دیگر از سوسک حمام متنفر نباشید!

به گزارش مجله دور زمین، یکی از مهندسان مترو در تهران تعریف می کرد وقتی که در طی مسیر به یک چاه جذبی فاضلاب برخورد می کردند وقتی سر چاه را برمی داشتند میلیون ها و میلیاردها سوسک بیرون می ریختند!

دیگر از سوسک حمام متنفر نباشید!

به گزارش خبرنگاران، اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در اعتماد نوشت: این یکی چندش آور است، حتی دیدن آنها مشمئزنماینده است ولی آنها کار خودشان را می نمایند. به یاد دارم وقتی که کودکی بیش نبودم در حمام عمومی بر سقف حمام حدود 100 سوسک حمام جای خوش نموده بودند. به من گفته شد که شب هنگام وقتی کسی در حمام نیست پایین می آیند برای تغذیه! نگرشی به محیط زیست آنها نحوه زندگی شان را به ما نشان می دهد. محیط های بسیار مرطوب، تاریک و دور از دست انسان را برای زندگی و زاد و ولد انتخاب نموده اند. این جانور هم در صورت انفجار اتمی وقتی همه چیز و همه کس ناپدید گردیده، زنده می ماند ولی چه خصوصیات و چه رفتاری موجب بقای این جانور می شود؟

به خاطر دارم چندین سال قبل، وقتی بعد از خاتمه تحصیلاتم از انگلستان به میهنم بازگشتم شبی به منزل دوستی دعوت شدم. بعد از مدتی به دستشویی رفتم. مقابل آینه لیوانی بود که در آن 7-6 مسواک به تعداد افراد خانواده قرار داشت. آنچه من را متعجب کرد رنگ این مسواک ها بود که همگی سیاه بودند. با تعجب نگاه کردم اینها رنگ مسواک نبود. روی سر هر مسواک یکی، دوتا سوسک حمام درشت نشسته بود و با ولع در حال خوردن باقی مانده خمیردندان، روی برس مسواک ها بودند.

خدایا این چه بی احتیاطی بود که لااقل درپوشی روی مسواک ها نبود. آهسته آمدم بیرون، فرزند صاحبخانه را صدا کردم، اسپری آورد، روی سوسک ها ریختیم. فرار کردند. مسواک ها را در یک پلاستیک پیچیدم و داخل سطل زباله گذاشتم. از پسرک خواستم که بعدا برای پدرش تعریف کند. قول داد که بعد از رفتن ما موضوع را فاش کند. در دور و بر خط استوا، شرایط حیاتی چنان پایدار است که در همه جا، حتی در خیابان شهرهای بزرگ انواع حیات وحشی از کوچک تا بزرگ به نظرتان می آیند. این مناطق از نظر عرض جغرافیایی با ایالت فلوریدا یکسان است. در فلوریدا نیز شمعدانی به صورت درخت درآمده و از طرفی در فلوریدا مارمولک های 70سانتیمتری دیده می شود. روی دیواره سد اٍورگیلدرز E veryglades که از بتن و سیمان درست گردیده گیاهان پا گرفته و ریشه دوانیده اند. روی ریل قطار در این ایالت علوفه می روید و با اندام قیچی مانند باید آنها را برید! به خاطر دارید که در ایران خط تهران- مشهد را شن های روان می پوشانند و مجبور به کاشت تاغ و گز شدیم تا شن های روان حرکت ننمایند؟ آنکه گفته به هرکجا که روی آسمان همین رنگ است نمی دانم شاید راست گفته!

حقیقت آن است که آنهایی که سوسک حمام را مطالعه نموده اند معتقدند که هیچ جاذبه ای مانند سوسک حمام با شرایط محیطی خود تطابق پیدا ننموده است از همین نظر است که حتی در صورت انفجار اتمی زنده می ماند! اما چه خصوصیاتی. اینجا هم یکی از نظر ساختمان فیزیکی بدن و دیگری رفتاری که متناسب با ساختار بدن اوست این خصوصیات را تک تک آنالیز می کنیم.

ساختار فیزیکی بدن سوسک حمام

سوسک حمام از معجزات خلقت است. انگلیسی ها می گویند شیطان روی جزییات طراحی می کند و خواهیم دید که در این بدن جمع و جور چه جزییات بی نظیری گنجانده گردیده که او را متناسب برای زندگی در محیط خاص او می کند. یکی از مهندسان مترو در تهران تعریف می کرد وقتی که در طی مسیر به یک چاه جذبی فاضلاب برخورد می کردند وقتی سر چاه را بر می داشتند میلیون ها و میلیاردها سوسک بیرون می ریختند! بنده محیط کار را زیر زمین و در حال حفرکردن دیده ام. یک محیط غبارآلود، تاریک پر از سروصدا که یکی از خانم های عضو شورای شهر با چادر مشکی وارد شد و با چادر سفید خارج. کارگران را دو برابر معمول مزد می دادند و توقف نمی کردند! حال تصور کنید که میلیاردها سوسک حمام از هر چاه جذبی خارج شود. سوسک ها اسکلت خارجی دارند یعنی برعکس پستانداران که دارای اسکلت داخلی هستیم و استخوان ها با ضخامت زیاد گوشت و ماهیچه پوشانیده گردیده، اسکلت سوسک ها خارجی است. ساخته گردیده از ماده ای به نام کیتین. کیتین اندام های داخلی بدن سوسک را حفاظت می کند، مانند غلاف روی اندام های داخلی کشیده گردیده. این ماده بسیار محکم است و مثلا اگر سوسک از ارتفاع زیاد سقوط کند، بدون آسیب زنده می ماند. کیتین به نحو ماهرانه سر، سینه و شکم حشرات به اضافه 6 دست و پا و بخصوص شاخک ها را می پوشاند. کیتین همراه با سوسک ها رشد می کند و سوسک ها احتیاج به پوست اندازی ندارند. شاخک ها به راستی شاهکار عالم خلقت هستند. حتما تخم سوسک ها را دیده اید. ماده سوسک مدت ها این تخم ها را تا نیمه از بدن خود خارج می کند و به دنبال محل مناسب برای رهاکردن تخم می شود . محلی که او به دنبال است باید مرطوب، تاریک و در محلی مانند شکاف دیوار... باشد. اگر کمی بی رحمی به خرج دهیم و این تخم قهوه ای رنگ را پیدا نموده آن را از طول شکاف دهید، تعداد 18 تا 20 حجره در دو طرف محور عمودی تخم سوسک حمام مشاهده می کنید. یعنی در طول این تخم که 5 میلیمتر طول دارد 18 یا 20 حجره در چپ و راست محور تخم مشاهده می شوند. اگر با ذره بین خوب بکاوید، بچه سوسک هایی می بینید که در حجره خود آرمیده اند ولی مسئله جالب آن است که بچه سوسک ها کمتر از نیم میلیمتر طول دارند ولی شاخک آن ها دو برابر خودشان طول دارد. همسایه حجره من در دانشگاه انگلستان یک دختر دانشجو بود که روی سوسک حمام آلمانی کار می کرد. او با میکروسکوپ الکترونیکی کار می کرد که تا 600 هزار برابر شیئی را بزرگ می کرد منتهی، تهیه نمونه برای مشاهده خود داستانی بود که باید روی شبکه هایی از طلا کار گذاشته می شد و غیره. او عکس هایی را که از شاخک های این سوسک ها گرفته بود به ما نشان می داد. جلل الخالق. هر شاخک حدود 5/2 سانتیمتر طول داشت و از 20 گره تشکیل گردیده بود، هر بخش، طناب های عصبی از مغز سوسک به طرف انتهای شاخک می رفت. دسته های ضخیم طناب های عصبی را تصور کنید که از یک گره شاخک به طرف دیگری می رفت. هر بند شاخک به طور مستقل به اراده سوسک خم و راست می شد و به راحتی به طرف چپ، راست، بالا و پایین منحرف می شد.

ما می دانستیم که برخی از پروانه ها با شاخک های شان بو می کشند و دلیل کافی برای این نظریه وجود دارد. مَندی، دانشجوی دکتری معتقد بود که این شاخک ها نیز برای شنوایی کاربرد دارد. او نتوانست مطالعات خود را خاتمه ببخشد و متاسفانه همه مدارک خود را در آتش سوزاند و تحقیق را متوقف کرد. از نظر روحی تحت فشار بود. بسیاری از دانشجویان دکتری، آن را نیمه کاره رها می نمایند. کار زیاد، فشار زیاد، بی پولی، ایرادهای استاد راهنما ... و یا اختلاف سلیقه با استاد راهنما و غیره و به جای Phd که دکترای فلسفه است Mphil می خوانند که فوق لیسانس فلسفه است. مقصود از فلسفه فلسفه رشته ای است که مطالعه می کند مثلا فلسفه محیط زیست، می گویند راه پر از سنگ و دست اندازی است. باری بعدها من سوسک های حمام را دیدم که خود در سوراخی پنهان گردیده بودند و شاخک ها را از سوراخ بیرون نموده و آنها را در همه جهت ها می چرخاندند؛ چه چیز را حس می کردند؟ جریان هوا را؟ و یا بو می کشیدند. سوسک حمام یک سوسک پهن است به این مفهوم که با خم کردن دست ها و پاها خود را کاملا نزدیک به زمین می کند و سپس از شکاف ها و درزهای بسیار کوچک رد می شود و جان خود را نجات می دهد. این یک امتیاز برجسته است که موجب حفظ جان شان می شود. سیخک هایی روی پاهای این سوسک ها وجود دارند که اخیرا ما متوجه گردیده ایم که این سیخک ها جهت وزیدن باد و تغییرات توده هوا را نمایش می دهد! فرض کنید که شما در یک سوراخ قرار دارید و بعد جریان باد که از جابجا شدن توده هوا حاضر گردیده نشان می دهد که یک نفر موجب تغییر جریان هوا گردیده. این یک زنگ خطر و اخطار مهم است که صندلی و جهت حرکت انسان یا شکارچی را تعیین می کند. یک رفتار بسیار جالب و عجیب آن است که سوسک ها همیشه در خط دیوارهای افقی و عمودی (بیخ دیوار) حرکت می نمایند و در این موقعیت لگد کردن آنها غیرممکن است! اگر این سوسک ها درفضای باز و مثلا وسط یک اتاق بزرگ رفت و آمد نمایند به وسیله لگد به راحتی له می شوند ولی آنها یاد گرفته اند که وسط اتاق تردد ننمایند.

دستگاه هاضمه سوسک حمام چنان تکامل یافته که از هر چیزی انرژی جذب می کند. تعداد کمی سوسک را داخل یک تلویزیون قدیمی گذاشتند پس از 2 سال آن را گشودند، صدها سوسک از آن بیرون می نمایند. حتی غلاف سیم و یا ترانزیستورها را خورده بودند و تولیدمثل نموده بودند. بدنه چوبی تلویزیون را جویده بودند. چه از نظر تولیدمثل و چه میل به گسترش قلمرو وجود دارد.

اینها تعریف یک گونه موفق است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 91

به "دیگر از سوسک حمام متنفر نباشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگر از سوسک حمام متنفر نباشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید