چین یا پاکستان؛ برگزاری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان از احتمال تا واقعیت

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران: محل برگزاری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در میان اخبار ضد و نقیضی که مطرح می گردد در حالی در ابهام واقع شده است که رهبر طالبان شروع این گفت وگوهارا به معنی خاتمه جنگ ندانسته است.

چین یا پاکستان؛ برگزاری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان از احتمال تا واقعیت

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، گزارش های ضد و نقیضی از محل برگزاری دور دوم مذاکرات صلح مبنی بر برگزاری گفت وگوها در چین و پاکستان منتشر شده است.

این در حالی است که ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان نیز در پیغام تبریک عید فطر، شروع گفت وگوهای صلح طالبان و دولت کابل را به منزله سرانجام جنگ در این کشور ندانسته است.

ملا عمر در این پیغام اذعان داشت: جهاد و مذاکرات سیاسی به منظور سرانجام اشغال افغانستان انجام می گیرد.

چندی پیش طالبان افغانستان پنج شرط اصلی خود برای پیوستن به فرایند مذاکرات صلح این کشور را اعلام کردند:

1. آزادی افغانستان را با سرانجام دادن به اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی تحت هر نام و عنوان و دفاع از مرزهای کشور کامل نمایند.

2. دولت اسلامی در کشور تشکیل دهند و قوانین شریعت را اجرا نمایند.

3. صلح و امنیت را در سراسر کشور برقرار کند.

4. تمام اقوام براساس توانایی و قابلیت ها در دولت سهیم شوند.

5. تمام افغان ها بدون تبعیض و تفاوت نژادی به تحصیلات، اقتصاد، خدمات پزشکی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مساوی دسترسی داشته باشند.

شهزاده شاهد عضو شورای عالی صلح افغانستان نیز در مقابل بیانیه ملاعمر می گوید: بدون برقراری آتش بس بین طالبان و حکومت افغانستان نمی توان به فرایند مذاکرات صلح اعتماد کرد.

اعضای هیئت مذاکره نماینده دولت کابل نیز در این باره گفته اند: هیئت مذاکره نماینده دولت در دور دوم مذاکرات صلح با طالبان آتش بس کامل را مطرح خواهند کرد و امیدوار هستند که از سوی طالبان نیز با موافقت روبرو گردد.

این در حالی است که بعضی مقامات و اعضای هیئت مذاکره نماینده دولت کابل با نمایندگان کابل در اسلام آباد پایتخت پاکستان گفته بودند که دور دوم مذاکرات صلح در چین برگزار خواهد شد.

یک مقام امنیتی پاکستانی گفت: دور دوم گفت وگوها پیرامون صلح بین هیئت دولت کابل و طالبان نیز هفته آینده در اسلام آباد برگزار می گردد و چین محل برگزاری آن نیست.

با این وجود هنوز حکومت افغانستان هیچ موضع رسمی را در خصوص مکان برگزاری دور دوم این مذاکرات اتخاذ ننموده است.

اعضای شورای عالی صلح و بعضی از اعضای هیئت مذاکره نماینده دولت کابل با طالبان نیز اذعان داشتند که دور دوم مذاکرت صلح به میزبانی چین در این کشور برگزار می گردد.

محمد ناطقی دیپلمات افغانستانی و نماینده معاون دوم رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و از اعضای هیئت مذاکره نماینده با طالبان نیز گفته است که نشست بعدی هیئت دولت کابل و نمایندگان طالبان در 30 جولای امسال میلادی در پکن پایتخت چین برگزار خواهد شد.

فیض الله ذکی رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور و عضو کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان که در این دور اول مذاکرات در اسلام آباد حضور داشت گفته بود: دولت افغانستان بارها از چین برای میانجی گیری در فرایند مذاکرات صلح با طالبان دعوت نموده است و این احتمال وجود دارد دور بعدی فرایند مذاکرات صلح در چین برگزار گردد.

اما اسدالله سعادتی از اعضای مجلس افغانستان و یکی از افراد شرکت نماینده در دور نخست مذاکرات تأکید کرد: دور دوم گفت وگوهای صلح میان دولت کابل و طالبان در پاکستان برگزای می گردد.

گزارش ها حاکی از آن است که در دور دوم مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان یک زن نیز در ترکیب هیئت مذاکره نماینده حکومت افغانستان حضور خواهد داشت.

تاکنون طالبان در این باره به صراحت اظهار نظر ننموده اند اما چندی پیش بر این نکته تأکید داشتند که هرگونه مذاکره ای پیرامون فرایند صلح افغانستان به وسیله دفتر سیاسی قطر رسمیت خواهد داشت.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 749

به "چین یا پاکستان؛ برگزاری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان از احتمال تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین یا پاکستان؛ برگزاری دور دوم مذاکرات صلح افغانستان از احتمال تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید