کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آستانه تعطیلی ، خواسته سهامداران از مسئولان

به گزارش مجله دور زمین، عضو گروه کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز گفت: بر اساس فرایند نزولی فراوری، کاهش تعداد کارگران و همچنین استهلاک دستگاه ها، احتمال تعطیلی کارخانه روغن نرگس شیراز بیش از هر زمانی وجود دارد.

کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آستانه تعطیلی ، خواسته سهامداران از مسئولان

نازنین یزدانی، عضو گروه رسانه ای کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، با اشاره به فرایند فعالیت و مقدار فراوری روغن در کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز گفت: سید مهدی میر سلیمی، مدیر عامل کارخانه، در آذر 98 همانطور که در گزارش گروه کاشف پخش شد قول داده بود که فراوری کارخانه تا خاتمه سال 98 به 250 تن در روز برسد؛ در صورتی که این موضوع محقق نشد.

بیشتر بخوانید:

مسئولان روغن نباتی نرگس شیراز به فکر تعطیلی کارخانه هستند

مزد بدون زحمت؛ برزخ دو ماهه کارگران روغن نباتی شیراز / پیگیری مطالبات کارگران از سوی دانشجویان عدالت خواه

مستند شر خصوصی سازی در شیراز! از سوی مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز فراوری شد + فیلم

روغن نباتی شیراز؛ کارخانه ای که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشت / وعده مسئولان برای پرداخت معوقات در هفته آینده

کارگران روغن نباتی شیراز در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود تجمع کردند

یزدانی بیان نمود: البته با توجه به ظرفیت کنونی کارخانه و تعداد کارگران، اصلا نمی توان به این میزان فراوری رسید.

عضوگروه رسانه ای کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز ادامه داد: با توجه به اخباری که از درون کارخانه به دست ما رسیده، چند فقره از اموال و تجهیزات کارخانه از سال 72 تا 98 از کارخانه خارج و فروخته شده و همین باعث کاهش میزان فراوری و همینطور تعدیل نیروی تعداد زیادی از کارگران در طول این سال ها شده است. از طرفی از سال گذشته تا به الان حدود 10 نفر بازنشسته شده اند درصورتی که فقط یک نیروی جدید به کارخانه اضافه شده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از علل عدم افزایش فراوری کارخانه، ناقص بودن اتوماسیون خط پرکُنی کارخانه بوده و 50 درصد کار ها در این خط به صورت دستی انجام می گردد و با توجه به تعداد محدود کارگران عملا امکان افزایش فراوری کارخانه وجود ندارد.

این فعال دانشجویی با اشاره به درخواست هایی سهام داران این کارخانه بیان نمود: با توجه به اینکه چگونگی واگذاری شرکت به بخش خصوصی به صورت شفاف معین نیست و هیچ گونه مدارک و شواهدی از واگذاری این کارخانه با طی شدن مراحل قانونی وجود ندارد، به نظر می رسد که این واگذاری از روز اول غیرقانونی بوده و شفافیت این واگذاری میتواند به روشن شدن خیلی از مسائل یاری کند.

یزدانی اعلام نمود: ایجاد یک کارخانه جدید و با دستگا های نوساز با توجه به تعهد کتبی میرسلیمی در استانداری در سال 98 که تا خاتمه سال گذشته و بایستی عمل می شد، ولی متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نپذیرفت. البته زمزمه انتقال کارخانه به منطقه ویژه صنعتی سالهاست که مطرح شده، ولی هیچ تصمیم جدیدی برای انتقال صورت نگرفته است.

عضو گروه رسانه ای کاشف وابسته به مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز ادامه داد: با توجه به اینکه در طی سال های گذشته تجهیزات قابل توجهی از کارخانه خارج شده و وعده اختصاص یافتن درآمد حاصل از فروش تجهیزات به نوسازی کارخانه توسط مسئولین کارخانه به کارگران داده شده، در طول این سال ها این درآمد نه معین شده و نه نوسازی انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه 33 درصد از سهام داران کارخانه از کارگران بازنشسته کارخانه هستند، در طی سال ها پس از خصوصی سازی هیچگونه شفافیتی در حوزه سود و یا ضرر این سهام برای آن ها صورت نگرفته و سهام داران خواستار ایجاد شفافیت توسط مسئولین فعلی کارخانه هستند.

یزدانی گفت: گروه کاشف همچنان مسائل سهامداران کارخانه را پیگیری می نماید و در حال پیدا کردن راهکار هایی برای برون رفت کارخانه از بحران های ایجاد شده است. ما از مسئولین ذی ربط خواهشمندیم که توجه ویژه خود را به این کارخانه اعمال نمایند و با شفافیت نحوه خصوصی سازی و همینطور نظارت بر وعده های مسئولین کارخانه گره ای از مسائل کارگران و سهام داران باز نمایند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: بر اساس فرایند نزولی فراوری و تعداد کارگران و همچنین استهلاک دستگاه ها، احتمال تعطیل شدن کارخانه بیش ازهر زمان دیگری وجود دارد و با توجه به احتیاج روز افزون کشور و به خصوص استان فارس به صنعت روغن سازی، این تعطیلی و حتی رکود در فراوری این کارخانه منجر به مسائل جبران ناپذیری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1577

به "کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آستانه تعطیلی ، خواسته سهامداران از مسئولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آستانه تعطیلی ، خواسته سهامداران از مسئولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید