آیا عملکرد روده با سرماخوردگی های مکرر ارتباط دارد؟

به گزارش مجله دور زمین، سلامت روده بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد، همانطور که ارتباط قوی بین مصرف غذا و عبور آن از سیستم گوارش و شرایط روانی فرد وجود دارد.

آیا عملکرد روده با سرماخوردگی های مکرر ارتباط دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از الکوثر؛ عملکرد روده ارتباط نزدیکی با ریه ها و سیستم تنفسی دارد. این به عنوان محور روده-ریه شناخته می گردد، به گونه ای که بعضی از عناصر متابولیک را می توان به وسیله خون مبادله کرد که سپس می تواند یک اثر ضد التهابی در ریه ها ایجاد کند.

حتی با وجود علائمی که از قبل وجود دارد، می توان با متعادل کردن فلور روده بدن به اثرات مثبت دست یافت، زیرا فلور روده (میکروب های روده) دارای انواع مختلفی از میکروب ها، چه خوب و چه بد است. تعادل این باکتری ها برای حفظ سلامتی باید در روده و معده حفظ گردد. باکتری های مضر بیشتر از باکتری های خوب می توانند باعث بسیاری از بیماری ها شوند؛ بنابراین برعکس آن هم صادق است، وقتی فلور روده شما از تعادل خارج شده و احساس خوبی ندارد، عوامل بیماری زا به راحتی می توانند در بدن شما زنده بمانند و باعث بیماری شوند. به خصوص با علم مدرن که ثابت می نماید روده حاوی بیش از 70 درصد سلول های ایمنی است. به همین علت است که سیستم گوارش برای دفاع در برابر عفونت و عوامل بیماری زا لازم است؛ بنابراین اگر بیشتر مستعد سرفه، آبریزش بینی یا سایر علائم سرماخوردگی هستید، توصیه می گردد از روده خود مراقبت کنید.

رژیم غذایی و سبک زندگی شما مطمئناً بر وجود میکروبیوتای روده در داخل بدن تأثیر می گذارد؛ بنابراین قبل از هر چیز غذا های غنی از ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

سبوس گندم، ارزن و حبوبات نه تنها سرشار از فیبر هستند که به وسیله باکتری های روده متابولیزه می شوند، بلکه حاوی عناصر مفیدی مانند آهن هستند که به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی یاری می نمایند.

غذا های غنی از اسید فولیک مانند کلم، کلم بروکلی، سویا، انواع توت ها و کاهو نیز برای سلامت روده بسیار مفید هستند. حبوبات، گندم کامل و ماهی، روی و مرکبات، ویتامین C بدن و روده ها را تامین می نمایند.

برای مبارزه با سرماخوردگی مکرر:

1. بیرون بروید و از آفتاب لذت ببرید. زیرا این امر بر فراوری ویتامین D بدن تأثیر می گذارد.

2. مکمل غذایی در زمانی که رژیم غذایی روزانه کافی نیست به برطرف احتیاج های روزانه یاری می نماید.

3. ورزش و حرکت منظم باعث تحریک گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

4. بعلاوه مطمئن شوید که سبک زندگی بدون استرس و خواب کافی دارید.

5. از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها خودداری کنید. این دارو ها می توانند باکتری های خوب را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2126

به "آیا عملکرد روده با سرماخوردگی های مکرر ارتباط دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا عملکرد روده با سرماخوردگی های مکرر ارتباط دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید