نمایندگان باید نقد سازنده داشته باشند

به گزارش مجله دور زمین، یک حقوقدان گفت: تکلیف قانونی نمایندگان این است که برای برطرف نیازهای مردم بکوشند و اگر عملکرد مسئولان نظام منافی با مصلحت مردم است باید مورد نقد قرار گیرد نه اهانت، آن هم نقد سازنده.

نمایندگان باید نقد سازنده داشته باشند

مریم نقاشان در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با ادبیات تند و بی اخلاقی بعضی کنندگان از تریبون مجلس نسبت به مسئولان نظام، گفت: با توجه به اینکه کنندگان در مجلس به کنندگی از مردمی سخن میگویند که آنها را انتخاب نموده اند، مسلما باید نسبت به رفتار و گفتار خویش دقت بیشتری داشته باشند زیرا ادبیاتی که در مجلس یک کشور استفاده می گردد آیینه فرهنگ آن ملت است.

وی اضافه کرد: آنچه تکلیف قانونی کنندگان می باشد این است که برای برطرف نیازهای مردم بکوشند و اگر عملکرد مسئولان نظام منافی با مصلحت مردم است باید مورد نقد قرار گیرد نه اهانت، آن هم نقد سازنده یعنی انتقادی که ماحصلی به همراه داشته باشد و کارگشا باشد.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: گفتنی است که مصونیت پارلمانی کنندگان در جهت استیفای حقوق مردم است؛ اما با توهین و ادبیات سخیف نه حقی استیفا می گردد نه طرحی کارآمد به ثمر می نشیند بلکه روحیه کارشکنی، بذر نفاق و مقابله به مثل اشاعه می یابد و به جای آنکه وقت گرانقدر مجلس صرف رتق و فتق امور مردم گردد به میدان محاورات تخریبی و برخوردهای تند بی ثمر مبدل می گردد.

نقاشان اضافه کرد: مهمترین خطر تکرار چنین ادبیاتی و باب شدن این فرهنگ فحاشی به جای نقد سازنده علاوه بر تخریب فرهنگ جامعه و پایین آمدن شئونات عالی ترین مقام قانونگذاری در کشور باید به افت عملکرد قوه مقننه نیز اشاره نمود.

وی تاکید نمود: کنندگان باید هوشیارانه نقدها خود را به صورت کارشناسی شده با مستندات متقن ارائه دهند تا مسئولان مورد انتقاد و حامیان آنها نتوانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و اگر عملکردشان باعث متضرر شدن آحاد جامعه شده آن را جبران کنند. در غیر اینصورت مردم خود می توانند در کوی و بازار در صورت عدم رضایت از مسئولان کشور به اهانت و فحاشی روی آورند اما این اهانتها چه گره ای باز می نماید؟ آن هم از سوی منتخبین یک ملت!

این حقوقدان اضافه کرد: هدف از مصونیت پارلمانی آن بوده که کنندگان بتوانند عملکرد مسولان را از طرق مقتضی آنالیز و بر آن نظارت داشته باشند و آزادانه نقد سازنده بکنند و اگر انتقاد می کنند، پیشنهاد کارآمدی هم ارائه دهند، نه اینکه وقتشان را در مجلس به گله و شکایت و اهانت بگذرانند.

وی در سرانجام گفت: امید است با تکیه بر فرهنگ ایرانی-اسلامی، مجلسی کارآمد و مبتنی بر اخلاق داشته باشیم که تمام کوشش خود را در جهت حل مسائل مردم با ادبیاتی فاخر به کار بندد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1401

به "نمایندگان باید نقد سازنده داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایندگان باید نقد سازنده داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید