انتها داستان حریم شخصی پس از همه گیری کرونا

به گزارش مجله دور زمین، در حالی که میزان شیوع ویروس کرونا روز به روز در نقاط مختلف دنیا بیشتر می گردد، مقامات دولتی در پی آن هستند تا با برداشتن محدودیت های قبلی و ایجاد دسترسی کامل به داده های شخصی برای کارشناسان حوزه درمان، امکان جلوگیری هرچه بیشتر انتشار کرونا را فراهم نمایند.

انتها داستان حریم شخصی پس از همه گیری کرونا

آنالیز جدید اجرا شده در زمینه تغییرات اعمال شده در سیاست های دنیای مربوط به اطلاعات شخصی نشان می دهد که سازمان های حفاظت از داده نجات جان انسان ها را به حفظ حریم شخصی ارجح می دانند و این اتفاق در ایالات متحده بیش از دیگر نقاط دنیا مشاهده می گردد.

در هنگ کنگ یکی از مقامات بلندپایه دولتی اوایل هفته اظهار داشت که این کشور با ردیابی گوشی های هوشمند سعی می نماید محل تردد افراد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی کند. در انگلستان مدیر دفتر کمیساریای اطلاعات در خصوص اجرای احکام ردیابی کاربران قوانین جدیدی وضع نموده است. مجمع دنیای حفظ حریم شخصی هم که در اصل گروهی متشکل از 130 مقام بلندپایه در حوزه اطلاعات شخصی کاربران است، از اعمال تغییراتی در فرآیند حفظ حریم خصوصی داده ها در جریان مقابله با ویروس کرونا اطلاع داد. با این توضیحات، به نظر شما در جریان شیوع ویروس عالمگیر کرونا حفاظت از حریم شخصی کاربران به چه صورت خواهد بود؟

سلامتی یا حریم شخصی؟

مجمع دنیای حفظ حریم شخصی در گزارش ویژه خود که این هفته منتشر نموده است به تمامی کاربران دنیای اطمینان داد که آزادسازی بخشی از اطلاعات آنها با دقت کامل صورت می گیرد و جلوی سوءاستفاده از داده های مردم گرفته می گردد. در بیانیه این سازمان گفته شد: ما اطمینان داریم که الزامات حفاظت از داده ها همچنان مورد توجه قرار می گیرد و با این حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم برای پشتیبانی از کوشش های اجرا شده در جریان مقابله با ویروس عالمگیر کرونا هم اجرا شده است. اصول دنیای برای حراست و حفاظت از داده ها در کلیه قوانین به کار گرفته می گردد و تمامی این قوانین به گونه ای تعریف شده است تا حقوق مردم پایمال نگردد. ما در این فرآیند به حمایت مردم احتیاجمندیم.

تغییرات اعمال شده در دستورالعمل های سراسری برای هر کشور متفاوت است و البته تمامی آنها از یک فرآیند تعیین پیروی می نمایند. در مناطقی که میزان شیوع ویروس کرونا وخیم تر اعلام شده است، مقامات دولتی مربوط به حوزه بهداشت و درمان به دلیل حفظ حریم شخصی کاربران سعی می نمایند بخش بیشتری از اطلاعات شخصی کاربران را مورد استفاده قرار دهند. این امر باعث شده است بعضی از دولت ها داده های مربوط به گوشی های هوشمند را زیر نظر بگیرند تا نحوه شیوع ویروس کرونا را ردیابی نمایند و در خصوص چگونگی قرنطینه اجتماعی هم تصمیمات بهتر و دقیق تر اتخاذ نمایند.

تجربه دو ماه گذشته ثابت کرد روشی که دولت های چین و کره جنوبی در زمینه دسترسی به بخشی از اطلاعات شخصی اعمال کردند موفقیت آمیز بوده است. سازمان دنیای بهداشت به تازگی درمورد چگونگی نظارت بر بهداشت عمومی بیانیه ویژه صادر نموده و هشدار داده است که عدم شیوع ویروس کرونا می تواند منوط به رعایت هرچه بیشتر بهداشت شخصی و عمومی باشد. در این میان دولت های چین و کره جنوبی سعی نموده اند با آنالیز اطلاعات شخصی کاربران در گوشی های هوشمند، رفتارهای آنها را در این زمینه تحلیل نمایند.

تدروس ادهانوم دبیرکل سازمان دنیای بهداشت هفته گذشته اظهار داشت برای ردیابی و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا به اقدامات فناورانه گسترده تر احتیاج است و در این زمینه همکاری تمامی دولت ها ضروری به نظر می رسد. او گفت: ما شاهد آزمایش های سریع، غربالگری، ردیابی و شناسایی مخاطبان به وسیله ردیابی اطلاعات شخصی آنها هستیم و در غیر این صورت نمی توانیم با COVID-19 مقابله کنیم. شما نمی توانید با چشم بسته وارد خط مقدم شوید و به جنگ دشمن بروید. اگر تشخیص ندهیم چه کسانی آلوده هستند، هرگز نمی توانیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم.

با وجود این ردیابی کاربران به وسیله اطلاعات شخصی و ورود به حریم خصوصی آنها خطرات خود را هم به همراه دارد. زیرا دسترسی سوءاستفاده گران به این اطلاعات می تواند کاربران را با مسائل جدی روبرو کند. ایالات متحده هم اکنون اقداماتی را پیش روی خود قرار داده تا داده های جمع آوری شده توسط گوگل، فیس بوک و سایر شرکت های عظیم اطلاعاتی را مورد استفاده قرار دهد. در این میان بعضی همچون اِد مارکی سیاستمدار دموکرات ایالت ماساچوست با نگرانی این مسأله را آنالیز می نماید و بر این باور است که ورود به حریم خصوصی کاربران می تواند راه را برای ورود هکرها و مجرمان سایبری هم باز کند.

ردیابی این ویروس عالمگیر

امریکا برخلاف بسیاری از کشورها یک سازمان واحد برای وضع قانون و آنالیز اطلاعات شخصی کاربران ندارد و در این زمینه هر یک از ایالت ها این اختیار را دارند تا به صورت واحد در این زمینه تصمیم گیری کند. از آنجایی که کرونا در امریکا سریع تر از دیگر کشورها منتشر می گردد و سرعت مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس در امریکا بسیار افزایش یافته است، کاخ سفید تصمیم دارد طی چند روز آینده تغییرات بنیادین در استانداردهای مربوط به حفظ حریم شخصی اعمال کند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا اوایل هفته جاری اظهار داشت که مجازات های گسترده برای نقض حریم شخصی کاربران در نظر گرفته است و با توجه به اینکه طی هفته های اخیر تعداد زیادی از پزشکان با بیماران خود تماس ویدیویی برقرار کردند، این مسأله باید هرچه سریع تر در قالب یک قانون کلی قابل پیگیری باشد.

اگر تغییرات تصویب شده در سایر کشورها به نتیجه برسد، دولت امریکا هم مجبور می گردد رفتارهای خود را در زمینه ردیابی کاربران و عدم توجه به حریم شخصی برای شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا هرچه سریع تر در قالب قانون اعمال کند. گفته می گردد کاخ سفید در روزهای اخیر جلسات متعددی را با مدیران عظیمترین شرکت های فناوری برگزار نموده است تا به یاری آنها بتواند بهترین راه حل برای حفظ حریم شخصی کاربران و ردیابی آنها را پیدا کند. با این حال، از آنجایی که سرعت شیوع ویروس کرونا در امریکا بیشتر از دیگر نقاط دنیا است و روزانه تعداد زیادی در این کشور در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند، احتمال می رود دسترسی به اطلاعات شخصی به بهانه ردیابی کاربران بتواند مسائل گسترده تری را در هفته های آینده رقم بزند و لازم به ذکر است با بالا دریافت نگرانی ها در این زمینه، دولت ترامپ تا کنون به پرسش های رسانه ها در این زمینه هیچ گونه پاسخی نداده است.

عمر تین مدیر انجمن بین المللی متخصصان حفظ حریم شخصی در این خصوص می گوید: دولت ها، سازمان ها، مراکز تحقیقاتی و کارشناسان همزمان با شیوع دنیای ویروس کرونا کوشش می نمایند تا به گونه ای از حریم شخصی کاربران محافظت نمایند و به صورت ویژه بر اطلاعات مهم آنها از جمله محل زندگی، سابقه ابتلا به بیماری و ... تأکید داشته باشند. حفظ ارزش های دموکراتیک و آزادی های مدنی در جریان مقابله با کرونا مهم ترین نکته ای است که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد.

به هر حال، دولت ها هم اکنون در حال آنالیز این مسأله هستند تا اگر میزان شیوع ویروس کرونا وخیم تر گردد، با وضع قوانین جدید بتوانند به صورت گسترده تر به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند. با این فرایند این سؤال مطرح می گردد که آیا کاهش سختگیری در قوانین سابق به دلیل همه گیری کروناست یا دولت ها می خواهند به این بهانه با استفاده از شرایط اضطراری پیش آمده حقوق شهفرایندان را زیرپا بگذارند. کشور آلمان که بیشترین حساسیت را در زمینه حفظ حریم خصوصی دارد این روزها استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی را برای ردیابی کسانی که با فرد مبتلا به ویروس کرونا در ارتباط بوده اند آنالیز می نماید. در بریتانیا هم عکسی از جلسه آنلاین نخست وزیر با اعضای کابینه اش منتشر شده است که با استفاده از اپلیکیشن زوم بخش های مختلف جلسه خود را پیش می برند. تمامی این اتفاقات نگرانی های مردم در خصوص حریم شخصی و اطلاعات خصوصی را بیشتر می نماید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1084

به "انتها داستان حریم شخصی پس از همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها داستان حریم شخصی پس از همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید