واکنش مقامات اروپایی به موضع مجلس انگلیس در قبال توافق برگزیت جدید

به گزارش مجله دور زمین، مقامات اروپایی واکنش های همراه با دلسردی و هشدار دهنده ای را به موضع مجلس انگلیس در قبال توافق برگزیت جدید نشان دادند.

واکنش مقامات اروپایی به موضع مجلس انگلیس در قبال توافق برگزیت جدید

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نمایندگان مجلس انگلیس روز شنبه متممی را به تصویب رساندند که به موجب آن دولت این کشور باید طی نامه ای رسمی به اتحادیه اروپا خواهان به تعویق افتادن برگزیت تا روز 31 ژانویه (10 دی ماه) گردد .

در حالی که بوریس جانسون بارها تأکید نموده است که تحت هر شرایطی تا روز 31 اکتبر (9 آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج خواهد نمود، مجلس انگلیس در جلسه ای تاریخی (نخستین جلسه ای که در 37 سال اخیر در روز شنبه برگزار می گردد) با 322 رأی موافق در برابر 306 رأی مخالف، متمم پیشنهادی اولیور لتوین که به متمم لتوین شهرت یافته است را تصویب کرد تا دولت بوریس جانسون با مانع تازه ای برای نهایی کردن برگزیت روبرو گردد .

یک منبع دولت انگلیس گفت: جانسون 3 نامه برای دونالد تاسک رئیس شورای اروپا ارسال نموده است: یک کپی از متنی که قانون موسوم به Benn Act وی را مجبور به نوشتن آن نموده است، یک نامه از سوی فرستاده بریتانیا در اتحادیه اروپا که می گوید دولت لندن از قانون تبعیت می نماید و نامه سوم که در آن جانسون گفته است، هرگز درخواست تمدید مهلت قانونی برگزیت را نخواهد داد .

جانسون در نامه سوم که توسط خبرنگار فایننشال تایمز در توئیتر منتشر شده است، اضافه نمود: از زمانی که نخست وزیر شده ام این مساله را به طور شفاف اعلام نموده و بار دیگر امروز به مجلس اعلام نمودم که تمدید مهلت برگزیت به ضرر منافع بریتانیا و شرکای اروپایی ما است .

تاسک نیز ضمن تایید دریافت نامه از سوی جانسون، در پیامی در توئیتر نوشت: رایزنی با رهبران اروپایی را شروع خواهیم کرد تا ببینیم چگونه باید واکنش نشان دهیم .

اتحادیه اروپا در واکنش به این موضع گیری مجلس انگلیس درمانده شده است. یک سخنگوی ریاست کمیسیون اروپایی در این باره گفته است که حالا این وظیفه دولت انگلیس است که در اسرع وقت درباره گام های بعدی اطلاع رسانی کند.

نخست وزیر لهستان هم ضمن ابراز دلسردی از شرایط موجود اعلام نمود که کشورش در سطح اروپایی از یک رویکرد مثبت حمایت می نماید. برای 27 عضو باقی مانده در اتحادیه اروپا بالاترین اولویت جلوگیری از یک برگزیت بدون توافق است.

وی البته گفته است که تصمیم نمایندگان مجلس انگلیس رد توافق برگزیت نبوده بلکه تنها درخواستی برای تاخیر در رای گیری در این باره است.

منفرد وبر، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال مسیحی مجلس اروپا هم اعلام نمود که روزی که قرار بود یک روز شفاف سازی درباره برگزیت باشد دوباره تعویق و سردرگمی را به همراه آورد.

وبر که رئیس فراکسیون حزب مردم در مجلس اروپا است همچنین گفت که حالا ما باید دوباره منتظر این باشیم که دولت انگلیس می خواهد چه بگوید و چکار کند.

ینز گایر، رئیس سوسیال دموکرات های مجلس اروپا هم در بیانیه ای اعلام نمود که اکنون رای مجلس اروپا مهم است و در استراسبورگ تازه زمانی تصمیمی درباره توافق برگزیت گرفته می گردد که حرف آخر در لندن زده گردد.

وی اضافه نمود: جانسون به موفقیتی جزئی دست یافته است. با توجه به شکاف عمیق درجامعه انگلیس و بی اعتمادی بین نمایندگان مجلس نتیجه نشست روز گذشته در مجلس عوام انگلیس قابل درک است.

اتحادیه ها و عرصه مالی آلمان هم به این شرایط واکنش نشان دادند.

هولگر بینگمان، رئیس اتحادیه تجاری BGA آلمان در این باره گفت که اگر چه رفتار انگلیس بسیار آزار دهنده است اما حالا طرف اروپایی باید دندان های خود را روی هم بفشارد و صبر کند.

اتحادیه فدرال بانکی (BVR) آلمان هم اعلام نمود که انگلیس حالا باید با احتیاط عمل کند. فقط این مهم است که هدف خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا محقق می گردد. رئیس این اتحادیه اعلام نمود که روند برگزیت حالا یکی از بزرگترین بحران های سیاسی در تاریخچه انگلیس است.

راینهارد بوتیکوفر، از نمایندگان اروپایی حزب سبز مجلس اروپا هم در این باره گفته است که این وحشتناک ترین شکست یک درجه کاملا سیاسی در یک کشوراتحادیه اروپا در دهه های گذشته است.

وی تاکید نمود که اتحادیه اروپا با صبر سعی در ساختن پلی در این اختلافات دارد. اما دست یابی به تفاهم ممکن نیست اگر از طرف مقابل اراده کافی برای این منظور وجود نداشته باشد.

دیوید مکلیستر، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اروپا هم در این باره گفته است که توافق برگزیت نهایی شده است و تغییر دیگری در این توافق نمی تواند وجود داشته باشد. اگر لندن با این توافق موافقت نکند یک خروج بدون توافق نتیجه خواهد بود.

مکلیستر همچنین گفت که 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا تازه باید زمانی درباره تعویق تاریخ برگزیت تصمیم گیری نمایند که مجلس انگلیس نهایتا در اوایل هفته آینده درباره توافق برگزیت تصمیم گیری نموده باشد.

وی تاکید نمود که اما بدون استدلال معتبر نباید هیچ گونه تمدید مجدد تاریخ برگزیت شکل گیرد. این استدلال می تواند انتخابات مجدد، یک همه پرسی دوم و یا هر دو باشد.

البته اکثر ناظران این مسئله را که سران کشورهای اروپایی درخواست انگلیس برای تعویق تاریخ برگزیت را رد نمایند بعید می دانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 546

به "واکنش مقامات اروپایی به موضع مجلس انگلیس در قبال توافق برگزیت جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مقامات اروپایی به موضع مجلس انگلیس در قبال توافق برگزیت جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید