برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی

به گزارش مجله دور زمین، قبل از سفر، انجام یکسری از کارها، لازم است. فرقی نمی کند که به سفری یک روزه می روید یا چند هفته ای قرار است از خانه دور باشید؛ باید قبل از سفر برای بعضی کارها تدارک دید.

برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی
سفر یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که هر انسانی می تواند داشته باشد. چه سفر تفریحی باشد و چه سفر زیارتی، با رعایت اصول و برنامه ریزی صحیح می توانیم از روزهایی که خارج از خانه سپری می کنیم لذت ببریم. اهمیت سفر به حدی زیاد است که به نوعی یک احتیاج روحی و جسمی است و باید به این احتیاج جوابگو بود. همانگونه که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: سافِرُوا تَصِحُّوا و تُرزَقُوا؛ مسافرت کنید تا تندرست بمانید و روزى داده شوید. [1]

اما قبل از حرکت مهم است یک فهرست آماده کنید و کارهای مهمی که قبل از شروع سفر و در هنگام سفر باید انجام دهید را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید تا زمانی که یک فهرست منظم و مناسب نداشته باشید، ممکن است بخش هایی را فراموش کنید و برای سفر شما مشکل ایجاد گردد.

چه سفر شما کوتاه مدت باشد و یا بلند مدت، نکاتی را باید بدانید تا از ایجاد مسائل پیشگیری کنید. ما در این مقاله سعی می کنیم مهم ترین نکاتی که باید قبل از سفر انجام دهید را فهرست کنیم. قطعا شما می توانید نکات بیشتری را به این موارد اضافه کنید، حتما موارد اضافه که مناسب شرایط شما است را در فهرست قبل از سفر خود آورید تا انجام آنها را از قلم نیاندازید.

3 مرحله مهم قبل از سفر عبارتند از:

  • آنالیز شرایط کلی و انتخاب برترین فرایند برای انجام سفر
  • تهیه فهرست کارهایی که باید قبل از حرکت انجام دهید
  • آنالیز نهایی فهرست قبل از حرکت

مهم ترین اقدامات قبل از سفر

1.پیش از سفر به خانواده، دوستان و همکاران خود خبر دهید
اگر می خواهید در سفر خیالی آسوده داشته باشید و از تماس های مکرر تلفن همراه جلوگیری کنید، حتما به دیگران قبل از سفر اطلاع رسانی کنید و مدت زمان سفر خود را اعلام کنید. شبکه های اجتماعی راهی ساده و مفید برای اطلاع رسانی به آشنایان و همکاران شما است. به عنوان مثال اگر قصد حج و زیارت خانه خدا را دارید، در پروفایل شبکه های اجتماعی خود این موضوع را اطلاع رسانی کنید.
2- از مدارک کپی و تصویر تهیه کنید
حتما قبل از سفر، از تمامی مدارک خود تصویر و کپی تهیه کنید. در این صورت اگر این مدارک را گم کردید مسائل پیش روی شما بسیار کمتر خواهند شد. حتما این تصاویر و مدارک را در دستگاه ها و محل هایی نگه دارید که از امنیت آنها مطمئن هستید.
3- وسایل الکترونیکی را خاموش کنید، آب و گاز خانه را قطع کنید
با این کار علاوه بر حفظ ایمنی خانه، در مصرف برق و هزینه های خود صرفه جویی می کنید.
4- برداشتن وسایل مهم را از قلم نیاندازید!
مدارک و کارت های بانکی، نقشه و دیگر وسایل الزامی سفر را از قلم نیاندازید. می توانید برای اینکه مطمئن شوید چیزی را جا نمی گذارید از مدت ها قبل از حرکت هر وسیله ای که احتیاج می بینید در سفر به همراه داشته باشید را در یک برگه فهرست کنید و قبل از سفر، با آنالیز فهرست از به همراه داشتن این وسایل مطمئن شوید[2].
5- وسایل الکترونیکی خود را کامل شارژ کنید
قطعا شما هم دوست ندارید در میانه راستا متوجه شوید موبایل همراه شما فقط 20 درصد شارژ دارد. پس حتما از یک روز قبل از سفر استفاده خود را از وسایل الکترونیک مدیریت شده انجام دهید و با حداقل 80 درصد شارژ در هر دستگاه سفر خود را شروع کنید. خرید پاوربانک در این موضوع می تواند به شما یاری کند.
6- یخچال خود را آنالیز کنید
اگر در یخچال مواد غذایی دارید که می دانید تا زمان برگشت شما از سفر خراب می شوند، حتما آنها را مصرف کنید و یا این مواد را به احتیاجمندان خیرات کنید. کلام خدا را به یاد داشته باشید و از قلم نیاندازید: وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِین؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید. [3]
7- برای راستا مواد غذایی برداری.
خرید تغذیه در فرودگاه و میانه راستا معمولا هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. پس بهتر است میزانی مواد غذایی برای طول راستا به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید میزان مواد غذایی که با خود بر می دارید بیشتر از حد مورد احتیاج شما نباشد تا اسراف نگردد.
8- بسته بندی مناسب وسایل و مواد غذایی
بسته بندی مناسب باعث می گردد مطمئن باشید به وسایل شما تا مقصد آسیبی وارد نمی گردد. مطمئن باشید به هیچ وجه دوست ندارید زمانی که به مقصد رسیدید مشاهده کنید ظرف ترشی باز شده است و تمام وسایل کیف را کثیف نموده است.با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ای که قرار است به آن سفر کنید لباس مناسب همراه خود داشته باشید.
9-وسایل مهم و ارزشمند خود را در نزد خود نگه داری.
برای اطمینان از امینت وسائل با ارزش مثل تلفن همراه، لپ تاپ، کیف پول و... حتما آنها را نزد خود نگه دارید. به عنوان مثال پول را در جیب شلوار یا لباس خود بگذارید و لپ تاپ را در کیفی که بر روی دوش خود انداخته اید، قرار دهید.
10- اقدامات لازم در مقصد را قبل از حرکت آنالیز کنید و انجام دهید.
در صورتی که می خواهید در هتل بمانید، قبل از حرکت هتل را رزرو کنید؛ پیش بینی آب و هوایی جاده و شهر مقصد را آنالیز کنید و لباس ها و ابزار های مناسب بردارید. هزینه ها را پیش بینی کنید و با میزان پول مناسب سفر خود را شروع کنید.
11- موارد ایمنی را انجام دهید
حتما قبل از شروع سفر، از امنیت خانه مطمئن شوید. حتما قبل از خروج در خانه را قفل کنید و وسایل مهم خود را در محیط های امن خانه نگهداری کنید. بعلاوه می توانید با خرید یک قفل قدرتمند و مناسب برای کیف خود، از دزدیده نشدن وسایل کیف خود اطمینان حاصل کنید.
12- تمام موارد فهرست سفر خود را چندین بار آنالیز کنید
همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، آنالیز نهایی فهرست سفر مهم ترین کاری است که باید قبل از حرکت انجام دهید. این آنالیز دو مرحله است: در مرحله اول باید آنالیز کنید آیا تمامی موارد مهم و مورد احتیاج را در فهرست آورده اید یا خیر و سپس آنالیز کنید تا تمامی این موارد صورت گرفته باشند. قبل از خروج از منزل، موارد صورت گرفته را تیک بزنید و دور مواردی که هنوز قادر به انجام آنها نیستید خط بکشید.

(به عنوان مثال ملاقات با دوستی قبل از سفر) بهتر است علاوه بر خود شما از فردی دیگر یاری بگیرید و او نیز در انجام شدن موارد فهرست نظارت داشته باشد. امیدواریم با رعایت و انجام نکات گفته شده و دیگر نکاتی که با آنالیز شرایط خود می توانید به فهرست اضافه کنید، سفر خوب و بدون مسئله ای را تجربه کنید.

پی نوشتها

  1. کنز العمّال : 17469
  2. www.mintnotion.com
  3. آیه 31 سوره اعراف
منبع: راسخون
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2077

به "برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی صحیح برای سفرهای بلند مدت و سیاحتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید