راهنمای جامع آشنایی با طراحی سایت به وسیله وردپرس

به گزارش مجله دور زمین، حتما شما نیز نام وردپرس را بسیار شنیده اید و می دانید که به یاری آن می توانید سایت خود را طراحی نموده و سئو سایت خود را بهبود دهید. آیا طراحی سایت با وردپرس مناسب کسب وکار شما نیز می باشد؟ اگر این سوال شما نیز هست پس حتما این مقاله را بخوانید.

راهنمای جامع آشنایی با طراحی سایت به وسیله وردپرس

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

چیزی در حدود 10 سال قبل راه اندازی یک وب سایت مستلزم هزینه و دانش برنامه نویسی بود. اما اکنون به یاری وردپرس شما نیز می توانید با هزینه کم و با حداقل دانش فنی وب سایت خود را راه اندازی کنید.

در این مقاله قصد داریم که به مزایا و معایب وردپرس و سوالاتی که احتمالا برای شما در خصوص وردپرس مطرح است پاسخ دهیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک CMS یا سیستم فراوری محتوای متن باز است که به شما اجازه می دهد به راحتی و با دانش فنی کم سایت خود را ایجاد نموده و ویرایش کنید. در زیر با هم تصویر پنل مدیریت وردپرس را مشاهده می کنیم. البته شما می توانید زبان آن را به فارسی تغییر دهید.

همانطور که از نام آن پیداست این سیستم به شما یاری می نماید تا محتوای درون سایت خود را مدیریت کنید. همچنین متن باز است، به این معنی که برای استفاده رایگان است و هزاران نفر فعالانه در بهبود و ارتقای آن نقش دارند.

تا سال 2019 بیش از 34 درصد سایت ها با وردپرس طراحی شده اند که این آمار بیانگر محبوبیت این پلتفرم است. کافیست وردپرس را نیز از سایت Wordpress.org دانلود و روی هاست خود نصب کنید. حتی سایت های معروفی مانند سایت مرسدس بنز و مایکروسافت نیز از وردپرس استفاده می نمایند.

قالب های وردپرس

تمام سایت هایی که با وردپرس ایجاد می شوند از یک قالب برای طرح ریزی ظاهر سایت استفاده می نمایند. قالب های آماده ای برای وردپرس وجود دارد که بعضی رایگان و بعضی پولی هستند. همچنین می توانید قالب مورد نظر خود را نیز طراحی کنید. قالب های مختلف امکانات مختلفی دارند که به یاری آنها می توانید تغییرات مد نظر خود را در سایت خود ایجاد کنید.

قسمت فرانت اند و بک اند سایت های وردپرسی

سایت های وردپرسی در قسمت فرانت اند، یعنی جایی که به کاربران نمایش داده می شود از HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می نماید. در مقابل وردپرس در قسمت بک اند از زبان PhP و در قسمت دیتابیس از MySQL بهره می گیرد.

محدودیت های وردپرس

قطعا وردپرس نیز مانند هر ابزار دیگری محدودیت هایی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اما یادتان باشد وردپرس نیز مانند خیلی از سایت های دیگر از PhP، HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می نماید. بنابراین خیلی از مواردی که به عنوان نقاط ضعف وردپرس معرفی می شوند در واقع به ضعف دانش شما یا کسی که او را استخدام نموده اید باز می شود.

آیا وردپرس ریسپانسیو است؟

سایت ها باید به نحوی طراحی شوند که برای کاربرانی که از صفحه نمایش های کوچکتر مانند موبایل یا تبلت نیز استفاده می نمایند بهینه شده باشند. در غیر اینصورت کاربران نمی توانند به راحتی از سایت شما استفاده نمایند. در وردپرس این امکان مربوط به قالب شماست. امروزه بیشتر قالب های وردپرس ریسپانسیو هستند.

نکات مثبت استفاده از وردپرس:

- استفاده آسان: بدون داشتن دانش کدنویسی می توانید سایت خود را ایجاد نموده و آن را ویرایش کنید.

- متن باز بودن: وردپرس متن باز است و به صورت رایگان قادر هستید از وردپرس بهره ببرید.

- استقبال فراوان از وردپرس: بیش از 30 درصد از سایت های دنیا به یاری وردپرس طراحی شده اند. این یعنی بیش از میلیون ها نفر از وردپرس استفاده می نمایند.

- پشتیبانی مناسب: هزاران نفر به صورت فعالانه کدهای وردپرس را به روزرسانی نموده و آن را ارتقاء می دهند. همچنین تعداد زیادی از افراد به وردپرس آشنا هستند که شما می توانید با آنها کار کنید.

- پایداری: وردپرس بیش از 15 سال است که به وجود آمده است و با توجه به سیر صعودی که داشته احتمالا در آینده با قدرت حضور خواهد داشت.

- مناسب برای سئو: وردپرس برای سئو نیز بسیار بهینه است و شما نیز می توانید به یاری افزونه های مختلفی که برای سئوی سایت های وردپرسی وجود دارند سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. افزونه Yoast SEO از محبوب ترین افزونه های سئو برای وردپرس می باشد که به یاری آن می توانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید.

- افزونه های فراوان: افزونه های بسیار زیادی برای وردپرس وجود دارند که شما نیز می توانید به یاری آنها امکانات سایت خود را گسترش دهید. به عنوان مثال به یاری افزونه woocommerce می توانید در سایت وردپرسی خود فروشگاه ایجاد کنید و یا به یاری افزونه هایی مانند Gravity Form می توانید انواع فرم ها را به صورت حرفه ای به سایت خود اضافه کنید.

- منعطف بودن: وردپرس بسیار منعطف است و شما نیز می توانید با افزایش دانش فنی خود تغییرات بیشتری را در آن اعمال کند.

نکات منفی وردپرس

- سرعت کم: وردپرس را اغلب به سرعت کم می شناسند. دست کم اگر ندانید چه تغییراتی انجام دهید و چه تدابیری را در نظر بگیرید، سرعت وردپرس کم است. می توانید از افزونه های کشینگ و دیگر ابزارها بهره ببرید تا سرعت وردپرس را افزایش دهید. افزونه هایی مانند W3 Total Cache برای این کار مناسب است.

- مستعد هک شدن: از آنجا که وردپرس بسیار استفاده می شود و تنظیمات ساختار فایل های آن نیز معمولا به یک شکل است، بسیار مورد هدف هکرها قرار می گیرد. اما نگران نباشید راهکارهای زیادی هست که می توانید به یاری آنها از سایت خود در برابر اغلب هک های مرسوم محافظت کنید. استفاده از یک سرویس هاست مناسب و افزونه های امنیت می تواند بسیار به شما یاری کند. افزونه Wordfence Security یکی از افزونه های محبوب برای ارتقای امنیت وردپرس است.

- عمومی بودن وردپرس: بعضی می گویند سایت های وردپرسی به علت عمومی بودن ظاهری یکسان و یا شبیه به هم دارند. البته این مشکل وردپرس نیست. مشکل اینجاست که اغلب افراد از قالب های آماده استفاده می نمایند که شبیه به هم است. شما می توانید با استفاده از قالب اختصاصی خود یا تغییر تنظیمات قالب خود، سایتی متفاوت از دیگران داشته باشید.

- محدودیت های وردپرس: البته قبلا هم گفتیم که این محدودیت ها به وردپرس مربوط نیست و به دانش فنی کسی مرتبط است که با آن کار می نماید. با افزایش دانش فنی می توانید این محدودیت ها را کنار بزنید.

- وردپرس کاربرپسند نیست: مانند مثال بالا باید گفت که در اینجا هم اگر دانش فنی مناسب را داشته باشید می توانید یک سایت بسیار کاربر پسند ایجاد کنید.

چگونه شخص یا شرکتی را برای کار طراحی سایت پیدا کنیم؟

شما خود نیز می توانید طراحی سایت با وردپرس را یاد بگیرید و در چند دقیقه یک سایت بسیار ساده وردپرسی را طراحی کنید. اما اگر فرصت این کار را ندارید می توانید این کار را برون سپاری کنید. برای پیدا کردن شخص یا شرکت مناسب ابتدا باید برای خود تعیین کنید که دقیقا چه وب سایتی می خواهید و احتیاجهای شما چیست. همچنین بودجه خود و میزان زمانی که باید در آن سایت خود را طراحی کنید را نیز تعیین کنید. البته اگر رقابت زیادی با رقبای خود داشته باشید شاید احتیاج به ثبت سفارش سئو در شرکت هایی داشته باشید که کار سئو را به صورت حرفه ای انجام می دهند.

در این حالت می توانید بهترین مورد مناسب خود را پیدا کنید. بهتر است این موارد را از ابتدا تعیین کنید:

- ظاهر سایت شما قرار است چگونه باشد. می توانید از سایت های رقبا الهام بگیرید.

- مخاطبین سایت شما چه کسانی هستند.

- هدف این سایت چیست؟

- سایت شما قرار است چه کاری را انجام دهد؟

- بودجه شما برای این پروژه چه میزان است؟

- آیا برای سایت خود احتیاج به مشاوره سئو دارید؟

امیدواریم در این مقاله پاسخ سوال های خود در خصوص طراحی سایت با وردپرس را دریافت نموده باشید.

منبع: فرارو
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1378

به "راهنمای جامع آشنایی با طراحی سایت به وسیله وردپرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع آشنایی با طراحی سایت به وسیله وردپرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید