کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟

به گزارش مجله دور زمین، در حالی که همه ساله پرداخت عیدی و پاداش کارگران در خاتمه سال پرداخت می گردد، بخشی از کارگران به دلیل سخت شدن شرایط زندگی و ناتوانی در تامین هزینه های معیشتی، از کارفرمایان خواسته اند که عیدی خاتمه سال را برای تقویت قدرت خرید و جبران هزینه های زندگی خانوار زودتر دریافت نمایند.

کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟

علی اصلانی - عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار - در گفت وگو با خبرنگاران، با اظهار تاسف از شرایط سخت معیشتی بسیاری از خانوارهای کارگری گفت: از سبد کالای دولت برای کارگران که خبری نیست و چند سالی است که به مبلغ خواربار اضافه نشده و ترمیم مزد کارگران هم که منتفی شده است؛ بنابر این در چنین شرایطی جامعه کارگری تنها به امید یک اتفاق خوب به فعالیت ادامه می دهد.

وی ادامه داد: از طرفی بخش اعظمی از فراوری داخلی را جامعه کارگری مصرف می نمایند که با کاهش قدرت خرید آنها عملا محصولات فراوریی در انبارها تلنبار شده و به فروش نمی روند و فراوری و کارگر هردو با هم در حال آسیب دیدن هستند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در پاسخ به سوال خبرنگاران که چرا کارگران خواهان پرداخت عیدی خود پیش از انتها سال شده اند؟ گفت:حقیقت این است که زندگی کارگران دیگر نمی چرخد و وقتی می بینند از هیچ جایی حمایت نمی شوند، انگیزه ای برای کار برایشان نمی ماند. اگر امروز کارگران از کارفرمایان عیدی خودشان را که حق قانونی آنها است مطالبه می نمایند، گویای وضعیت اسفبار زندگی جامعه کارگری است تا با آن بتوانند چند صباحی اقلام و مایحتاج حیاتی و ضروری خود را تامین و زندگی نمایند.

اصلانی به رقم عیدی سال جاری کارگران اشاره نمود و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی کار در اسفند ماه سال گذشته، حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و 111 هزار تومان مشخص شده و بر اساس قانون مصوب مجلس، کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند.

این مقام مسئول کارگری متذکر شد: با در نظر دریافت این قاعده، عیدی سال جاری کارگران حداقل دو میلیون و 222 هزار تومان و حداکثر سه میلیون و 337 هزار تومان خواهد بود که شایسته است کارفرمایان پرداخت آن را به شب عید یا بعد از آن موکول ننمایند؛ هرچند بسیاری از کارفرمایان به دلیل ازدحام بانکها و اختلال در شبکه بانکی در روزهای انتهای سال، معمولا عیدی و پاداش را تا قبل از انتها سال به کارگران پرداخت نموده و یا با حقوق دی و بهمن ماه واریز می نمایند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اضافه نمود: فارغ از خانوارهایی که با مسائل معیشتی دست و پنجه نرم می نمایند و در شرایط کنونی اقتصاد، احتیاجمند عیدی و پاداش انتها سال هستند، عده ای از کارگران تمایل دارند که این رقم را در انتها سال بگیرند تا زودتر خرج نشود و بتوانند با آن اقلام مورد احتیاج و خرید شب عید را جبران نمایند.

این مقام مسئول کارگری درعین حال با اشاره به بسته های حمایت غذایی دولت، گفت: علیرغم آن که توزیع این بسته ها از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی شروع و اعلام شد که بازنشستگان هم آن را دریافت کردند، تاکنون به جامعه کارگری بسته ای تعلق نگرفته و کارگران همچنان به حمایت دولت چشم دوخته اند، اما 200 هزار تومان بسته غذایی یاری چندانی نمی کند و کارگران نهایتا بتوانند 10 کیلو مرغ بخرند این در حالی است که در کنار مسائل معیشتی و اجاره بها، با مشکل تازه تری روبرو شده اند و آن حذف 28 قلم دارویی از دفترچه های تامین اجتماعی است.

به گفته اصلانی، 28 قلم داروی ضروری کارگران تنها به این دلیل که این اقلام در مراکز ملکی تامین اجتماعی رایگان بود از دفترچه حذف شده است در صورتی که بهتر بود به جای حذف این اقلام دارویی، برای خریدشان فرانشیز گذاشته می شد تا کارگران از نظر درمانی دچار مشکل نشوند.

به گزارش خبرنگاران، خبر اختصاص سبد حمایت غذایی دولت به کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار و توسط وزیر کار اعلام شد.این خبر در حالی استقبال گروههای کارگری و مستمری بگیران و تاکید کارشناسان برای توزیع چند مرحله ای بسته ها تا انتها سال را به دنبال داشت که تاکنون بسته های حمایت غذایی به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق نگرفته و با تشدید مسائل معیشتی بازنشستگان و کارگران، انتقاداتی به آن وارد آمده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 185

به "کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگران سال جاری چقدر عیدی می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید