رئیس سازمان نقشه برداری: مساحت استفاده از دریای خزر تعیین نیست

به گزارش مجله دور زمین، رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره مشخص مساحت دریای خزر در نقشه های این سازمان گفت: هنوز درخواستی از سوی وزارت امور خارجه برای انجام عملیات فنی مشخص خط مبداء دریای خزر که در نتیجه مشخص مساحت آن را به دنبال دارد به این سازمان نرسیده و عملا مساحت مشخصی از دریای خزر برای استفاده محاسبه نشده است.

رئیس سازمان نقشه برداری: مساحت استفاده از دریای خزر تعیین نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شفیعی اضافه نمود: رژیم حقوقی دریای خزر را وزارت امور خارجه پیگیری می نماید، هر زمانی که این وزارت خانه از سازمان نقشه برداری یاری فنی خواسته اند ما به وظیفه خود عمل نموده ایم اما درباره اتفاقاتی که در تقسیم بندی اتفاق افتاده است، اطلاعاتی در دسترس ما نیست.

وی ادامه داد: سازمان نقشه برداری برای معین خط مبنا دریای خزر به وزارت امور خارجه نامه نگاری های لازم را انجام داده اما درخواستی از ما برای یاری فنی در این خصوص وجود نداشته است. علاوه بر آن ما با سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز که متولی معین اراضی ملی است در این زمینه همکاری داریم و در حال پیگیر موضوع خط مبداء هستیم که به صورت غیر مستقیم می تواند به وزارت خارجه نیز یاری کند.

به گفته رئیس سازمان نقشه برداری رژیم حقوقی دریای خزر به طور کاملا هوشمندانه تنظیم شده و حقی از کشورها ضایع نمی گردد.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مردادماه سال 1397 در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان امضا شد که بر اساس آن کشورهای اطراف آن با در نظر دریافت فضای همکاری، حسن همجواری و تفاهم متقابل بین طرف ها، با پیروی از تمایل به تعمیق و گسترش روابط مبتنی بر حسن همجواری بین طرف ها، با در نظر دریافت این واقعیت که دریای خزر برای طرف ها دارای اهمیت حیاتی است و اینکه فقط آن ها از حقوق حاکمه نسبت به دریای خزر و منابع آن برخوردار هستند، بر حل مسائل مربوط به دریای خزر در صلاحیت انحصاری طرف ها تاکیدکرد.

هم زمان با امضای این کنوانسیون نظرات متفاوتی مبنی بر تقسیم دریای خزر مطرح شد که بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران گفته بود که این کنوانسیون به معنای تقسیم دریای خزر نیست، در واقع موضوع تقسیم خزر میان کشورها و معین خط مبداء و تقسیم بستر و زیر بستر در این کنوانسیون مطرح نیست.

همچنین روابط عمومی وزارت امور خارجه درباره ویژگی های کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر شرح داده بود که ما و کشورهای ساحلی با الگوبرداری از رژیم حقوقی سایر دریاچه ها و استفاده از مفاد کنوانسیون حقوقی دریاها و تطابق آنها با شرایط دریای خزر، یک رژیم حقوقی خاص و منحصر به فرد برای خزر تنظیم نموده ایم. در مجموع، این یک کنوانسیون بسیار مهم است که ما را یک قدم به جلو می برد، اگر چه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می مانند.

مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری مرداد ماه 98 نیز گفته بود تنها مورد مهم در مورد مساحت مورد استفاده از دریای خزر معین خط مبدا است که سازمان نقشه برداری طی نامه ای این موضوع را با وزارت خارجه در میان گذاشته است.

وی با اشاره به تفاهم نامه کنوانسیون دریای خزر در مردادماه سال 97 اضافه نموده بود که معین خط مبداء به طور صحیح موضوع مهمی برای محاسبه آب های سرزمینی و محدوده های پهنه های آبی کشور است تا دچار مشکل نشویم. هنوز کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر درصدی برای استفاده کشورها از دریا تا زمانی که خط مبداء و معین محدوده های استفاده کشورها با کشورهای مجاور و سهم آنها تعیین گردد، معین ننموده است. به طور تعیین در آینده از دریای خزر بهره برداری مشترک صورت خواهد گرفت و جای نگرانی از سهم کشورها وجود ندارد.

رئیس سازمان نقشه برداری همچنین تصریح نموده بود: اکنون به دلیل محاسبه نشدن خط مبداء نمی توان عددی را برای استفاده از دریای خزر بیان نمود، همچنین بر مبنای رژیم حقوقی، آب های سرزمینی از خط مبداء محاسبه می گردد که هنوز خط مبداء اجرا نشده است بنابراین نمی توانیم میزان اندازه پیشرفت و مساحت آب های سرزمینی را محاسبه کنیم.

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بعد از دو دهه در مردادماه سال گذشته امضا شد، با امضای این قرارداد باید کشورهای اطراف این حوضه آبی طبق این کنوانسیون، حاکمیت، حقوق حاکمه، انحصار و همچنین صلاحیت خود را در دریای خزر اعمال نمایند که بنا به گفته رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به ایرنا چون هنوز مساحت، عدد و رقمی برای میزان استفاده از دریای خزر قطعی نشده، پس کماکان می توانیم از بخش های وسیعی که مورد استفاده است، بهره برداری کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 898

به "رئیس سازمان نقشه برداری: مساحت استفاده از دریای خزر تعیین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان نقشه برداری: مساحت استفاده از دریای خزر تعیین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید