خبرنگاران آخرین شرایط بارش های بهاری در جنوب کرمان

به گزارش مجله دور زمین، جیرفت - خبرنگاران - باوجود بارش باران از روز گذشته تا به امروز هیچ خسارت ناشی از سیلاب در جنوب کرمان گزارش نشده اما با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم فعالیت سامانه بارشی، این منطقه در حالت آماده باش کامل است.

خبرنگاران آخرین شرایط بارش های بهاری در جنوب کرمان

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه ای، با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه 27 فروردین ماه برای نیمه جنوبی استان کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر، شمال و غرب هرمزگان شرایط قرمز بیان نمود.

در جنوب استان کرمان با توجه به بارش های ابتدای سال و خسارت هایی که سیل برجا گذاشت، این احتمال وجود داشت مجددا در شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، فاریاب و رودبار جنوب شاهد جاری شدن سیلاب باشیم اما تدابیر پیشگیرانه از روز گذشته در دستور کار ستادهای بحران این مناطق قرار گرفت و در نخستین حرکت، دستگاه ها و ماشین آلات راهداری در محورهای مواصلاتی جنوب کرمان مستقر شد.

همچنین در اطلاعیه های متعددی که به موقع، توسط رسانه های منطقه در شبکه های اجتماعی بازنشر داده شد از مردم درخواست شد که نقاط تخریب شده ناشی از سیل را اطلاع رسانی کنند تا راهداران در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به نقاط آسیب دیده برسانند.

ترمیم سیل بندهای منطقه نیز باعث شده تا از میزان نگرانی های ناشی از سیلاب های احتمالی کاسته شود، در گزارش پیش رو از آخرین شرایط بارش ها در هفت شهرستان جنوبی کرمان مطلع می شوید.

استقرار دستگاه های راهداری در مناطق سیل خیز جنوب کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان از استقرار دستگاه های راهداری در مناطق سیل خیز جنوب کرمان خبر داد و گفت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید بارش باران، این مهم برنامه ریزی و عملیاتی شد.

مسعود جمیلی کرمانی به حضور راهداران در جاده ها برای رصد نواقص و تخریب های احتمالی زیرساخت ها اشاره کرد و اضافه نمود: تمامی امکانات راهداری با همت اداره ماشین آلات این اداره کل در محل های مورد نظر جانمایی و مستقر شده است.

وی از حضور و بازدید مدیران اداره نگهداری راه ها و رییس اداره نگهداری ابنیه فنی در مناطق پر خطر در هفته گذشته خبر داد و گفت: مجموعه این اداره کل با تجهیز امکانات و حضور به موقع در بحران زمینه تردد ایمن رانندگان و مردم در محورها را فراهم می کند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ناپایداری های جوی تا 28 اردیبهشت ماه گفت: مجموعه راهداری با تجهیز امکانات لُجستیکی و نیرویی آمادگی خدمت در هر شرایطی را دارد.

مردم نقاط تخریب شده از سیلاب را گزارش دهند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان همچنین گفت: مردم و رانندگان، نقاط خطرآفرین و تخریب شده جاده های ارتباطی را به مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان اطلاع دهند.

جمیلی به سرکشی و گشت زنی راهداران در حوزه های شهرستانی اشاره کرد و اضافه نمود: روزانه گشت های راهداری با توجه به وظیفه ذاتی تعریف شده در محورهای ارتباطی گشت زنی دارند و با توجه به لزوم ایجاد ایمنی بهتر و بیشتر در محورهای شریانی و اصلی، این گشت زنی ها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی و نیروهای محدود راهدار، همکاری مردم و رانندگان که در حاشیه محورها در مناطق روستایی سکونت دارند یا در جاده ها تردد می کنند، می تواند یاری گر راهداران باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان شرح داد: مردم و رانندگان در صورت مشاهده کوچکترین آثار تخریبی از حاشیه راه ها نظیر رانش زمین، آب شستگی خطر ساز شانه راه، خالی شدن و آب بُردگی زیر پایه پل ها، نشانه های شکستگی در پل ها و ریزش و رانش کوه، موضوع را از طریق شماره 141 مرکز مدیریت راه ها گزارش دهند.

وی ادامه داد: مردم ساکن روستاهای حاشیه محورهای اصلی در صورت آبشستگی و آب بُردگی زیر دهانه پل ها که می تواند نشانه هایی از تخریب را به دنبال داشته باشد حتما موضوع را به مرکز مدیریت راه های این اداره کل اطلاع دهند.

جمیلی جاده ها و ابنیه راه ها را از سرمایه های ارزشمند و گران قیمت کشور بیان نمود و گفت: اطلاع یافتن مجموعه راهداری که وظیفه نگهداری و ایمن سازی راه ها در جنوب استان کرمان را بر عهده دارد از تخریب های ابتدایی جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در اداره های نگهداری راه ها و ابنیه فنی این اداره کل روزانه شرایط پل ها و محورها مورد رصد قرار می گیرد، اضافه نمود: در مجموعه شهرستان ها هم فرایند نگهداری زیرساخت های راه ها از اولویت اداره های شهرستانی است.

وی بیان داشت: در سیلاب های ابتدای امسال خسارت هایی به مجموعه پل ها و آبنماهای محورهای ارتباطی در شهرستان های جنوبی استان وارد شد که با پیگیری و جدیت نیروهای راهداری ادارات شهرستانی فرایند ترمیم انجام و در برخی ازمحورها با توجه به میزان خسارت بیشتر درحال انجام است.

ستاد بحران جیرفت در آماده باش کامل

رییس ستاد بحران جیرفت از آمادگی ستاد بحران این شهرستان خبر داد و گفت: تا زمان اعلام شرایط عادی از سوی استانداری این شرایط همچنان ادامه دارد.

ابوذر عطاپور وزیری اضافه نمود: بارش باران تا به امروز هیچ خسارتی به جیرفت وارد نکرده و اعضای ستاد بحران در آماده باش شبانه روزی هستند.

وی شرح داد: با توجه به ورود سامانه بارشی و بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر ورود این سامانه بارشی، ستاد مدیریت بحران شهرستان اعم از دستگاه های خدماتی و امدادی برای پیشگیری از وقوع یا امدادرسانی در حوادث احتمالی در حالت آماده باش کامل هستند.

عطاپور وزیری بیان داشت: کشاورزان، عشایر، دامداران و زنبورداران شهرستان اقدامات و تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات وقوع سیلاب را انجام دهند.

فرماندار جیرفت تاکید کرد: شهفرایندان و روستانشینان از رفتن به حاشیه رودخانه ها و مسیل ها جداً خودداری کنند. همچنین با توجه به لغزندگی معابر و احتمال بروز حوادث، رانندگان از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

در جیرفت و عنبرآباد چقدر بارش داشتیم

فرماندار جیرفت به تشریح میزان بارش باران در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد پرداخت و گفت: طبق اعلام ایستگاه های باران سنجی جیرفت (سیلو) 21 میلی متر، جیرفت (میانده) 13.4، عنبرآباد 6.7 ، دلفارد 14، دوساری 18، مردهک 10، جهادآباد 17، جبالبارز 35، هیشین 46 و ساردوئیه 10.4 میلی متر بارش باران گزارش شده است.

عطاپور اضافه نمود: این گزارش ها از طریق ایستگاه های هواشناسی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد گزارش شده است.

ترمیم بیش از 60 سیل بند در رودبار جنوب

فرماندار رودبار جنوب نیز در تماس تلفنی با خبرنگار خبرنگاران از ترمیم بیش از 60 سیل بند خبر داد و گفت: این فعالیت برای جلوگیری از خسارت سیلاب و تکرار نشدن دوباره خسارت های ناشی از سیل در این شهرستان انجام شد.

محمود قانعی گفت: سیل بندهای احداث شده از ماسه بادی درست شده اند لذا دوام زیادی برای تحمل سیلاب ندارند از این رو نیازمند یک طرح مطالعاتی دقیق و استفاده از مصالح اصولی هستیم تا دوباره دچار تجربه تلخ سیلاب بهاره ابتدای سال نشویم.

رییس ستاد بحران رودبار جنوب میزان بارش باران در این شهرستان را 10 میلی متر بیان نمود و گفت: بارش باران در سطح شهرستان به طور یکنواخت بوده و به لطف خدا تا کنون هیچ خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

ترمیم پل شاربما در فاریاب

رییس ستاد بحران فاریاب هم از ترمیم پُل شاربما در این شهرستان خبر داد و گفت: این مهم با فعالیت های شبانه روزی راهداری این شهرستان انجام شد.

علی نیکنفس اضافه نمود: طبق بررسی پل های شهرستان متوجه خالی شدن پایه این پل شدیم و بلافاصله با تلاش های جهادی مجموعه راهداری این مشکل برطرف شد.

ممنوعیت تردد در جهت تنگ موردان فاریاب

فرماندار فاریاب همچنین از ممنوعیت تردد در جهت تنگ موردان واقع در دهستان زهمکان این شهرستان خبر داد و گفت: این جهت بر اساس تصمیم ستاد بحران برای جلوگیری از خسارت احتمالی مسدود شد.

علی نیکنفس اضافه نمود: اطلاع رسانی از طریق دهیاری و بخشداری به مردم منطقه اجرا شده تا در صورت بروز سیلاب با مشکل روبرو نشویم.

وی به بارش باران در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: تا کنون هیچگونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

هشدارهای مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت

مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در اطلاعیه ای نکات ایمنی را برای مردم هفت شهرستان جنوبی تشریح و اطلاع رسانی کرد.

در این اطلاعیه امده است: پیرو هشدارهای قبلی و توجه به اعلام هشدار سطح قرمز از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به جنوب استان و فعالیت متناوب این سامانه در جنوب به ویژه در روز پنج شنبه و احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل هاو طغیان رودخانه های فصلی، خواهشمند است با قید فوریت نسبت به اجرای برنامه های پیشگیرانه اقدام لازم به عمل آید.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1092

به "خبرنگاران آخرین شرایط بارش های بهاری در جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آخرین شرایط بارش های بهاری در جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید