خشکسالی ایران گریبانگیر حیات وحش گردیده است

به گزارش مجله دور زمین، به گزارش خبرنگاران مسئول بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در نشست هفدهمین سال تاسیس این انجمن گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که انجمن در این سال ها انجام داد مساله پایش یوز بود که از اصلی ترین کارهای ما بوده است.

خشکسالی ایران گریبانگیر حیات وحش گردیده است

عطیه تک تهرانی اضافه کرد: از دهه هشتاد دیگر می دانستیم که یوز داریم اما اطلاعات دقیق تری لازم داشتیم. از سال 1389 به فکر افتادیم که مطالعات دقیق تر و وسیع تری در زیستگاه های یوز انجام دهیم.

وی ادامه داد: آغاز کار در پارک ملی کویر بود و از سال 1390 در زیستگاه های استان یزد کار گسترده تر شد و پایش را در سه فاز از سال 1390 تا 1395 انجام دادیم. مجموعا 9 زیستگاه اصلی یوز از اصلی ترین زیستگاه ها غیر از زیستگاه پارک ملی توران را دوربین گذاری کردیم.

مسئول بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی بیان کرد: در سرانجام فاز اول براوردی که داشتیم کمتر از 70 یوز بود و الان متاسفانه آمارمان تغییر نموده و رو به کاهش داشته است.

تک تهرانی با اشاره به مسائل متعدد در فرایند پایش ادامه داد: در کنار این همیشه دغدغه زیستگاه را داشته ایم. همچنین دغدغه خشکسالی ایران را داشتیم. خشکسالی کلی ایران گریبانگیر حیات وحش ایران هم گردیده و زیستگاه یوز هم که در مناطق بیابانی است.

وی تاکید نمود: در یکی از زیستگاه ها مشکلمان شترهایی بود که آب آبشخورها را به طور کامل در یک نوبت می خوردند. محصور کردن آبشخور به نحوی که همه حیات وحش غیر از شترها بتوانند از آبشخور استفاده نمایند اقدام بعدی ما بود. در دو هفته اخیر که بازدید داشتیم محیط بانان گفتند دیگر ندیدیم شترها از آبشخورها آب بخورند و دوربین هم چنین چیزی نشان نداد.

مسئول بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در سرانجام گفت: یک مشکل دیگر این بود که احتیاج به محیط بان آب داشتیم! یکی از افراد محلی را استخدام کردیم که به جای محیط بان وظیفه حفاظت آب را بر عهده بگیرد و به این ترتیب یک جفت چشم دیگر هم برای حفاظت به منطقه استفاده شد. همه هزینه های این موضوع را توسط همیاران فراهم کردیم البته همچنان برای سال آینده با توجه به تداوم خشکسالی به یاری احتیاج داریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 100

به "خشکسالی ایران گریبانگیر حیات وحش گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی ایران گریبانگیر حیات وحش گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید