معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان[

به گزارش مجله دور زمین، آیا با مفهوم شارژ ساختمان آشنایی دارید؟ می دانید این شارژ شامل چه مواردی است و چگونه هزینه های آن برآورد می گردد؟ و این که اصلا پرداخت شارژ ساختمان قانونی است یا خیر؟ در ادامه این نوشته از ما با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما در مورد شارژ ساختمان پاسخ دهیم.

معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان[

شارژ ماست؟

امروزه با ورود به عصر تکنولوژی و فناوری ها، با مفاهیمی رو به رو می شویم که در گذشته جایی در میان مردم نداشته اند. شارژ ساختمان جزو این موارد محسوب می شود و از جمله موارد مهم در فرهنگ آپارتمان نشینی می باشد. با این که دریافت شارژ ساختمان چندین سال است که رایج شده اما هنوز هم مشکلاتی در مورد میزان هزینه ها و چگونگی محاسبات آن در میان ساکنین آپارتمان ها وجود دارد.

شارژ ساختمان در واقع به هزینه هایی اطلاق می شود که برای حفظ و نگهداری قسمت های مشترک و مشاعات آپارتمان، از سوی ساکنین پرداخت می شود. ممکن است بعضی از ساکنان از بخش های ذکر شده در شارژ ساختمان اصلا استفاده نکنند، اما این دلیلی بر عدم پرداخت هزینه ها نمی باشد و هم مالکان خانه و هم مستاجران موظف به پرداخت مبلغ تعیین شده در شارژ می باشند.

قوانین شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمان ها که در سال 1343 به تصویب رسیده، وجود دارد و این مبلغ باید به مدیر مجتمع پرداخت شود.

هزینه های ساختمان

در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری معمولا دو نوع هزینه وجود دارد؛ هزینه های نسبی و هزینه های ثابت. در ادامه به توضیحات بیشتر در این خصوص می پردازیم:

  • هزینه های نسبی ساختمان

هزینه های نسبی به هزینه هایی گفته می شود که برای تعمیر و نگهداری قسمت های مختلف ساختمان مصرف می شود؛ مانند هزینه های مربوط به آب، برق، گاز،ایزوگام، بیمه ها و غیره. این هزینه ها هر ماه براساس متراژ، تعداد نفرات هر خانوار و همچنین تعداد پارکینگ هر واحد محاسبه می شود.

  • هزینه های ثابت ساختمان

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که به فیزیک ساختمان مربوط نمی شوند. این هزینه ها شامل دستمزد نگهبان، سرایدار، باغبان و … می باشد. نحوه محاسبه این هزینه ها به تعداد نفرات خانواده ها و مساحت ساختمان بستگی ندارد و معمولا به صورت یکسان بین تمام واحدها تقسیم می شود.

روش محاسبه شارژ ساختمان

روش محاسبه شارژ معمولا با توجه به تصمیم مالکان واحدها تعیین می شود. برای محاسبه هزینه های شارژ روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام فرمول مخصوص خود را دارند. در ادمه به معرفی پرکاربردترین روش های محاسبه شارژ ساختامن می پردازیم.

  • شارژ ثابت

شارژ ثابت برای تمام واحدها به صورت یکسان در نظر گرفته می شود. به طور مثال تمام واحدها در هر ماه 100 هزار تومان پرداخت می کنند. این مدل شارژ دارای کمترین پیچیدگی محاسباتی است و برای مجتمع های تجاری، ادرای و مسکونی که دارای واحدهایی با متراژ ثابت هستند، مطلوب می باشد.

  • شارژ واحدی

در این روش محاسبه ای شارژ، هزینه ها براساس تعداد واحدهای ساختمان محاسبه می شود و معمولا برای مجتمع هایی که دارای واحدهای متفاوت هستند، مناسب می باشد. همچنین استفاده از این روش برای ساختمان هایی که فاقد سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی هستند و هر واحد دارای کنتور آب، برق و گاز جداگانه ای می باشد، مناسب است.

به عنوان مثال ممکن است واحدهای یک خوابه 50 هزار تومان، واحدهای دو خوابه 70 هزارتومان و واحدهای سه خوابه 100 هزار تومان به عنوان شارژ ماهانه پرداخت کنند. همچنین اگر واحدی دارای انبار و پارکینگ نیز باشد، این مبلغ افزایش می یابد.

  • شارژ متراژی

ایم مدل محاسبه شارژ همانطور که از نامش پیداست، براساس متراژ آپارتمان ها محاسبه می شود و برای آپارتمان هایی که متراژ واحدها با یکدیگر متفاوت اند، مناسب می باشد. مبلغ هزینه های شارژ در این روش براساس هر متر تعیین می شود و هر واحد براساس میزان متراژ خانه خود، شارژ پرداخت می نماید.

به این ترتیب، هر واحدی که متراژ بیشتری داشته باشد، موظف به پرداخت مبلغ شارژ بیشتری نیز می باشد و برعکس. ساختمان هایی که از این روش استفاده می کنند معمولا دارای سیستم های سرمایشی و گرمایشی مرکزی می باشند.

  • شارژ نفری

روش محاسبه این نوع شارژ نیز از نام آن تعیین است و هزینه ها براساس تعداد ساکنین ساختمان برآورد می شود. این روش مناسب ساختمان هایی است که دارای سیستم آب مشترک می باشند.

در این روش تمام هزینه های آپارتمان را تقسیم بر تعداد ساکنین می کنند و براساس آن شارژ هر خانوار تعیین می شود. به این ترتیب خانواده های پر جمعیت موظف به پرداخت شارژ بیشتری نسبت به خانواده های دو نفری می باشند.

  • شارژ نفری-متراژی

این روش ترکیبی از دو روش قبل می باشد؛ به این معنی که هم تعداد نفرات خانواده و هم متراژ واحد در تعیین میزان شارژ موثر می باشند. به طور مثال شارژ هر واحد 70 متری با دو نفر ساکن، به ازای هر نفر مبلغ 20 هزار تومان و به ازای هر متر 1000 تومان، مبلغ 110 هزار توامن برآورد می شود. این روش مناسب ساختمان هایی با سیستم آب مشترک، سرمایش و گرمایش مرکزی و متراژ متفاوت، مناسب می باشد.

  • شارژ سهمی

در این روش، هر کدام از هزینه های ساختمان با استفاده از روش های ذکر شده محاسبه می شود و پس از آن مجموع سهم هر کدام از واحدها به عنوان مبلغ شارژ به ساکنین اعلام می شود.

به طور مثال، هزینه های آب، برق، گاز و … جزو این هزینه ها می باشد. به این منظور که هزینه های آب به ازای هر نفر، هزینه های گاز به ازای هر متر و هزینه های برق به ازای هر واحد محاسبه می شود.

  • شارژ ترکیبی

روش ترکیبی عادلانه ترین روش محاسبه شارژ ساختمان می باشد. به این صورت که هزینه های ثابت مانند نگهبان و سرایدار که معمولا در طول سال تغییر نمی کنند، به صورت ثابت و به طور مساوی از هر واحد دریافت می شود.

سپس هزینه های نسبی به صورت جداگانه و به روش سهمی محاسبه می شود و سپس سهم هر واحد و خانوار، به آن ها ابلاغ می شود. روش ترکیبی به دلیل پیچیدگی های زیاد محاسباتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما نسبت به روش های دیگر دقیق تر و منصفانه تر می باشد. فرمول محاسباتی در این روش عبارت است از: شارژ ثابت+شارژ سهمی.

نرم افزارهای شارژ ساختمان

امروزه نرم افزارهای زیادی وجود دارند که کار را برای مدیران ساختمان ها راحت نموده و می توانند به سرعت میزان هزینه ها را برآورد و مبلغ شارژ را محاسبه کنند. با جستجو در اینترنتی می توانید نرم افزار مورد نظر خود را دانلود کنید.

استفاده از این نرم افزارها سبب می شود تا علاوه بر محاسبه هزینه های شارژ، اهالی و ساکنین ساختمان ها نیز بتوانند به راحتی هزینه های محاسبه شده را مشاهده و پرداخت کنند. همچنین با استفاده از این نرم افزارها می توانند مجموع پرداختی ها و گزارش های دریافتی را تهیه نموده و بر روی تابلوی اعلانات بچسبانند تا اهالی ساختمان بتوانند به چگونگی محاسبه هزینه ها و میزان آن ها برسند.

معرفی نرم افزارهای برتر مدیریت ساختمان+لینک دانلود

دانلود نرم افرار مدیریت شارژ ساختمان simPRO Connect

دانلود نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان simPRO Mobile

دانلود نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان Buildertrend

انواع هزینه های شارژ

  • هزینه های مرتبط با سرایداری، باغبانی و نگهبانی
  • هزینه های مربوط به استفاده از آسانسور و تعمیر آن
  • هزینه آب، برق و گاز
  • هزینه های نگهداری و تعمیرات المان های مختلف در ساختمان
  • هزینه های پارکینیگ و انباری
  • هزینه لوازم مصرفی مانند مواد شوینده و وسایل نظافت
  • هزینه های تعویض لامپ ها و روشنایی
  • هزینه های ضروری به تشخیص مدیر مجتمع

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکند، چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که یکی از ساکنین از دادن شارژ ساختمان امتناع کند، براساس ماده 10 قانون تملک آپارتمان، مدیر ساختمان یا هیات مدیره می تواند با مراجعه به مجتمع قضایی در محل سکونت، اظهارنامه ای برای مالک یا مستاجر ارسال نموده و ریز بدهی ها را مطالبه نماید.

اگر مالک یا مستاجر در مدت ده روز بدهی خود را تسویه نکند، مدیر ساختامن می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل به استناد اظهارنامه، درخواست اجرائیه کند. در این صورت هم فرد خاطی بدهی خود را تسویه نکرد، مدیر ساختمان می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی به استناد تبصره یک ماده 10 قانون شکایت علیه مالک یا مستاجر، شکایت نامه ای را تنظیم نموده و دادگاه خارج از نوبت به شکایت او رسیدگی می نماید.

در این صورت، دادگاه می تواند فرد خاطی را ملزم به تسویه شارژ نموده و حتی می تواند برای او حکم پرداخت دو برابر بدهی را صادر نماید. بر طبق این شکایات، دادگاه می تواند محرومیت های قانونی مانند قطع خدمات مشترک مانند آب، برق، گاز و شوفاژ را برای بدهکار اعمال نماید.

آیا واحدهای خالی از سکنه نیز مشمول پرداخت شارژ ساختمان هستند؟

طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها، تمام واحدهای مجتمع ها اعم از خالی یا پر، موظف به پرداخت شارژ به صورت ماهیانه می باشند؛ با این تفاوت که واحدهای خالی از پرداخت هزینه های مشترک ساختمان معاف هستند و تنها باید هزینه های ثابت را پرداخت کنند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ما به معرفی انواع رو شهای مختلف برای محاسبه و پرداخت هزینه ها و شارژ ساختمان پرداختیم. همانطور که گفتیم شارژ ساختمان می تواند به گونه های متفاوتی از جمله واحدی، نفری، سهمی، متراژی، ترکیبی و … محاسبه شود.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفید و ارزنده ای را در اختیار شما کاربران همیشگی ما قرار داده باشد. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1811

به "معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان[" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 7 روش محاسبه شارژ ساختمان["

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید