازه می دهند زیرزمینشان را حفر کند و یک واحد بسازد و اجاره بدهد. این بنگاه دار که نمی خواهد نامش فاش گردد درباره تخلفات قانونی و مسائل قانونی که دامنگیر سازنده می گردد، می گوید: اغلب این خانه ها به دلیل تخلفات ساختمانی مشمول ماده 100 است و مالکانشان معتقدند آب که از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب از این رو اهمیتی به تخلف نمی دهند و با سازنده همدست شده و خاک را شبانه با فرغون خارج می نمایند و با کمترین و بی کیفیت ترین مصالح یک زیرزمین را آماده اجاره یا فروش می نمایند.

  • زیرزمین های غیرقانونی و اجاره های چند میلیونی

این بنگاه گاه درباره کاربری و نرخ اجاره این زیرزمین ها می گوید: اغلب این زیرزمین ها برای کارگاه و تولیدی به قیمت خوبی اجاره می رود. مثلا همین چند روز پیش در بنگاه همکارم، یک زیرزمین غیرقانونی که با هزینه حداکثر 15 تا 20 میلیون تومان ساخته شده به قیمت 40 میلیون تومان پول پیش و اجاره 4 میلیون تومانی واگذار شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 920

به "زیرزمین فروشی در شمیران نو" امتیاز دهید

1 کاربر به "زیرزمین فروشی در شمیران نو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرزمین فروشی در شمیران نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید