ویروس کرونا؛ چگونه سلامت ریه های خود را حفظ کنیم؟

به گزارش مجله دور زمین، ویروس کرونا به ریه ها بیشتر از سایر اندام های بدن آسیب می رساند؛ بنابراین حفظ سلامت آن ها از اهمیت بالایی دارد.

ویروس کرونا؛ چگونه سلامت ریه های خود را حفظ کنیم؟

به گزارش خبرنگار ویروس کرونا بیشترین آسیب را به ریه افراد وارد می نماید. در صورتی که ریه ها از سلامت کافی برخوردار نباشند، احتمال وخیم تر شدن حال فرد در صورت ابتلا به این ویروس بیشتر خواهد شد؛ بنابراین حفظ سلامت ریه ها در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اهمیت دارد.

در این مطلب بعضی فعالیت های روزانه که موجب آسیب پذیر شدن ریه ها می شوند بیان شده است تا از انجام آن ها پرهیز کنید:

با این که خوشبو نماینده های هوا باعث ایجاد بوی مطبوع و خوشایند برای شما می شوند، اما وجود مواد سمی و شیمیایی درون آن ها می تواند مضر و خطرناک باشد.

دود سیگار تنها روی افراد سیگاری تاثیر نمی گذارد، بلکه نزدیکان فرد که با او در تماس هستند نیز صدمه می بینند. دود دست دوم سیگار ترکیبی از دود ناشی از سوختن سیگار و دود بازدم یک فرد سیگاری است.

استنشاق دود درجه دوم می تواند به خصوص روی بچه ها تاثیر گذاشته و باعث آسیب پذیری آن ها گردد. دود دست سوم به آثار به جا مانده از دود سیگار روی لباس، مو، مبلمان و سایر وسایل گفته می گردد. دود سیگار دوم و سوم با ابتلا افراد به بیماری های قلبی و سرطان رابطه مستقیمی دارد.

10 راه انتقال سریع ویروس کرونا که باید مراقب آن ها باشید

دود چوب حاوی مواد شیمیایی مضر برای ریه و سلامتی افراد است؛ بنابراین سعی کنید زیاد از شومینه های هیزمی برای گرمایش خانه استفاده نکنید. هم چنین در صورت امکان از چوب خشک استفاده نموده و آتش را زیاد نکنید تا از اثرات مضر آن بکاهید.

استفاده مکرر از پاک نماینده های شیمیایی، به دلیل این که حاوی مواد شیمیایی مضر برای از بین بردن باکتری ها هستند، می تواند روی ریه ها تاثیر گذاشته و به مرور زمان بیماری های ریوی را در فرد ایجاد نمایند.

گرد و خاک موجود در خانه اگر به مدت طولانی گردگیری نشوند، آثار مخربی بر ریه افراد خانه می گذارند، چرا که تنفس در هوای آلوده به گرد و خاک، ابتلا به عفونت های تنفسی را در پی دارد.

ویروس کرونا؛ آیا به وسیله وسایل گرمایشی از بین می رود؟

ورزش کردن عملکرد ریه ها را تقویت نموده و سبب رسیدن امسیژن کافی به بدن می گردد. افرادی که طولانی مدت ورزش را رها می نمایند، در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می شوند.

قارچ ها و باکتری ها معمولا در محیط های مرطوب رشد می نمایند؛ بنابراین نبود تهویه مناسب در حمام برای رد و بدل شدن هوا در محیط، موجب تکثیر باکتر و قارچ ها و به خطر افتادن سلامت افراد می گردد. بنابرای همواره قبل از دوش دریافت تهویه هوا را روشن کنید.

در خانه های قدیمی، استفاده از آزبست در مصالح ساختمانی رایج بوده که این روز ها به دلیل تاثیر مخربی که روی کیفیت هوا گذاشته و در نهایت منجر به ذات الریه و ایجاد سرطان ریه در افرادی که این هوا را تنفس می نمایند داشته است، دیگر از آن استفاده نمی گردد. اگر خانه شما حاوی آزبست است، باید با یک کارشناس در این زمینه صحبت نموده و برای جلوگیری از آسیب های بلند مدت، آن را از ساختمان خانه خود حذف کنید.

بعضی از بیماری های تنفسی بدون علامت هستند؛ بنابراین باید هر چند وقت یکبار به متخصص مراجعه نموده و از سلامت ریه های خود مطمئن شوید. مخصوصا افرادی که سن بالا یا سابقه بیماری های تنفسی را داشتند باید این توصیه را جدی بگیرند.

تمیز نکردن اجاق گاز علاوه بر کاهش عمر مفید آن می تواند منجر به مسمومیت های ناشی از NO2 گردد. NO2 راه های تنفسی را دچار التهاب نموده و فرد را دچار بیماری تنفسی می نماید.

پخت غذا موجب پراکندگی ذره های آلاینده در هوا می گردد. نبود یک تهویه برای تبادل هوا ممکن است به مرور فرد را به بیماری تنفسی دچار نموده و برای افرادی که آسم دارند به شدت خطرناک باشد.

ویروس کرونا؛ چگونه سبزیجات را ضد عفونی کنیم؟

تمیز نکردن دستگاه بخور، علاوه بر این که کارایی آن را کاهش می دهد، به مرور موجب رویش باکتری و کپک ها در اطراف آن و آلودگی می گردد که تاثیر آن در دراز مدت پیدا خواهد شد.

نوشیدن آب یک اقدام حیاتی برای همه ارگان های بدن از جمله ریه ها است. مصرف روزانه حدود 1.5 لیتر آب برای بدن لازم است.

مواد شیمیایی موجود در قلیان به مژک های سیستم تنفسی آسیب رسانده و ریه فرد را در برابر بیماری های عفونی و ویروس ها آسیب پذیرتر می نماید.

عفونت ها و ویروس ها معمولا به وسیله تماس دست با صورت و به خصوص دهان به بدن منتقل می گردد. تا قبل از این که دستان خود را بشویید، آن ها را به صورت خود نزنید.

ویروس کرونا؛ چرک گلو باعث بروز کرونا می گردد؟

خانه باید برای تبادل هوا یک سیستم تهویه یا یک مجرا برای ورود و خروج هوا داشته باشد. در طول روز ساعاتی پنجره های خانه را باز کنید تا از آسیب رسیدن به ریه ها جلوگیری کنید.

هنگام ورزش کردن میزان تنفس افزایش یافته و بدن به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد. تنفس در هوای آلوده برای ریه ها مضر است و این هوا در حالت ورزش کردن آسیب بیشتری به ریه ها می رساند.

مواد شیمیایی موجود در این رنگ ها ریه ها را تحریک نموده و آسیب پذیر می نماید. برای کاهش خطرات ناشی از این مواد، هنگام کار با آن ها از ماسک بهره ببرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1038

به "ویروس کرونا؛ چگونه سلامت ریه های خود را حفظ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا؛ چگونه سلامت ریه های خود را حفظ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید