ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران: اعتیاد به غذای ناسالم به همان اندازه که غیر واقعی به نظر می رسد، صحت دارد. مطالعات به روشنی نشان داده اند که در واقع افراد برای خوردن غذای ناسالم اشتیاق دارند و به همین دلیل است که بی احتیاطی در خوردن آن مشکل ایجاد می نماید. طبق یافته ها، اشتیاق مردم برای خوردن غذای ناسالم به گونه ای است که باعث می گردد آن ها به راحتی قادر به مقابله با وسوسه خوردن نباشند.

ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!

دلیلش این است که صنایع غذایی با استفاده از مقادیر چربی و قند و نمک به همراه مواد افزودنی، نه تنها افراد را به مصرف مواد غذایی ناسالم جلب می نماید، بلکه باعث می گردد آن ها با وجود این که سیر شدند، غذای بیشتری بخواهند.

غذای ناسالم و قنددار باعث می گردد کم تر فعال باشید و حذف آن ها از رژیم غذایی چالش برانگیز است. اما هنوز امید باقی ست. به یاد داشته باشید چند روش مشخص به شما یاری می نمایند این عادت را ترک کنید. حتی اگر عاشق غذای ناسالم هستید! فقط کافی است این روش ها را به طور منظم تمرین کنید تا به عادت تبدیل شوند.

ادامه این مطلب را بخوانید تا دریابید چطور می توان با استفاده از 8 روش ذهن خود را طوری تربیت کنید که از غذای ناسالم متنفر گردد.

1. روح و روان خود را درک کنید

هیچ چیز مهم تر از درک و شناخت فرآیند های فکری و عادت های بدتان نیست. شما بهترین قاضی خود هستید. یعنی هیچ کس جز خودتان نمی داند چه چیزی را از همه بیش تر دوست دارید؟ آیا معتاد به خوردن چیز های شیرینید یا فست فود دوست دارید؟ شِیک بیشتر میخورید یا سیب زمینی سرخ نموده؟ وقتی جواب این سوالات را پیدا کردید، راحت تر می توانید فکر و ذکرتان را از خوردن غذای ناسالم دور کنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که مواد غذایی که به آن ها اشتیاق دارید را در آشپزخانه نگه داری نکنید. اگر این مواد غذایی قنددار هستند، فقط میوه، آجیل و محصولات سبوس گندمی که حاوی بیش از 5 ماده اولیه نیستند را نگه دارید. طبق تحقیقات، افراد تمایل دارند غذا هایی را بخورند که بیش تر در دسترس اند. اگر محل کارتان نزدیک فروشگاه غذایی است که اغلب به آن سر می زنید، مطمئن شوید که راستا خود را تغییر می دهید و از راستا دیگری سر کار می روید.

موضوع دیگر این است که هر کاری می خواهید انجام دهید، ولی وقتی شب با دوستان تان بیرون می روید، فست فود نخورید. مهم نیست چقدر از خوردن غذای ناسالم دوری کنید، وقتی تحت فشار قرار می گیرید تقریباً غیرممکن است فست فود نخورید! پس بهتر است از مکان هایی که فست فود می فروشند دوری کنید تا وسوسه نشوید.

2. برای متنفر شدن از غذا های ناسالم یک استراتژی بچینید

فرقی ندارد که می خواهید چه کاری را در زندگی خود اعمال کنید، برنامه ریزی و تهیه استراتژی همواره جواب می دهد. مسئله این است که وقتی در ذهن خود ایده ای دارید، بهتر است هر چه زودتر سراغش بروید به جای این که کار های نامربوط دیگری انجام دهید. پس استراتژی غذایی شما چه باید باشد که شما را از خوردن غذا های فرآوری شده و ناسالم دور نگه دارد؟

از خرید لیستی از غذا های سالم از خواربار فروشی آغاز کنید. داشتن لیست یاری می نماید از خرید غذا های ناسالمی مثل غذا های حاضری و قنددار و مانند آن دوری کنید. البته این را در نظر بگیرید که خواربار فروشی ها به نوعی باعث می شوند مجبور شوید بیشتر از آن چه در ابتدا قصد یا لازم داشتید خرید کنید.

مطمئن شوید از مغازه هایی که غذای فرآوری شده و بسته بندی شده می فروشند دوری می کنید و سعی کنید همواره تمام مواد غذایی مورد نظرتان را تازه و غیر آماده بخرید.

قدم بعدی این است که از قبل در خصوص غذایی که در هر وعده می خواهید بخورید فکر کنید. سعی کنید به ساندویچ ها و غذا های نیمه آماده تکیه نکنید. این دو در گروه غذا های ناسالم جای می گیرند. وعده غذایی خود را طوری بچینید که همه چیز، از پیش غذا گرفته تا غذای اصلی و دسر را شامل گردد. این به شما یاری می نماید به رژیم غذایی سالم خود پایبند باشید. وقتی خانه اید، غذا بپزید و کاری کنید غذا پختن برایتان کاری جالب و جذاب گردد. زیرا باعث می گردد هر روز برای غذا پختن انگیزه و انرژی داشته باشید. دیگر این که بهتر است غذای روز بعدتان را که می خواهید سر کار بخورید، از شب قبل بپزید.

3. قصد علمی برای منع مصرف غذا های ناسالم

برنامه ریزی بدون عمل فایده ای ندارد. خیال نکنید غذای سالم خود را به در خانه شما می رساند و برای خودش پخته می گردد! برای این که غذای سالم بخورید باید دست به کار شوید. ابتدا از شر تمام غذا های ناسالمی که داخل آشپزخانه یا یخچال هستند خلاص شوید.

مدام به خودتان یادآوری کنید که نتیجه نهایی نخوردن غذای ناسالم این است که بیشتر از قبل شاد و سلامت خواهید بود. ورزش کردن هم به کاهش میزان مصرف مواد غذایی ناسالم یاری می نماید. اگر به ورزش کردن علاقه ندارید، به یکی از گروه های سلامتی که ممکن است در باشگاه یا دخیل در یوگا باشند، ملحق شوید. این کار تاثیر شگرفی بر رژیم غذایی و رفع اعتیادتان به غذای ناسالم می گذارد.

4. بیش تر بجوید و کم تر بخورید

آیا می دانستید اگر مدت زمان بیشتری غذا را بجوید، کم تر غذا می خورید؟ حتی اگر آن غذا، ناسالم باشد؟ از نظر علمی این موضوع حقیقت دارد. مدت زمانی را که صرف جویدن هر لقمه غذا می کنید، مدت زمان کل غذا خوردن شما را افزایش می دهد. براساس یک تحقیق، 20 دقیقه بعد از زمانی که آغاز به غذا خوردن می کنیم، عصب های معده به مغز پیامی حاکی از سیر شدن می فرستند.

پس سعی کنید این 20 دقیقه را با جویدن بگذرانید. این کار احتیاج به تمرین کردن دارد و ماهر شدن در آن طول می کشد. اما با گذر زمان به راحتی این فرایند را یاد می گیرید و خیلی زود برایتان عادت می گردد.

5. به فضا و رنگ محل غذا خوردن خود توجه کنید

ممکن است شما هم متوجه شده باشید که برخی فست فود ها از رنگ های زرد و قرمز و نارنجی برای دیوار و میز های غذاخوریشان استفاده می نمایند. این رنگ ها باعث احساس گرسنگی می شوند و باعث می شوند برای بیشتر غذا خوردن صف ببندید! به همین خاطر است که بیشتر غذاخوری ها از این رنگ ها برای دکوراسیون خود استفاده می نمایند.

مطمئن شوید که در جایی غذا می خورید که از این رنگ ها استفاده نشده باشد. دیگر این که کارد و چنگال و لوازم آشپزخانه ای که استفاده می کنید، نباید هیچ کدام از این رنگ ها را داشته باشند. بشقاب ها و کارد و چنگال هایی انتخاب کنید که ساده و حوصله سربر باشند. با این روش دیگر از غذا خوردن در آن ها لذت نمی برید. کار دیگری که باید بکنید این است که از بشقاب های کوچکتر بهره ببرید که حجم کم تری غذا در آن ها جای می گیرد.

6. بافت و رنگ غذا

دلیل دیگری که فست فود خوش مزه به نظر می رسد این است که بافت، رنگ و تزئین های مختلفی دارد. برای سالم غذا خوردن ضروری است آن ها را با غذای سالم جایگزین کنید. سعی کنید به هر غذا رنگ و بافت متنوعی اضافه کنید. مطمئن شوید در هر وعده غذایی تمام مزه ها، از شور تا شیرین را فراهم می کنید تا جوانه های چشایی خود را راضی نگه دارید.

7. هر چه بیشتر بدانید، کم تر غذای ناسالم می خورید

خیلی راحت است! خودتان را مشمئز کنید! برای این که بدانید چطور غذا های ناسالم ساخته می شوند فیلم ببینید و مطلب بخوانید. با این کار بدون هیچ کوشش خاصی دیگر دل تان نمی خواهد غذای ناسالم بخورید. مثلاً آیا می دانستید رنگ های خوراکی صورتی و قرمزی که افراد استفاده می نمایند از حشراتی با رنگدانه های قرمز گرفته می گردد؟ حقایق مشمئزنماینده زیاد دیگری وجود دارند که به شما یاری می نمایند اعتیاد تان را به خوردن غذای ناسالم ترک کنید.

8. برخی روز ها به برنامه ریزی غذایی خود خیانت کنید!

شما به این روز ها احتیاج دارید! هیچ کس پیشنهاد نمی نماید به یک باره تمام فست فود هایی را که می خورید کنار بگذارید، چون تقریباً غیرممکن است. پس برخی روز ها خلاف برنامه ریزی خود عمل کنید. مثلاً یک بار در هفته یا هر 10 روز یک بار. این کار باعث می گردد در باقی روز ها دیگر سراغ غذای ناسالم نروید و در ضمنً یاری می نماید اشتیاق تان برای خوردن فست فود نیز رفع گردد.

حرف آخر

حذف غذای ناسالم از زندگی ممکن است سخت به نظر برسد، ولی با تمرین به نتیجه می رسید. فقط باید تفکر ذهنی خود را عوض کنید و ذهن تان را گول بزنید تا طور دیگری در خصوص غذای ناسالم فکر کند. به این ترتیب می توانید عادت خوردن غذا های ناسالم را برای همواره ترک کنید.

منبع: motivationgrid

منبع: برترین ها
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1248

به "ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذهنتان را از غذای ناسالم متنفر کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید