به دندان های تان استرس وارد نکنید

به گزارش مجله دور زمین، خیلی از آنهایی که دندان های نامنظمی دارند دوست دارند زود دندان های شان مرتب گردد ولی در درمان های ارتودنسی که برای برطرف مشکل بی نظمی دندان ها انجام می گردد، هنوز روشی که بتواند این مشکل را سریع از بین ببرد وجود ندارد. اگرچه با تلفیق درمان های جراحی و ارتودنسی به وسیله جراح که به صورت برش های عمودی روی لثه

به دندان های تان استرس وارد نکنید

به دندان های تان استرس وارد نکنید

نویسنده:دکتر فریبرز امینی

خیلی از آنهایی که دندان های نامنظمی دارند دوست دارند زود دندان های شان مرتب گردد ولی در درمان های ارتودنسی که برای برطرف مشکل بی نظمی دندان ها انجام می گردد، هنوز روشی که بتواند این مشکل را سریع از بین ببرد وجود ندارد. اگرچه با تلفیق درمان های جراحی و ارتودنسی به وسیله جراح که به صورت برش های عمودی روی لثه و استخوان آرواره در بین دندان هاست و می تواند تمامی دندان ها و یا تعدادی از آن ها را دربرگیرد و نصب دستگاه های ارتودنسی، می توان سرعت درمان را بیشتر و طول درمان را کمتر کرد.

پس از گذشت حدود 20 سال یا بیشتر از ابداع این روش، هنوز این شیوه درمانی به شکل متداول و مرسوم در نیامده است.

به طورکلی مدت درمان های ارتودنسی و یا بهتر بگویم سرعت حرکت دندان ها به تراکم (سختی) استخوان بیمار، اندازه تحلیل و تشکیل استخوان، سن و جنس بیمار، نوع و شیوه درمانی بستگی دارد. مثلا ممکن است در یک نفر طول مدت درمان 1سال و در دیگری که همان مشکل را داراست، به 5/1 تا 2 سال افزایش یابد. به طورکلی در ارتودنسی سریع، تمام عوارض حین و بعد از جراحی مانند از دست دادن عملکرد صحیح، درد، التهاب، صدمه به ریشه دندان و از طرفی ثبات دندان ها بعد از درمان، هنوز به طور دقیق مورد آنالیز قرار نگرفته است. سرعت مناسب برای حرکت دندان ها از یک ناحیه به ناحیه دیگر در دهان، حداکثر یک میلی متر در هر ماه است که بستگی به عوامل زیادی مانند سن و جنس بیمار و... دارد. مثلا طول مدت درمان در بیماران کم سن کمتر از افراد مسن است و یا در خانم ها کمتر از آقایان است.

از دندان درد نترسید

همواره یک علامت هشداردهنده برای هر عملکرد غیرمعمول و ناصحیح در بدن به نام درد وجود دارد. معمولا نیروهای زیاد باعث درد دایمی و بیش از حد معمول می شوند. منظور از حد معمول این است که اغلب بیماران در روزهای اول درمان و یا در طول درمان ارتودنسی، در ناحیه دندان ها مقداری درد دارند که این دردها معمولا زود از بین می فرایند و بیمار به نیروهای وارده به وسیله دستگاه های ارتودنسی عادت می نماید، به طوری که تا خاتمه درمان احساس درد نخواهد داشت. به طورکلی ممکن است بیماران در روزهای اول این درد را هنگام جویدن غذا احساس نمایند که بعد از چند روز کم شده و از بین می رود. نکته مهم این است که در این مرحله بیمار نباید از عمل جویدن خودداری کند چون خود عمل جویدن باعث خون رسانی بیشتر به ریشه های دندان و کاهش درد می گردد، طوری که در روزهای اول برای کاهش درد می توان جویدن آدامس را به بیمار توصیه کرد.

اگر نیروهای وارده خیلی زیاد باشد، می تواند باعث التهاب لثه، تخریب ریشه دندان، تخریب استخوان آرواره، لقی بیش از حد دندان ها و حتی از دست دادن دندان ها گردد.

یکی دیگر از علایم نیروی زیاد، لقی بیش از حد معمول دندان هاست.

از لقی دندان نترسید

اصولا لقی دندان ها در حین درمان ارتودنسی، امری طبیعی و عادی است چون در ارتودنسی، دندان باید اندازهی از لقی را به دست آورد تا بعد بتواند حرکت کند، البته این لقی، بسیار کم و به وسیله بیمار قابل احساس است. لقی دندان در حد طبیعی، به طور قطع بعد از درآوردن دستگاه های ارتودنسی از بین می رود و بیمار نباید از این موضوع ناراحت باشد. اگر لقی دندان ها حداکثر دو هفته تا یک ماه بعد از ارتودنسی باقی بماند، امری غیرطبیعی است و بیمار باید برای ارزیابی بیشتر به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کند.

دندان پزشک عمومی یا متخصص؟ارتودنسی بر اساس نوع دندان، فرق دارد. منظور من دندان های شیری، دندان های مختلط (هنگامی که کودک در دهان ترکیبی از دندان های شیری و دایمی دارد که معمولا بین سنین 7 تا 14 سالگی است) و دندان های دایمی است. هدف من از این تقسیم بندی این است که بسیاری از درمان های ارتودنسی برای دندان های مختلط می تواند به وسیله دندانپزشک عمومی انجام گیرد، اما بیمارانی که احتیاج به ارتودنسی ثابت دارند، بهتر است به متخصصان ارتودنسی مراجعه نمایند.

مسئله ای که هم اکنون در جامعه وجود دارد، عدم تمایز بین این دو گروه یعنی دندانپزشک عمومی و متخصصان ارتودنسی است چون بسیاری از بیماران با تماشا کلمه ارتودنسی روی تابلو و یا سربرگ دندانپزشک عمومی فکر می نمایند که آن دندانپزشک، متخصص ارتودنسی است.

البته این به آن معنی نیست که همکاران محترم دندانپزشک عمومی نباید کاری در این زمینه انجام دهند. آنها در مراحل درمانی اولیه می توانند یاری شایانی برای کاهش مشکلاتی که ممکن است در آینده برای کودک پیش بیاید، انجام دهند و حداقل کاری که می توانند، انجام دهند، این است که در صورت تشخیص به موقع مشکل، آن را به متخصص ارتودنسی ارجاع دهند تا هم مدت زمان درمان و هم هزینه درمان و از همه بهتر عواقب احتمالی درمان های پیچیده اعم از درد، تحلیل ریشه، استخوان و... کاهش یابد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1959

به "به دندان های تان استرس وارد نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به دندان های تان استرس وارد نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید