قلعه بلگراد، نماد تاریخ و فرهنگ صربستان

به گزارش مجله دور زمین، قلعه بلگراد | Belgrade Fortress

بلگراد مرکز زیبای کشور صربستان است و در میانه دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته است. این شهر بزرگ ترین شهر صربستان نیز محسوب می گردد و علاوه بر طبیعت زیبا و نفس گیر، جاذبه های تاریخی فراوانی نیز در خود جای داده است. مهم ترین و دیدنی ترین جاذبه گردشگری بلگراد قلعه بلگراد و پارک کالمگدان است که به نماد شهر بلگراد تبدیل شده است. قلعه بلگراد بر فراز تپه ای مرتفع در شهر بلگراد واقع شده و از بالای قلعه می توان محل تلاقی دو رود دانوب و ساوا را دیدن کرد.

قلعه بلگراد، نماد تاریخ و فرهنگ صربستان

این قلعه به مدت 16 قرن بارها و بارها ویران شده و مجددا بازسازی شده است و همچنان با شکوهی هرچه تمام تر به عنوان نماد مرکز صربستان پابرجا مانده است. اگر قصد سفر به بلگراد را دارید بازدید از این قلعه را حتما در اولویت قرار دهید. با بازدید از قلعه بلگراد به تاریخ شهر بلگراد سفر می کنید و از زیباترین منظره طبیعی بلگراد لذت خواهید برد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به قلعه بلگراد در صربستان بزنیم.

موقعیت مکانی

قلعه بلگراد در ارتفاع 125.5 متری از سطح دریا و روی صخره ای مرتفع واقع شده است و از آن جا می توان محل تلاقی رودخانه های ساوا و دانوب را دیدن کرد. موقعیت مکانی قلعه و قرارگیری در مجاورت رود باعث شده یکی از زیباترین منظره ها و منظرههای طبیعی بلگراد به وجود بیاید که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. در اطراف قلعه بلگراد سه خیابان قرار داد و به وسیله این خیابان ها می توانید به قلعه برسید: بلوار Petar Bojović، Tadeusz Kościuszko و Pariska. ریل راه آهن نیز در امتداد رود واقع شده است.

تاریخچه قلعه بلگراد

قلعه بلگراد قدیمی ترین بخش و قلب شهر بلگراد محسوب می شود. برای قرن های متمادی، ساکنین بلگراد در محدوده حصار قلعه بلگراد زندگی می نموده اند و به همین علت، تاریخ قلعه بلگراد به نوعی تاریخ شهر بلگراد است. اولین نشانه ها از شهر بلگراد به قرن سوم قبل از میلاد برمی شود. در آن موقع قوم سلت با پیروزی بر قوم های رقیب در این منطقه ساکن شدند. قلعه شهر بعدها به وسیله رومی ها تصرف شد و به بخشی از مرزبندی نظامی امپراتوری رم تبدیل شد.

قلعه بلگراد در طول قرن ها بارها فروریخته و مجددا بازسازی شده است. حملاتی که به وسیله گوت ها و هون ها انجام شد به دفعات باعث ویرانی قلعه شد. طبق افسانه ها محل دفن آتیلا، رهبر مشهور قوم هون، زیر قلعه بلگراد واقع شده است. در سال 476 بلگراد دوباره به خط مرزی بین دو امپراتوری آن موقع تبدیل شد: امپراتوری رم شرقی و امپراتوری رم غربی.

پربازدید ترین نقطه در مرکز صربستان

قلعه بلگراد از دژ قدیمی و پارک کالمگدان تشکیل شده است و در محل تلاقی رودخانه ساوا (Sava) و دانوب (Danub) در شهر بلگراد واقع شده است. این مجموعه در فهرست میراث فرهنگی صربستان واقع شده است و تحت حفاظت دولت واقع شده است. قلعه بلگراد را به جرات می توان پربازدیدترین و مشهورترین جاذبه گردشگری مرکز صربستان دانست.

این قلعه آنقدر مجذوب نماینده است که اگر حتی یک نصفه روز را قرار است در بلگراد سپری کنید پیشنهاد ما به شما بازدید از قلعه بلگراد است. نکته حائز اهمیت این است که ورود به قلعه کاملا رایگان است و گردشگران می توانند بدون تهیه بلیت از این قلعه تاریخی بازدید نمایند. البته از آنجا که قلعه نیازی به ورودی ندارد آمار دقیقی از بازدیدنمایندگان وجود ندارد، اما تخمین زده می شود که سالانه 2 میلیون مسافر از قلعه بلگراد بازدید می نمایند. این مجموعه به صورت 24 ساعته باز است و پذیرای گردشگران است.

ویژگی های قلعه بلگراد

قلعه بلگراد به چهار بخش تقسیم می شود. از این چهار بخش، دو بخش خود قلعه هستند (Donji and Gornji Grad) و دو بخش دیگر پارک کالمگدان امروزی را تشکیل می دهد. امروزه قلعه بلگراد از قسمت هایی به نام بالا شهر، پایین شهر و همینطور فضای سرسبز بسیار وسیع جلوی قلعه به نام کالمگدان تشکیل شده است. واژه کالمگدان را ترک ها بر این محوطه گذاشتند: کاله (kale) به معنای شهر و قلعه است و مگدان (megdan) در ترکی معنای زمین را می دهد. پارک کالمگدان که امروزه زیباترین و وسیع ترین پارک در بلگراد است روزگاری محل مبارزه و جنگ با دشمنان بوده است.

بالا شهر، اصلی ترین بخش و قلب قلعه بلگراد محسوب می شود . این بخش آخرین سد دفاعی بلگراد در برابر دشمنان و محل سکونت فرماندهان بوده است. یکی از دیدنی ترین قسمت های بالا شهر ویکتور است که سمبل شهر بلگراد محسوب می شود. ویکتور پیکره بسیار بزرگ یک مرد است که از جنس برنز ساخته شده است. شمشیری در دست راست و کبوتری در دست چپ این مجسمه به چشم می خورد. مجسمه ویکتور 14 متر ارتفاع دارد و روی سکویی سنگی قرار گرفته است.

سند تاریخی صربستان

قلعه بلگراد گواهی بر تاریخ پرفراز و نشیب این منطقه است و هر قسمت داستانی شنیدنی از یک دوره تاریخی را بازگو می نماید. برج ساعت یا Sahat tower امروزه نیز همانند روزگار گذشته پابرجا و باشکوه به جای مانده است. اگر به تاریخ جنگ علاقه دارید می توانید از موزه نظامی در پایین شهر و برج Nebojša tower بازدید کنید.

منظرهی شهر و رودخانه های دانوب و ساوا از فراز قلعه بلگراد بسیار زیبا و نفس گیر است. از آن جا می توان بنای ویکتور را بالای دیوارهای شهر ببینید. ویکتور که به معنای پیروزی است نماد شهر بلگراد و پیروزی این شهر در دوره های مختلف بوده است.

پارک کالمگدان | Kalemegdan Park

در مجموعه پارک کالمگدان و قلعه بلگراد موزه ها و گالری های مختلفی وجود دارد. بعلاوه رستوران، زمین بازی و باغ وحش بلگراد نیز در این منطقه واقع شده است. در تابستان این پارک فضایی بسیار مناسب برای پیک نیک و سرگرمی ایجاد می نماید و در زمستان نیز به مکانی ایده آل برای اسکی و اسکیت روی یخ تبدیل می شود. در پارک کالمگدان حیوانات مختلفی زندگی می نمایند و اگر خوش شانس باشید می توانید حیواناتی مثل سنجاب را از نزدیک ببینید. پیاده روی در پارک به تنهایی سرگرمیی لذتبخش است، اما اگر حوصله پیاده روی ندارید می توانید با سوار شدن به قطارهای کوچک سرگرمیی در پارک گردش کنید.

منبع: wikiwand.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2282

به "قلعه بلگراد، نماد تاریخ و فرهنگ صربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بلگراد، نماد تاریخ و فرهنگ صربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید