بازار اصفهان، یادگار تاریخی صفویان

به گزارش مجله دور زمین، بازار اصفهان

مطمئنا یکی از پر جاذبه تری شهرهای کشورمان را می توان استان اصفهان دانست که تاریخ و گذشته پر شکوهی در پس خود دارد، از قدیمی ترین شهرهای ایران که در آن موقع در جهان هم معروفیت داشته است. با توجه به تاریخی که اصفهان دارد اصلا شنیدن این موضوع که بناهای تاریخی فراوانی را در خود جای داده است تعجب آور نیست. این بار می خواهیم به سراغ یکی از زیباترین و دیدنی ترین بناهای این استان و کشورمان یعنی بازار اصفهان برویم که به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری ایران شناخته می گردد، بازاری که نه فقط یک تاریخ بلکه یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه و یادآور آن دوران است. بنایی که هم هنر، هم معماری، هم تاریخ و هم کاربری را در خود دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا به همره هم به این استان سفر کنیم و اطلاعات بیشتری از این بنا به دست بیاوریم.

بازار اصفهان، یادگار تاریخی صفویان

یکی از جهانگردی ترین شهرهای ایران که هم بین گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی بسیار شناخته شده است و هم هر سال جهانگرد ها و جهانگردان خارجی زیادی را به تماشا خود می کشاند، بازار اصفهان است. این بازار در دوران حکوکت صفویان و قاجاریان ساخته شده است و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی تجاری ایران محسوب می گردد. بازار اصفهان در قلب شهر اصفهان و میدان نقش جهان و حتی اطراف آن کشیده شده است.

بازار اصفهان از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که ورودی بازار اصفهان، بازار قیصریه نام دارد که به آن سر در قیصریه هم می گویند و یکی از مهم ترین قسمت های آن محسوب می گردد. این بخش از بازار هم مانند دیگر بخش های آن به دوران صفویان مربوط است و به وسیله یکی از معروف ترین معمارهای آن دوران به نام علی اکبر اصفهانی ساخته شده است. روی سردر این بخش از بازار می توان نقاشی های زیبای زیادی را دید که به جنگ شاه عباس با ازبکان اشاره دارد و او را در حال نبرد نشان می دهد.

بخش دیگری از نقاشی هایی که در بالای این سر در کشیده شده مربوط می گردد به شکارهایی که شاه عباس می نموده است که البته گذشت زمان و عوامل مختلف باعث شده تا بخش هایی از آن کاملا از بین برود. در کنار این سر در یا همان بازار قیصریه هم می توان دو سکوی بزرگ را دید که در دوران گذشته روی آن ها بساط می شده است البته سقف این سر در هم از هنرمندی های زیبا در امان نمانده و روی آن هم می توان کاشی کاری های تماشایی ای را دید.

بازار قیصریه در دوران صفویان از پر رونق ترین بازارهای ایران بوده است قیمت اجناسی که در آن داد و ستد می شده است هم بسیار بالا بوده است. در گذشته بازار قیصریه به عنوان مرکزی برای داد و ستد پارچه های گران قیمت محسوب می شده است، امروزه هم این بازار رونق خود را حفظ نموده است و هنوز هم در آن کالاهایی مثل انواع فرش و صنایع دستی داد و ستد می گردد.

این بازارها هم مثل دیگر بازارهای شهرهای دیگر بخش های مختلفی دارند مثلا راسته های مختلف مثل راسته سماور سازها، راسته هارونیه، راستای مقصود بیک و… برخی از راسته های این بخش از بازار را تشکیل می دهند. بازار قیصریه به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های بازار اصفهان در سال 1317 در لیست آثار ملی ثبت شد.

البته قیصریه با تمام اهمیتی که دارد تنها بخش این بازار است و همان طور هم که گفته شد بازار اصفهان از بخش های شناخته شده دیگری هم که تشکیل شده است که به ترتیب زیر هستند:

بازار زرگرها، بازار مسگرها، بازار تفنگ سازها، بازار کشفشدوزها، بازار عربان، بازار کلاهدوزها و بازار قنادها.

در بازار اصفهان چه بخریم؟

به نظر شما در این جهان کسی هم وجود دارد که از خرید فراری باشد؟ به خصوص وقتی که می توان با یک تیر چند نشان زد یعنی همزمان هم خرید کرد و هم فرصتی عالی برای تماشای تاریخ و معماری و تلفیق این دو در کنار هم داشت. اگر دوست دارید تا این اتفاق برایتان بیفتد و تجربه خرید را در کنار تماشای معماری های تاریخی داشته باشید، باید حتما در سفر به اصفهان ار این بخش هم تماشا کنید. در این بازارها می توانید اجناسی را پیدا کنید که در بازارهای دیگر و شهرهای دیگر مانند آن ها وجود ندارد.

یکی از برترین کالاهایی که در این بازار می توانید بخرید، ظرف های مسی و ظرف هایی است که روی آن ها هنرمندانه کار می گردد و نقش و نگاهای مخصوص کشیده گردد. علاوه بر خرید، می توانید نحوه ساختن و درست کردن این ظرف ها را هم ببینید که یکی دیگر از ابعاد مجذوب کننده بازدید از بازار اصفهان است.

چطور به بازار اصفهان برویم؟

از آن جا که این بازار در قلب شهر اصفهان و آن هم در میدان نقش جهان واقع شده است، دسترسی بسیار راحتی دارد. همین موضوع باعث می شوئ که بعد از بازدید از این بازار و در کنار آن بتوانید از دیگر جاذبه ههای گردشگری ای که در اطراف آن وجود دارد هم تماشا کنید.

چند نکته در خصوص بازار اصفهان که ضروری است بدانید

  • این بازار یادگار دوران صفویان است و یکی از معدود بازارهای تاریخی ایران است که تا این مقدار سالم مانده است و یکی از بزرگ ترین بازارهای ایران محسوب می گردد.
  • جالب است بدانید که این بازار یکی از آن بازارهایی است که در آن تعدادی از مغازه ها از حدود 200 سال پیش تا به امروز همچنان همان کالاهایی را به فروش می رسانند که قبلا هم می رسانده اند و امروزه هم همان گونه هستند.
  • مانند هر بازار قدیمی دیگری، قسمت های این بازار فقط محدود به فروشگاه ها نیست. در بازار اصفهان، آثار تاریخی دیگر مثل چندین مدرسه به نام های صدر، جارچی باشی، نیمارود و… و کاروان سراهای تارخی به نام های کاروان سرایگلشن، تیمچه ملک و… چندین حمام از دوران صفویان بر جای مانده است.
منبع: الی گشت
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2361

به "بازار اصفهان، یادگار تاریخی صفویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار اصفهان، یادگار تاریخی صفویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید