برج عظیم جنوب شرقی ارگ سلطانیه سامان دهی و خواناسازی می گردد

به گزارش مجله دور زمین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز شنبه 8 آذر ماه با اعلام این خبر گفت: برج عظیم در گوشه جنوب شرقی بارو و حصار ارگ سلطانیه سامان دهی و خواناسازی می گردد که به دلیل ساختار و ریخت شناسی در تراش سنگ، متفاوت و دارای اهمیت است.

برج عظیم جنوب شرقی ارگ سلطانیه سامان دهی و خواناسازی می گردد

او اضافه نمود: در این راستا با توجه به نظر کارشناسی و معین بودن پلان اصلی، عملیات برچیدن آجرها و جایگزین کردن سنگ متناسب با دیگر برج ها و حصار برای سامان دهی و خواناسازی در دستور کار قرار گرفته است.

ارجمند بیان نمود: در آنالیز های اجرا شده، ردیف بالایی سنگ های موجود در این برج، چند نمونه سنگ تزیینی و طرح دار وجود دارد که نمونه های آن را در هیچ قسمت از حصار و برج های ارگ مشاهده نشده است. این موضوع انگیزه ای شد که سامان دهی و خواناسازی این برج در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اعلام نمود: استادکاران کارگاه سنگ تراشی گنبد سلطانیه با دقت بسیار و رعایت الگو به تراش و فراوری سنگ های تزیینی مورد نظر پرداختند تا در ادامه کار سنگ های فراوریی با دقت در محل خود قرار گیرند.

ارجمند اضافه نمود: بخش پژوهشی این پایگاه ها به دنبال آنالیز علل این نوع تفاوت در سنگ های تزیینی به کار رفته در این برج­ ها است.

ارگ سلطانیه دارای فرم مستطیلی بوده که با اختلاف بسیار اندک به فرم مربع می رسد. ابعاد این مربع مستطیل از شمال به جنوب 319 متر و از شرق به غرب 295 متر است. مساحت داخل ارگ نزدیک به 10هزار مترمربع است که با قواره های عظیم سنگی با ارتفاع 3 متر محصورشده است و مجموعاً دارای 16 برج سنگی است که 4 برج آن عظیم و 12 برج دیگر کوچک ترند. در مرکز جبهه شمالی و جنوبی دو شکستگی (معبر) وجود دارد که دروازه های شمالی و جنوبی را تشکیل می دهند. برج مورد اشاره در قسمت جنوب شرقی ارگ قرار گرفته است که در دوره های قبل قسمتی از آن با آجر چیده شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1497

به "برج عظیم جنوب شرقی ارگ سلطانیه سامان دهی و خواناسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج عظیم جنوب شرقی ارگ سلطانیه سامان دهی و خواناسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید