رفاقت از پشت نرده ها

به گزارش مجله دور زمین، اگر می خواهید شیر آفریقایی یا کانگوروی استرالیایی را ببینید، نیازی نیست به ژوهانسبورگ یا سیدنی سفر کنید. باغ وحش وکیل آباد هر دوی اینها را دارد و البته بیشتر از اینها را؛ هم طاووس هندوستان و هم آهوی خُتن را دارد و هم ببر و تمساح و مار و گراز را. این باغ وحش با 4 هکتار وسعت، بزرگترین باغ وحش ایران است که بیشترین گونه جانوری را در کشور در خود جا داده است. باغ وحشی با 52 سال قدمت که یکی از مهم ترین گونه های جانوری

رفاقت از پشت نرده ها

رفاقت از پشت نرده ها

نویسنده: حسن احمدی فرد

بازدید از باغ وحش وکیل آباد، بزرگ ترین باغ وحش ایران در مشهد

اگر می خواهید شیر آفریقایی یا کانگوروی استرالیایی را ببینید، نیازی نیست به ژوهانسبورگ یا سیدنی سفر کنید. باغ وحش وکیل آباد هر دوی اینها را دارد و البته بیشتر از اینها را؛ هم طاووس هندوستان و هم آهوی خُتن را دارد و هم ببر و تمساح و مار و گراز را. این باغ وحش با 4 هکتار وسعت، بزرگترین باغ وحش ایران است که بیشترین گونه جانوری را در کشور در خود جا داده است. باغ وحشی با 52 سال قدمت که یکی از مهم ترین گونه های جانوری جهان را هم می توان در آن دید؛ شیرببر یا همان تایگون که حاصل جفت گیری طبیعی ببر نر و شیر ماده است. در کنار این گربه سان غول آسا، جانوارنی مثل ببر اندونزی، قوچ و میش آئوراد هم از آن جانورانی هستند که در کمترین باغ وحشی دیده می شوند. تا چند سال پیش، یک فیل بزرگ هندوستان هم در باغ وحش مشهد نگهداری می شد که چند سالی می گردد که به مرگ طبیعی تلف شده و باغ وحش وکیل آباد دیگر فیلی ندارد.

نکته

حیوانات را آزار ندهید

به هیچ وجه در محوطه باغ وحش زباله نریزید و مواد خوراکی را در قفس حیوانات نیندازید. با معرفی دقیق و مجذوب کننده حیوانات به بچه ها، یاری کنید تا آنها به محیط زیست و حیات وحش، علاقه مند شوند. ضمناً نگذارید بچه ها بیش از حد به قفس حیوانات نزدیک شوند چرا که رفتار حیوانات غیرقابل پیش بینی است.

چطور برسیم؟

به تماشای جانوران

راه های دسترسی به باغ وحش وکیل آباد ساده است و می توان از هر کجای مشهد خود را به پارک وکیل آباد و سپس باغ وحش رساند

خودروی شخصی:

از میدان پارک ملت به سمت پارک وکیل آباد برانید. بعد از طی بلوار وکیل آباد و عبور از پل مهندس پرتویی، به پارک وکیل آباد می رسید.

وسایل نقلیه عمومی:

از هرجای شهر مشهد، با تاکسی می توانید در کمتر از یک ساعت خودتان را به باغ وحش وکیل آباد برسانید. اتوبوس های تندروی خط یک و خط 12 اتوبوسرانی از مبدأ حرم و خط یک قطار شهری، مقصدشان پارک وکیل آباد است.

چطور بگردیم؟

اینها کمیاب هستند

در باغ وحش وکیل آباد مشهد 50 گونه پرنده، 60 گونه پستاندار و انواع خزندگان و آبزیان وجود دارند که در مجموع بیشتر از 800 گونه جانوری را تشکیل می دهند

ورودی باغ وحش:

هر روز از ساعت 8:30 صبح تا 4:30 بعد از ظهر می توانید به آنجا سربزنید. از همان ابتدای ورود به باغ وحش می توانید حیوانات مختلف را تماشا کنید و به راه خود برای تماشا آنها ادامه دهید.

سالن خزندگان:

برای تماشا سالن خزندگان باغ وحش وکیل آباد، باید دوباره بلیت بگیرید. در این سالن، انواع مارها، ماهی ها و تمساح ها نگهداری می شوند.

قفس تایگون ها:

از جالب ترین جانورهایی که در باغ وحش مشهد نگهداری می شوند تایگون ها هستند. 3 قلاده تایگونی که در باغ وحش مشهد هستند، حاصل پیوند ببر نر و شیر ماده هستند. تایگون ها، صورتی خال خالی و تنی راه راه دارند. اولین شیر ببر، نخستین بار 15 سال پیش در آمریکا و به صورت لقاح مصنوعی به جهان آمد. قفس تایگون ها قبل از قفس شیرها و در کنار قفس پلنگ آفریقایی است.

موزه حیات وحش:

باغ وحش وکیل آباد، موزه حیات وحش هم دارد. در این موزه انواع حیوانات و پرندگان تاکسیدرمی شده را می توانید ببینید.

از دست ندهید

بیرون از باغ وحش

می توانید پس از تماشا باغ وحش، سری هم به اطراف بزنید که تماشای های بسیار دارد: پارک وکیل آباد: از جمله موقوفه های حاج حسین ملک است که کتابخانه ملی ملک را در تهران راه اندازی نموده. کوهستان پارک: در کنار باغ وحش وکیل آباد قرار گرفته است که یک شهر بازی بزرگ با وسایل بازی مختلف است.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2238

به "رفاقت از پشت نرده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفاقت از پشت نرده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید