ورزش زومبا چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

به گزارش مجله دور زمین، ورزش زومبا چیست؟ یک پاسخ کلی این است که زومبا یک تمرین ورزشی با الهام از پایکوبی لاتین است که در درجه اول یک تمرین هوازی و در عین حال بسیار سرگرم کننده است. حرکت با ضربات موسیقی سالسا، فلامنکو و مرنگو دقیقا همان چیزی است که زومبا را بسیار محبوب نموده است. زومبا از محبوب ترین کلاس های ورزشی گروهی در دنیا است.

ورزش زومبا چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

بعید است کسی به این ورزش علاقه مند گردد و بعد بتواند آن را کنار بگذارد. این تمرین ورزشی که بیشتر شبیه یک مهمانی پایکوبی به نظر می رسد یک برنامه محبوب برای افرادی در سراسر دنیا است که به تناسب اندام فکر می نمایند. عرق کردن در کلاس های 60 دقیقه ای به طور میانه 369 کالری می سوزاند. یک تمرین کاردیو که چربی ها را آب می نماید، قسمت میانی بدن شما را تقویت می نماید و انعطاف پذیری را بهبود می بخشد. زومبا در حال حاضر به وسیله 15میلیون نفر در 180 کشور دنیا تمرین می گردد.

درباره اینکه ورزش زومبا چیست و فواید سلامتی آن کدام است، در این مطلب بخوانید.

ورزش زومبا چیست؟

زومبا یک تمرین ورزشی الهام گرفته از پایکوبی لاتین است که در کلمبیا به وسیله مربی تناسب اندام مشهور آلبرتو بتو پرز در دهه 1990 ایجاد شد. این ورزش بیشتر با عنوان پایکوبی و نه تمرین ورزشی توصیف می گردد، زیرا شرکت نمایندگان تشویق می شوند بیشتر از اینکه دقیقاً حرکات را دنبال نمایند، با ضرب آهنگ موسیقی پیش بروند.

برخلاف سایر کلاس های تناسب اندام، مانند ایروبیک یا پیلاتس، زومبا یک نام تجاری است که به کلاس ها، برنامه ها و خدمات ارائه شده به وسیله برند Zumba Fitness، LLC اشاره دارد. این بدان معناست که در بسیاری از کشورها فقط کسانی که از این شرکت مجوز گرفته اند می توانند کلاس های زومبا را ارائه دهند. مربیان قبل از اینکه بتوانند برای آموزش زومبا مجوز بگیرند، باید به وسیله این شرکت آموزش ببینند.

اما به هر حال زومبا یک تمرین ورزشی است. در درجه اول یک فعالیت قلبی عروقی یا کاردیو که به ایجاد استقامت در حین سوزاندن کالری یاری می نماید. زومبا را می توان هر چند وقت یک بار که دوست داشتید به برنامه هفتگی خود اضافه کنید. اگر می خواهید به طور منظم آن را انجام دهید تا زمانی را در هفته خود برای سایر انواع تمرینات اختصاص دهید، یک تا سه بار در هفته ایدئال است.

همراه آن دو تا سه روز در هفته تمرینات قدرتی را به برنامه خود اضافه کنید. این کار یاری می نماید قدرت خود را افزایش دهید و خطر آسیب دیدگی را در طول کلاس های زومبا و خارج از آن کاهش دهید.

فواید زومبا برای سلامتی

این تمرین فواید زیادی برای سلامتی دارد. کلاس های منظم زومبا یک نوع موثر از فعالیت هوازی است که آمادگی قلبی عروقی شرکت نمایندگان را بهبود می بخشد و ممکن است قدرت و انعطاف پذیری را نیز بهبود بخشد. ورزش زومبا برای کاهش وزن موثر است.

مانند سایر فواید ورزش هوازی برای بدن، زومبا نیز با بهبود شاخص های سلامت قلب و عروق مرتبط است. در یک مطالعه کوچک برای یافتن اینکه فایده ورزش زومبا چیست، زنان چاق کم تحرک پس از شرکت در دو کلاس هفتگی زومبا به مدت 12 هفته، کاهش قابل توجهی در فشار خون و تری گلیسیرید (نوعی چربی موجود در خون) مشاهده کردند.

به علاوه، بسیاری از مردم تمرینات پایکوبی مانند زومبا را راهی عالی برای کاهش استرس می دانند. این کلاس ها سرگرم نماینده هستند ولی گاهی شرکت نمایندگان از کلاس زومبا به عنوان درمان یاد می نمایند.

تحقیقاتی درباره خواص ورزش زومبا برای سلامت روان وجود ندارد، اما بعضی از مطالعات به طور کلی ورزش را با مزایای تقویت خلق و خو مرتبط می دانند. مطالعه ای که در مارس 2018 در Frontiers in Psychology منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات روانی پس از یک دوره ورزش میانه، بهبود خلق و خوی خود را مشاهده نموده اند.

برای کاهش وزن چقدر باید ورزش کنیم؟ مانند هر شکل دیگری از ورزش، برای بهره مندی از این فواید باید به طور منظم زومبا را انجام دهید. 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت میانه که باید حداقل هر هفته برای به دست آوردن سلامتی مطلوب انجام دهید.

زومبا را می توان به صورت روزانه انجام داد، تا زمانی که فرد تحمل آن را داشته باشد. یا می توان آن را به صورت متناوب همراه با سایر اشکال ورزش مانند پیاده روی یا وزنه برداری انجام داد.

فواید ورزش زومبا برای لاغری و تناسب اندام

زومبا ممکن است به کاهش وزن یاری کند، زیرا شامل حرکت است و بنابراین کالری می سوزاند. در مطالعه ای نشان داده شد که زنان سالم به طور میانه 9.5 کالری در دقیقه در طول کلاس زومبا سوزانده اند. این کالری در دقیقه بیشتر از سایر کلاس های تناسب اندام محبوب، مانند یوگای قدرتی، کیک بوکسینگ کاردیو و ایروبیک است.

تحقیقات نشان داده که زومبا از نظر بهبود VO2 max، معیاری برای ظرفیت هوازی و آمادگی قلبی عروقی موثر است. زومبا شامل انواع حرکت ورزشی برای لاغری شکم و پهلو است.

آیا زومبا ورزش هوازی است؟

بله، فواصل زیاد و کم حرکات، زومبا را به یک تمرین قلبی عالی تبدیل می نماید. تمرینات سنتی زومبا بر تقویت عضلات مرکزی بدن تاکید دارند، در حالی که تمرینات زومبا تونینگ و تمرینات زومبا استپ حرکاتی را برای ساخت عضلات در بازوها، پاها و عضلات باسن اضافه می نمایند.

شاید بخواهید بدانید تمرین هوازی چیست و زومبا بهتر است یا ایروبیک؟ زومبا ورزشی در حال پایکوبییدن است و بدن شما را کاملاً یکدست خسته می نماید. ایروبیک به گونه ای طراحی شده است که روی هر قسمت از بدن به صورت جداگانه کار کند و شامل دمبل ها و وزنه هایی است که به شما قدرت اضافی می دهد. پس ایروبیک در تمرینات عضلانی برنده است. هر دو موثر و با نکات مثبت و منفی همراه هستند. زومبا یک مهمانی سرگرم نماینده است که می توانید در آن وزن کم کنید و از هر دقیقه آن لذت ببرید. ایروبیک به کاهش وزن یاری می نماید اما اثرات آن در مقایسه با زومبا کندتر است.

فواید ورزش زومبا برای بانوان

زومبا فقط برای خانم ها نیست. زومبا به وسیله یک مرد آغاز شده و بسیاری از مردان زومبا را تمرین می نمایند. اما بعضی از حرکات قطعاً می تواند مردان و زنان را از منطقه ها امن خود خارج کند. اگر دوست دارید بپایکوبیید، این ورزش برای هر کسی مناسب است. بعضی از رایج ترین فواید زومبا عبارت اند از یاری به کاهش و مدیریت وزن. زومبا تمرین قلبی عالی و بهبود دهنده انعطاف پذیری، استقامت و هماهنگی و تعادل است. استرس را کاهش می دهد و خلق و خوی شما را خوب می نماید.

مزایای زومبا برای زنان واقعاً زندگی آن ها را تغییر می دهد. این تمرین پایکوبی با انرژی بالا، دنیای تناسب اندام، به ویژه در میان زنان را مجذوب خود نموده است.

ورزش زومبا برای چه افرادی و چه سنی مناسب است؟

زومبا برای همه طراحی شده است، بدون احتیاج به تجربه پایکوبی یا تمرین تناسب اندام. افراد در سنین مختلف، تیپ های بدنی، پس زمینه، سطح پایکوبی و تناسب اندام، همه دور هم جمع می شوند تا با زومبا خوش بگذرانند و اندام فوق العاده ای پیدا نمایند.

از آنجایی که زومبا گزینه های مختلفی را ارائه می دهد، هواداران آن ادعا می نمایند که برای همه سنین ایمن است، به این معنی که همه می توانند در آن شرکت نمایند. بعضی از کلاس ها به طور خاص برای افراد مسن برگزار می گردد. زومبا تمرینی ایمن، مفرح و موثر برای بیشتر افرادی است که می خواهند تناسب اندام و سلامت قلبی عروقی خود را به وسیله پایکوبی افزایش دهند. این برنامه دارای مضرات کمی است، اما اقدامات احتیاطی کلی باید هنگام آغاز هر برنامه تمرینی تازه انجام گردد.

عوارض ورزش زومبا

زومبا یک روال سریع دارد که باید دنبال گردد. در حین اجرای پایکوبی زومبا تقریباً تمام عضلات بدن خود را حرکت خواهید داد. این امر باعث تعریق و تحرک زیاد با وقفه های کوتاه می گردد. اگر در حین پایکوبی به مقدار کافی آب ننوشید منجر به کم آبی بدن می گردد.

در حالی که این حرکات می توانند یک تمرین عالی باشند، ممکن است به مفاصل، ماهیچه ها و رباط ها فشار وارد نمایند. مهم است که به بدن خود گوش دهید، با سرعتی مناسب آغاز کنید و به تدریج شدت را افزایش دهید تا از فشار بیش از حد یا آسیب تماشا جلوگیری کنید.

در این ورزش حرکات پهلو به پهلو بسیار زیاد است که باید باسن، زانوها، پاها و مچ پاها را هماهنگ کنید تا در یک جهت حرکت نمایند. اگر به یک جهت بروید و مفصل در آن جهت با شما همراه نگردد، امکان آسیب وجود دارد.

شایع ترین مضرات ورزش زومبا که احتیاج به درمان دارند، پیچ خوردگی مچ پا، آسیب های همسترینگ، اسپاسم عضلانی و آسیب ساق پا هستند. گرم کردن سریع و حرکات جانبی در زومبا ممکن است شرایط ناپایداری ایجاد کند.

حرف آخر

اگر پایکوبی یا پایکوبی سریع یا موسیقی الهام گرفته از لاتین را دوست ندارید، زومبا ممکن است برای شما مناسب نباشد. اگر در پی یک تمرین پایکوبی گروهی اعتیاد آور و پرانرژی با موسیقی شاد هستید، زومبا برای شما عالی است. زومبا ممکن است برای همه مناسب نباشد. در صورت داشتن بیماری مزمن قلبی، فشار خون بالا یا مسائل اسکلتی عضلانی مانند آرتریت، احتیاط و قبل از امتحان زومبا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 شهریور 1403 بروزرسانی: 24 شهریور 1403 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2474

به "ورزش زومبا چیست و برای چه کسانی مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش زومبا چیست و برای چه کسانی مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید