به نرمی کاکتوس!

به گزارش مجله دور زمین، مامیلاریا نام این کاکتوس های پشمالو است که در نگاه اول نرم و مخملین به نظر می رسند اما فکر دست زدن به آنها را هم از سر خود دور کنید تا گزند از تیغ های زیبا شان در امان بمانید!

به نرمی کاکتوس!

جنس مامیلاریا در جنوب غربی آمریکا و مکزیک یافت می شود. این جنس پر جمعیت از 275 گونه تشکیل شده است. گونه های مختلف این جنس به خاطر شکل ظاهری گوناگونی که دارند، مورد علاقه بسکمک از پرورش دهندگان و کلکسیون داران قرار گرفته اند. مامیلاریا کاکتوسی رایج است و در باغچه های کاکتوسی، به وفور، یافت می شود. این فراوانی جنس مامیلاریا به خاطر ظاهر زیبای آنها است.

جنس مامیلاریا دارای گونه هایی است که نگهداری سختی دارند اما انواع معمول تر این کاکتوس نگهداری آسانی دارد و رشد کند و مقدار کوچک شان اجازه پرورش آنها در کوچک ترین خانه ها را هم می دهد.

گل های تعداد زیادی از گونه های این جنس به صورت حلقه گلی دور تا دور قسمت بالایی کاکتوس را فرامی گیرد.

شرایط رشد

- نور

برای مامیلاریاها مکانی با نور شدید فراهم کنید، حتما از شما تشکر خواهند کرد! البته توجه داشته باشید که گونه هایی از مامیلاریاها در فصل تابستان، بیشتر از 4 ساعت آفتاب مستقیم در روز را تحمل نمی کنند. در کل این گیاه را در مکانی روشن نگهداری کنید.

- آبکمک

اجازه دهید خاک گیاه در بین دو آبکمک تقریبا خشک شود، و بعد در آبکمک مجدد گیاه خاک گلدان را به خوبی خیس کنید و آبکمک فراوانی انجام دهید. قبل از آبکمک مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر زهکش ها باز نبودند، آنها را از طریق یک میخ باز کنید تا خاک گلدان گیاه خیس نماند. در فصل زمستان آبکمک را کاهش دهید و هر از گاهی گیاه را غبار پاشی کنید.

- خاک

خاک های مخصوص کاکتوس که زهکشی خوبی دارند، آب را در خود نگه نمی دارند و غنی هستند، بهترین خاک برای کاشت مامیلاریا است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مخصوص کاکتوس کود دهی کنید و با فرا رسیدن زمستان و دوره استراحت گیاه، کود دهی را کمتر کنید.

تکثیر

گونه های این جنس به راحتی از طریق کاشت پاجوش هایی که آسان و به سرعت از اطراف گیاه مادر سر برمی آورند، تکثیر می شوند.

برای تکثیر مامیلاریا به روش کاشت پاجوش، ابتدا اجازه دهید پاجوش های گیاه اندکی رشد کنند و بزرگ شوند. سپس به کمک تیغ یا چاقوی باغبانی این پاجوش ها را با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. پاجوش ها را برای چند روز بر روی تکه ای دستمال کاغذی قرار دهید تا محل زخم شان خشک شود. این کار برای جلوگیری از ابتلای گیاه نو به پوسیدگی های قارچی انجام می شود تا عوامل بیماریزا از طریق زخم به داخل گیاه نفوذ نکنند. بعد از چند روز محل زخم بسته می شود و پاجوش آماده کاشت است. در این هنگام گلدانی کوچک را پر از خاک کنید و پاجوش را در آن بکارید. گلدان را به مکانی گرم منتقل کنید و تا زمانی که گیاه آغاز به تولید ریشه های نو کند، در آن مکان نگهش دارید. بعد از اینکه که مامیلاریا در گلدانش مستقر شد و اندکی جان گرفت، آن را به گلدانی معمولی منتقل کنید.

تعویض گلدان

زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. سعی کنید تعویض گلدان را در فصول گرم سال انجام دهید.

برای تعویض گلدان هر کاکتوسی، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. در همین هنگام ریشه های پوسیده و مرده را هم از گیاه جدا کنید و به گیاه قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و مامیلاریا را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. مامیلاریا را به مدت 1 هفته و یا بیشتر آبکمک نکنید و بعد از آن آبکمک را آغاز کنید تا شانس پوسیدگی کاکتوس تان را کم کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2265

به "به نرمی کاکتوس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نرمی کاکتوس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید