در سال 2050، به ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: میزان باروری در ایران با شیب خیلی تندی در حال کاهش است.

در سال 2050، به ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

دکتر سکینه محمدعلیزاده، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی شدن مامایی ایران، در تالار ابن سینا برگزار گردید، بیان نمود: جمعیت جهان دستخوش تغییرات بسیار مهمی است. خصوصاً جمعیت کشورهای آسیایی در دهه های آینده کاهش بسیار چشم گیر خواهد داشت. جمعیت در کشورهای اروپایی و پیشرفته هم رشد بالایی نداشته، اما مسئله این است که این کشورها رشدشان را قبل از سال 1950 به صورت مطلوبی داشته اند.

وی اضافه نمود: با وجود کاهش جمعیت و نرخ باروری که ما داریم، در جهان افزایش جمعیت را داریم، اما مشکل این است که میزان باروری در سطح کل جهان با شیب خیلی تندی در حال کاهش است و در ایران، نرخ باروری، 1.8 دهم درصد است و این فاجعه است.

این دکترای بهداشت باروری اظهار کرد: آیا ایران هم می تواند، نرخ باروری را مانند کشورهای اروپایی که به وسیله مهاجرپذیری نخبگان جبران می نمایند، جبران کند؟ که پاسخ خیر است. کشور اروپایی به جایی اینکه هزینه کند و آموزش دهد، از تمام کشورها از جمله کشور ما نخبگان را جذب می نماید و این مشکل کاهش نرخ جمعیتش را حل می نماید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه هرم سنی و جنسی جمعیت جهان در حال افزایش است، گفت: با توجه به این افزایش، به درصد افراد مسن بالای 60 سال روزبه روز اضافه می گردد. جهان 22 درصد افزایش جمعیت 0 تا 64 سال دارد. در جمعیت بالای 65 سال به سه برابر، یعنی 188 درصد افزایش خواهد داشت و جمعیت بالای 85 سال، 4 و نیم برابر افزایش و بالای 100 سال 11 برابر خواهد بود. سرعت رشد کهنسالی در کشورهای در حال توسعه بیش از حد است و همه می دانیم، افرادی که سن بالا دارند در کشوری مانند، کشور ما که بهداشت سنی هم نداریم، چقدر خطرناک است.

محمدعلیزاده توضیح داد: در کل جهان 11 درصد افراد در سال 2012 بالای 60 سال بوده اند و تا سال 2050 انتظار می رود این آمار دو برابر گردد و در سال 2012، این آمار درکشور ما 8 برابر بوده است و در سال2050، 33 برابر خواهد شد، آیا کشور این امکان را می دهد که زمینه را برای سالم زیستن فراهم کنیم؟ در سال 2050 درصد افراد کهنسال ما مانند کشورهای اروپایی می گردد. تغییر 7 درصد به 14 درصد در افراد بالای 65 سال در کشوری مانند فرانسه 120 سال طول کشیده، در این 120 سال فرصت کافی وجود داشته تا امکانات فراهم گردد، در کشور ما طی کمتر از 40 سال از 8 درصد به 33 درصد خواهد رسید و این فاجعه است، اگر اقدامی نکنیم.

این دکترای بهداشت باروری با بیان اینکه در سال 1950 در کشورهای پیشرفته به ازای هر 8 نفر فرد در سنین کاری 15تا 64 سال یک نفر کهنسال بوده است، بیان نمود: این نرخ بسیار سریع کاهش پیدا نموده و این آمار در کشور ما 3 نفر بوده است. در سال 2050، به ازای هر 3 نفر یک نفر فرد کهنسال خواهیم داشت. در کشوهای پیشرفته به سلامت کهنسالان فکر شده و افراد کهنسال وابسته به دیگران نیستند، اما در کشورهای درحال توسعه افراد بالای 60 سال وابسته به دیگران هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک دوره طلایی هستیم، بیان نمود: تا کنون دو دهه فرصت را از دست داده ایم، اما دو دهه بعدی را باید دریابیم. اکنون تعداد افراد در سنین کاری درصد بالایی دارند و باید از این فرصت استفاده کنیم. اگر می خواهیم کشورمان را حفظ کنیم، باید کوشش کنیم، سطح باروری سالم را در کشور بالا ببریم. به هیچ وجه نباید سلامت مادران و بچه ها فدا گردد و نهایت کوششمان را برای افزایش جمعیت و سطح باروری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 760

به "در سال 2050، به ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سال 2050، به ازای هر 3 نفر، یک نفر کهنسال خواهیم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید