10 مورد از افسانه ها و اسطوره های تایلندی

به گزارش مجله دور زمین، افسانه های تایلندی

هر کشور افسانه ها و اسطوره های مخصوص خودش را دارد و تایلند هم با سایرین فرقی ندارد. این کشور پر از داستان های تاریخی مختلف درباره پادشاهان و سلاطین، ارواح خبیث و سرگردان و نمادهای ملی است. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا 10 مورد از مشهورترین افسانه های تایلندی و اسطوره های آنان را به شما معرفی کنیم. روایت های که با گذشت سال های مختلف سینه به سینه منتقل شده اند و البته هیچ معلوم نیست آن چه امروز گفته می گردد شباهتی به داستان اولیه اش داشته باشد یا نه! بسیاری از ملت ها در طول تاریخ به چیزهای عجیب و روایت های باورنکردی باور داشتند اما خرافاتی بودن بیش از حد تایلندی ها باعث جاودانگی چنین روایت هایی شده است.

10 مورد از افسانه ها و اسطوره های تایلندی

با تور ارزان تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

نبرد فیلی نارسوان | Naresuans Elephant Battle

این داستان از زمانی که تایلند با نام مقر پادشاهی آیوتایا شناخته می شد برجا مانده است. تایلندی ها باور دارند دوران فرمانرواری پادشاه نارسوان مشهورترین نبردهای تاریخ تایلند به وقوع پیوستند. او سوار بر فیل ولیعهد برمه، مینگایا سوا را به نبرد تن به تن دعوت کرد. ولیعهد به دعوتش پاسخ مثبت داد و در نتیجه نارسوان پیروز شد حریفش را شکست دهد و جانش را بگیرد. این پیروزی مقدمه پیروزی بعدی تایلندی ها در جنگ شد. اگر چه در حال حاضر تایلندی ها باور دارند که فیل سواری کار بسیار ناشایسته ای است باز هم بسیاری از آنان به این مورد از افسانه های تایلندی باور دارند و به آن افتخار می نمایند.

کراسو | Krasue

یکی از مخوف ترین ارواح تایلندی، کراسو زن جوانی است که به ظاهر عاشق یک نجیب زاده شده بودولی پنهانی عاشق سرباز رده پایین سیامی شده بود. آن ها شب ها یواشکی در جنگل با هم دیدار می کردند. عشق ممنوعه میان آن ها پنهان نماند و نجیب زاده از رابطه میانشان مطلع شد.

او تصمیم گرفت کراسو را زنده زنده در آتش بسوزاند و سرباز را مجبور کرد که شاهد این صحنه باشد. اشک ها و ضجه های عجیب و غریب او به گوش ساحره ای در جنگل رسید.

افسانه های تایلندی می گویند این جادوگر با خواندن طلسم کوشش کرد مانع سوختن او گردد اما بیش از حد دیر رسیده بود و وردهایش تنها بر بخش های دخلی، امعا و احشام و سرش اثر کرد. پس از مرگ او، سرباز نیز به اعدام محکوم شد. چند سال بعد، نجیب زاده عشق را در چشمان زن دیگری یافت. آن ها ازدواج کردند و پس از گذشتن مدتی انتظار به دنیا آمدن فرزندی را می کشیدند.

پس از گذشت چند ماه مردم ادعا می کردند زنی را در اطراف خانه نجیب زاده دیده اند که سرش از بدنش جداست و دل و روده اش آویزان هستند. خبرها به گوش نجیب زاده رسید اما اعتنایی نکرد و به دیدن زن باردارش رفت. وقتی به اتاق زنش به سر جدا شده او روبرو شد. در حالی که شکمش را بریده بودند و نوزاد دنیا نیامده را به قتل رسانده بودند.

گفته می گردد که روح سرگردانش شب ها به دنبال غذا راهی خیابان ها می گردد و از خون، گوشت و مدفوع حیوانات تغذیه می نماید. اگر از تایلندی ها دربار کراسو پرس و جو کنید می بینید که عده زیادی مدعی هستند او را شبی سرگردان در خیابان دیده اند و بسیاری اعتقاد دارند زنان باردار برای در امان ماندن از دست کراسو نباید شب تنها بخوابند.

مائی ناک | Mae Nak

تایلند سهم زیادی از داستان های پر از ارواح و شبه ها را در دنیا دارد اما شاید هیچ کدام از وحشتناکتر از مائی ناک نباشد. ناک زنی باردار عاشق شوهرش بود، شوهر او را به جنگ فرستادند. در زمان غیبت همسر، مادر و کودک هر دو هنگام زایمان فوت کردند. هنگامی که مرد از جنگ برگشت، با دیدن همسرش که زیباتر از همیشه بود و فرزندش که به طور غیر قابل توصیفی دوستش داشت بسیار خوشحال شد. روزها و ماه ها گذشت و او متوجه رفتارهای عجیب و غریب همسایگانش شد. او متوجه شد که شهفرایندان هنگام دیدنش در بازار و مغازه ها ازش دوری می نمایند. همه کنار می فرایند تا او زودتر کارش را انجام دهد و مغازه را ترک کند.

فکر و خیال ها را کنار گذاشت و به زندگی ادامه داد. یک روز بی خبر تصمیم داشت زنش را غافلگیر کند، پشتش پنهان شده بود ک دید برای برداشتن شانه اش از زمین دستش را 1.5 متر از بدنش دراز کرد و آن را برداشت. نا امید همان جا ماند و دید فرزندش هم مثل مادرش است. با دیدن این تصاویر وحشت زده به نزد راهب رفت.

خاتمه او فهمید که مائی ناک و فرزندش هنگام زایمان و به خاطر آب و هوای سخت و نداشتن یاری کشته شده اند. مردم شهر به راهب گفته بودند که روح هر کسی را که درباره نائی ماک به شوهرش حرفی بزند خواهد کشت و به همین دلیل او از راه دوری به این جا آمده بود.

طبق افسانه های تایلندی در نهایت، شبح مائی ناک شوهرش را در داخل معبد پیدا کرد و از او خواسته بود تا سر خانه و زندگیشان برگدد. خاتمه روح سرگردانش توسط کشیشی که شوهر را طعمه قرار داده بود تطهیر شد.

فرا لانگ فور تاد | Phra Luang Phor Tuad

این مورد از افسانه های تایلندی درباره یکی از مورد احترام ترین کشیش ها در تاریخ تایلند است که فرا لانگ فور تاد نام دارد. او زمانی که کودکی بیش نبود ماری به دورش حلقه زد، مار کودک را گاز نگرفت، در عوض از دهانش مرواریدی بهش داد و محل را ترک کرد. پس از فور تاد راهب شد سوار قایق راهی آیوتایا شد، قایقشان در راستا گرفتار طوفان گشت. در حالی که سایر سرنشینان فکر می کردند که فور تاد عامل ایجاد طوفان است می خواستند او را از قایق بیرون پرت نمایند که ناگهان آب دریاها را آرام ساخت و آب کنار قایق را تبدیل به آب قابل آشامیدن کرد. بعد ها با حل کردن معمایی که هیچ کس توانایی حل کردنش را نداشت بر شهرتش افزوده شد.

افسانه ها می گوند که فور تاد 120 سال عمر کرد و امروز بسیاری از اهالی کشور با پوشیدن لباس های که نفش او را دارند کوشش می نمایند بگویند که یاد اسطوره تایلندی نمرده است.

نانگ تا خیان | Nang Ta-Khian

نانگ تا خیان روحی است که می گویند در میان درختان عظیم قدیمی ساکن است. بریدن این درختان عظیم باعث فعال شن نفرین او خواهد شد. اگر با چوب این درختان قایقی ساخته گردد قطعا غرق خواهد شد و اگر هم با آن خانه ای بسازند پس از گذشت مدت مشخصی فرو خواهد ریخت. (حد اقل این مورد از افسانه های تایلندی باعث حفاظت از طبیعت شده است)

گاهی شاهد هستیم که بعضی از افرادی که به این افسانه ها باور دارند راهی جنگل می شوند و در میان درختان وردهایی را می خوانند که کوشش دارد نفرینشان را بردارد و اینگونه اگر کسی ندانسته و از روی ناآگهای از چوب ها استفاده کرد دچار مسئله ای نگردد.

حتی گروهی هم اعتقاد داراند که اگر برای ساخت خانه مردم عادی از این چوب ها استفاده گردد نفرین رویشان اثر می نماید اما اگر مبلغان مذهبی چوب ها را ببرند و برای ساخت بناهای مذهبی از چوب ها استفاده شوید هیچ مسئله ای پیش نخواهد آمد.

هنوز هم تایلندی های زیادی به این روایت اعتقاد دارند و سعی می نمایند هرگز درختان جنگل را قطع ننمایند تا روح سرگردان نانگ تا خیان سراغشان نیاید.

فی دیپ جین | Phi Dip Jiin

مانند جیانگ شی (روح سارق سرگردان) که افسانه های رایج در بین چینی ها است، فی دیپ جین نیز یکی از افسانه های تایلندی درباره روحی بی رحم است که در اطراف جنگل و در حالی که شبیه به نجیب زاده لباس پوشیده بر روی یک پا تکیه می زند و منتظر طعمه های خود می ایستد. او به سراغ افراد زیرک و چابک می رود. اعتقاد بر این است که روح خستگی ناپذیر مانند مرگ خوارهای داستان هری پاتر روح افراد را بیرون می کشد و مانند خون آشام ها خونشان را می خورد تا جایی که دیگر حتی قطره خونی در بدنشان باقی نماند. بهترین عکس العمل در برابر این ارواح خبیث تایلندی بالا رفتن از نزدیک ترین درخت یا هرچیزی است که روح ها نتوانند از آن بالا بیایند.

نای خانم تام | Nai Khanom Tom

نای خانم تام به عنوان پدر موی تای، یک زندانی تایلندی در جنگ برمه مورد احترام نهاده شد. برمه ای ها می خواستند هنر رزمی خود را با هنر رزمی تایلند مقایسه نمایند و به همین دلیل بهترین جنگجویان حاضر در میان زندانیان تایلندی را برای شرکت در رقابتی دعوت کردند. نای خانم تام در این نبرد شرکت کرد و 10 تن از مخالفان را شکست داد. تحت تاثیر قرار دادن پادشاه باعث آزادی شد و نای خانم تام از آن موقع به عنوان یک اسطوره ملی مورد احترام تایلندی ها نهاده شده است.

فرا چائو سوآ | Phra Chao Sua

فرا چائو سوآ یا یا پادشاه ببرها، از سال 1702 تا 1709 حاکم تایلند بود. این مرد به خاطر علاقه اش به ورزش، به ویژه Muay Thai شناخته شده بود. پادشاه چنین هوادار عظیمی از این ورزش ملی تایلند بود که اغلب با لباس مدل در مسابقات شرکت می کرد و یکبار توانست قهرمان رقابت ها بگردد، حتی علی رغم قهرمانی اش هم هیچگاه هویت واقعی خود را فاش نکرد. او بعدها به الکل اعتیاد پیدا کرد و در زمان حکومتش یک قحطی مرگبار سراسر کشور را فرا گرفت. با این حال هنوز هم مردم به عنوان یکی از اسطوره های تایلندی از وی یاد می نمایند.

نیگا | The Naga

شما احتمال مجسمه هایی را در بناهای مذهبی تایلندی دیده اید که شبیه به یک مار یا اژدها هستند، اما در حقیقت هیچ کدام از این ها نیستند. آنها نیگا هستند موجودات نیمه الهی که در اعتقادات عجیب و غریب مردم این منطقه وجود دارد. مردم محلی اعتقاد دارند که نیگا در رودخانه Mekong زندگی می نماید. نکته جالب آن جا است که، آنها فکر می نمایند که علت پدیدار شدن نقاط نورانی در آسمان رودخانه همین نیگاها هستند. این نقاط نورانی هر از گاهی در آسمان رودخانه دیده می گردد و افسانه های محلی می گویند که نیگا در حال دور نگهداشتن ارواح خبیثه از مردم این منطقه است و به همین دلیل به نیگا علاقه بسیاری دارند. البته به خاطر اعتقادات مردم نباید در این رود شنا کنید. دلیل این پدیده هم احتمالا شلیک تیرهایی در آن سمت رودخانه و انعکاسش در آب است.

کوه زنی که بخواب رفته

طبق افسانه های تایلندی، کوه Doi Nang Non در چیانگ رای به خاطر شکل غیر معمولی خود دلیل موجهی دارد. کوه شبی به زنی است که آرام بخواب رفته است. نامزد یک شاهزاده خانم زیبا او را رها کرد و شاهزاده باردار را تنها گذاشت. او به آرامی در انتظار همسرش ماند و همیشه در جست و جوی او بود و همیشه می ترسید که برای همیشه او را از دست داده باشد. پس از چند روز پیاده روی سر انجام روی زمین نشت و بالاخره متوجه شد که معشوقه اش او را ترک نموده است. افسانه های تایلندی می گویند که همان جا روحش بدنش را ترک کرد و جسم بی روحش رفته رفته عظیم تر شد. تا این که سر انجام تبدیل به کوهی شد که امروز می بینید. رشته کوه Doi Nang Non یا زنی که بخواب رفته است.

اگر قصد سفر به کشور اسراسر آمیز تایلند و آشنایی به شگفتی های آن را دارید پیشنهاد می کنیم راهنمای سفر به تایلند را مطالعه کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 979

به "10 مورد از افسانه ها و اسطوره های تایلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از افسانه ها و اسطوره های تایلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید